ترفند‌هایی برای پیشتازی در مدرسه؛

چگونه با حجم بالای دروس در سال کنکور پیشرفت تحصیلی را تجربه کنیم؟

یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان سال چهارمی مدیریت درسی برای یادگیری و مرور حجم عظیمی از کتاب‌های درسی چند دوره در طول یک سال است.

چگونه با حجم بالای دروس در سال کنکور پیشرفت تحصیلی را تجربه کنیم؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی رغم انتقادات بسیاری که به روند برگزاری کنکور وارد است اما تا زمانی که این آزمون بر نظام آموزشی سایه افکنده برنامه ریزی اصولی برای حرکت صحیح در مسیر درسی از اهمیت بسیاری برخورداراست و به جرات می توان گفت یکی از مشکلات که دانش آموزان سال چهارمی و داوطلبان کنکور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ناتوانی در مدیریت صحیح کارها و برنامه‌ریزی است.

تمامی مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی ناشی از عدم شناخت صحیح ما از مفهوم آن است و بیشتر داوطلبان تصور می‌کنند مفهوم برنامه‌ریزی، رسم جدول‌ها، خطوط و چهار خانه‌هایی است که اجبار به حبس درآن را داشته و نشاط و انعطاف‌پذیری در آن راه ندارد در حالی که برنامه‌ریزی، حرکتی هوشمندانه، منطقی و گام به‌گام برای رسیدن به اهدافی از پیش تعیین شده است.

برنامه‌های یک هفته‌ای تنظیم کنید

متخصصصان علم مدیریت و برنامه‌ریزی بر این باور هستند که "اگر ۲۰ درصد از زمان خود را صرف برنامه‌ریزی کنید،۸۰ درصد باقی‌مانده را با اطمینان گام برخواهید داشت. " در واقع اگر برای مطالعه و استفاده صحیح از وقت، برنامه‌ریزی کنیم، حرکت سریع‌تر و امکان دست‌یابی به آن‌چه که می‌خواهیم، بیشتر خواهد شد.

محمدرضا پور دستمالچی مشاوره تحصیلی در مورد روش‌های برنامه ریزی درسی با بیان اینکه چند مساله بر این روند تاثیر بسزایی دارد، گفت: مناسب‌ترین واحد زمانی در برنامه‌ریزی یک هفته است چرا که در طول یک هفته با بررسی رفتار خود بهتر می‌توانید به عدم تعادل‌ها در کار پی برد و افراط و تفریط را در برنامه شناسایی کرد.

وی افزد: می‌توان میانگین ساعت مطالعه خود را در روز مشخص کرده پس برای یک هفته برنامه‌ریزی کنید و پس از اجرای کامل هفتگی، آن را ارزیابی کرد.

این مشاوره تصریح کرد: با توجه به تفاوت‌های فردی داوطلبان از نظر بهره‌ی هوشی، پایه درسی، نقاط ضعف و قوت، عادت‌های مطالعه برنامه هر داوطلب با دیگران متفاوت است البته اصول و قواعدی وجود دارند که بین همه داوطلبان یکسان است.

با مطلعه روزانه در زمان صرفه جویی کنید

شاید بار‌ها تصمیم گرفته‌اید که درس هر روز مدرسه را بعدازظهر همان روز مطالعه کنید، اما تا به حال نتوانسته این اصل را رعایت کنید؛ برای این‌که برنامه‌ریزی به‌طور دقیق منطبق بر ویژگی‌های فردی و میزان کارآمدی وجود داشته باشد، با رجوع به فردی که شناخت کافی بر روحیه داوطلب داشته همچنین تخصص در برنامه‌ریزی دارد و با رعایت اصول برنامه‌ریزی، باید این کار را انجام داد.

پوردستمالچی عنوان کرد: مطالعه مباحث تدریس شده در همان روز علاوه بر یادگیری آسان‌تر و صرفه‌جویی در زمان به‌طور دقیق منطبق بر اصول یادگیری لایتنر بوده و بیش از ۷۵ درصد در به‌خاطرسپری برای مدت زمان طولانی‌تر مؤثر است پس به عنوان یک اصل بپذیریم که: «درس هر روز را در همان روز مطالعه کنیم.»

واحد‌های زمانی مطالعه را منطقی تقسیم کنید

بسیاری از پزشکان معتقد هستند که قدرت یادآوری به صورت بیولوژیکی به قدرت طراحی مغز بستگی دارد بدین‌معنی که مغز، مطالب ابتدایی و انتهایی را ساده‌تر و سریع‌تر یادآوری می‌کند. به‌طور مثال اگر ۴ ساعت بدون خستگی مطالعه کنید، فقط ۲ زمان بیشترین یادگیری را ایجاد کرده‌اید، اما با تقسیم کردن این زمان به واحد‌های منطقی، تعداد بیشتری از شرایط حداکثر یادگیری را ایجاد و درنتیجه، مطالعه‌ای با بازده بیشتر خواهید داشت.

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: بهترین زمان مطالعه در حدود ۵۰ دقیقه است که با توجه به اهمیت ایجاد یک آهنگ فکری و نیز تهیه الگو‌های یادگیری هر واحد مطالعه، ۷۵ دقیقه در نظر گرفته خواهد شد که پس از هر زنگ مطالعه ۱۵ دقیقه به استراحت ذهنی می‌پردازیم و اگر برای مطالعه درسی بیش از ۷۵ دقیقه زمان نیاز باشدباید مطالعه آن را به زنگ بعدی و یا زنگ‌های آزاد موکول کرد.

