شناسایی هزار نوزاد در طرح غربالگری شنوایی خراسان شمالی

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال هزار و 624 نوزاد خراسان شمالی در طرح غربالگری شنوایی مشکوک شناسایی شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ هاجر پاکدین معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در سال جاری افزون بر هفت هزار و 153نوزاد در استان تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی افزود:این برنامه به منظور کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام در سه بخش غربال، تشخیص و مداخله اجرامی شود .

پاکدین اظهار کرد:هم اکنون اداره کل بهزیستی خراسان شمالی 11 دستگاه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخوارگان دارد که مجهز به ای ای بی آر هستند و در آزمایش با این نوع دستگاه چند الکترود سطحی کوچک روی سر و پشت گوشها چسبانده شده و این بار مسیر عصب شنوایی از حلزون تا ساقه مغز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح در تمام بیمارستان های دولتی استان به اجرا در می آید،گفت: نوزادانی که در مرحله اول مشکوک تشخیص داده می شوند برای اقدامات تخصصی به مراحل بعدی ارجاع می شوند.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی اختلالات شنوایی نوزادان و شیرخواران قبل از سه ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از شش ماهگی بیان کرد و گفت: از مجموع نوزادان تحت پوشش این طرح 989 نوزاد هم به مرحله AABR ارجاع شدند و 180 نفر به مرحله تشخیص رسیدند.

پاکدین تعداد نوزادان ارجاع شده به مرحله مداخله را 98 نفر ذکر د اظهار کرد: در این طرح 6 نفرکم شنوایی متوسط،چهار نفرکم شنوایی شدید و 2 نفرکم شنوایی عمیق داشتند.

گفتنی است:بهزیستی خراسان شمالی 27 هزار و 737 نفر مددجو زیرپوشش دارد.

انتهای پیام/ آ

غربالگری 7 هزار و 153 نوزاد در استان خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.