وی گفت: ایجاد آهنگ فکری و بیشترین یادگیری باید هم‌زمان مورد نظر باشد بنابراین اگر کسی بگوید من در روز به جای ۱۰ زنگ ۷۵ دقیقه‌ای، می‌خواهم ۷۵ زنگ (واحد) ۱۰ دقیقه‌ای مطالعه کنم، ایجاد آهنگ فکری را در نظر نگرفته و واحد مطالعه نادرستی را انتخاب کرده است هرچند ممکن است برخی از داوطلبان اظهار کنند که باوجود مطالعه در زمان‌های طولانی، احساس خستگی نمی‌کنند، اما نباید فراموش کرد که احساس خستگی جسمانی با کاهش توانایی ذهن متفاوت است.

رعایت اصل انعطاف پذیری در برنامه درسی

شاید عمده‌ترین دلیل اجرایی نشدن برنامه، عدم انعطاف‌پذیری آن‌ها باشد؛ در یک هفته (واحد برنامه‌ریزی) حدود یک‌دهم کل ساعت‌های مطالعه را آزاد در نظر بگیرید. (به‌طور مثال جمعه‌ها صبح تا ظهر): در صورتی‌که بنا به هر دلیلی نتوانسته‌اید یکی از زنگ‌های برنامه‌ریزی شده را مطالعه کنید، به برنامه خود ادامه دهید تا زنگ حذف شده را در زنگ‌های آزاد جبران کنید.

تمام زنگ‌های مطالعه خود را اجرا نمودید، می‌توانید با توجه به زمان، زنگ‌های آزاد را به مطالعه‌ی درس‌هایی که در آن‌ها ضعف بیشتری دارید، تست‌زنی و یا تفریح بپردازید و با توجه به این‌که در اجرای برنامه‌ی هفته‌ی خود، خوب عمل نموده‌اید، انتخاب این‌که در زنگ‌های آزاد چه فعالیتی انجام دهید، به عهده‌ی خودتان است.

پوردستمالچی تصریح کرد: افراط در مطالعه از دلایل عمده مطالعه مقطعی است پس برای استمرار کار تا انتهای سال به‌طور مثال: پنج‌شنبه بعدازظهر به تفریح و انجام کار‌های مورد علاقه اختصاص پیدا کند هر چند ممکن است در ماه‌های ابتدایی به دلیل شور و شوق فراوان، توجهی به این موضوع نشود ولی بررسی تمامی داوطلبانی که در اواسط سال از بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی خود گلایه می‌کنند، نشان داد که بیش از ۸۵ درصد آن‌ها به نشاط روحی خود اهمیت نمی‌دادند. پس، تفریح سالم و ایجاد نشاط روحی حق داوطلب است.

روشی ۲۱ روزه برای انتقال مفاهیم درسی به حافظه بلند مدت

مرور به‌موقع و صحیح از مهم‌ترین عوامل در یادآوری مطالب است، اما تا قبل از آن در انتهای هر هفته بعدازظهر جمعه، یک‌بار همه مطالب مطالعه شده در طول هفته را مجدد مرور کنید و اگر در هنگام مطالعه با اشکالی مواجه بودید، آن را با دقت بیشتری بخوانید، این‌کار در انتقال مطالب به حافظه بلند‌مدت همچنین احساس رضایت‌مندی از جمع‌بندی هفتگی نقش مؤثری دارد.

این مشاور تحصیلی در مورد اهمیت مرور مطالب درسی عنوان کرد: در صورتی‌که درس‌ها در ساعت معینی در روز مطالعه شود پس از ۲۱ روز ذهن نسبت به آن موضوع شرطی شده و در آن ساعت، مطلب مورد نظر را بهتر یاد می‌گیرد و پس از ۲۱ روز در همان ساعت، مغز دارای توانایی قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری خواهد شد.

وی تاکید کرد: رعایت ۲ نکته در مطالعه درس‌ها بسیار مهم است اول این‌که درس‌هایی را که علاقه بیشتری به آن‌ها نداشته مطالعه کرده و دوم این‌که درنهایت، ۲ درس اختصاصی (ریاضی- فیزیک- شیمی) بدون وقفه خوانده شود و به‌طور حتم پس از مطالعه ۲ درس اختصاصی، یک درس عمومی (ادبیات- عربی- معارف- زبان) در برنامه قرار داشته باشد.

به‌طور قطع، اجرای كامل يك برنامه، امكان‌پذيرنخواهد بود اما در بسياري از موارد اجرای 80 درصد از برنامه‌ تهيه شده نيز مشكل است با این وجود اگر اصول و قواعد را رعايت كنيم، می‌توان به بخش اعظمی از آنچه كه پيش‌بينی شده دست یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فائزه
۱۴:۱۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
عالی بود_من همیشه از مشاوره های ایشون استفاده میکنم و نتیجه گرفتم خداروشکر الان در مسیر درستی جهت رسیدن ب رویاهام قرار دارم..

مچکر