باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کفه ترازوی یارانه دولت به سمت سوخت‌های فسیلی سنگینی می کند/رقابت نابرابر انرژی های نو با سوخت فسیلی

رقابت نابرابر انرژی های نو با سوخت فسیلی/یارانه دولت کف ترازو را به سمت سوخت های  فسیلی سنگین می کندپرداخت 90 درصد سوبسید به سوخت های فسیلی در نیروگاه های حرارتی عرصه را برای رقابت انرژی های تجدیدپذیر تنگ کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در ارزیابی نیروگاه های بادی، هزینه ها و درآمدهای طرح، مدت زمان برگشت سرمایه، قیمت انرژی الکتریکی تولیدی و نرخ بازده داخلی سرمایه، شاخص های نهایی برای مقایسه کامل مؤلفه های مختلف می باشند.

از آنجا که برای گسترش سیستم عرضه انرژی الکتریکی توسعه پایدار را تعقیب می کنیم باید تمام هزینه ها و منافع اجتماعی هر مولد را مدنظر قرار دهیم.

باید در نظر داشت از بین صرفه های اقتصادی و غیر اقتصادی تنها هزینه دفع آلاینده های زیست محیطی و تصفیه گازهای مضر متصاعد از نیروگاه های فسیلی می تواند بصورت کمی در محاسبات وارد شود.

این هزینه ها در واقع در برگیرنده تمام اثرات زیست محیطی آلاینده ها در کوتاه مدت و بلندمدت از قبیل تولید Sox و Nox و Cox و هیدروکربورها و سایر گازهای سمی، آلودگی آب و خاک،ایجاد بارانهای اسیدی و تولید گازهای گلخانه ای می باشند.

در ضمن هزینه تولید برق از انرژی باد در دو دهه گذشته بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. برق تولید شده توسط انرژی باد در سال ۱۹۷۵، ۳۰ سنت برای هر کیلووات ساعت بوده اما اکنون به کمتر از ۵ سنت رسیده که  توسعه توربین های جدید قیمت را نیز کمتر خواهند کرد.

همچنین در دنیا پنج کشور آلمان، آمریکا، اسپانیا، دانمارک و هند پیشتاز دیگران می باشند و کل ظرفیت نصب توربین های بادی در دنیا تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی برابر ۶۱۶/۴۷ گیگاوات می باشد.

با در نظر گرفتن هزینه های خصوصی نیروگاه های بادی و فسیلی، توسعه نیروگاه های بادی برای تولید برق هم اکنون در حال اقتصادی شدن می باشد ولی اگر هزینه های اجتماعی نیروگاه های فسیلی که در برگیرنده اثرات برونزایی منفی است مبنای مقایسه قرار گیرد هزینه تولید در مولدهای بادی کمتر از فسیلی خواهد بود و برق حاصل از آن می تواند بعنوان یک انرژی پایدار در توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

سیاست گذاری محرک سرمایه گذاری بخش خصوصی در انرژی های نو

محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به مطلوبیت قیمت  انرژی های تجدیدپذیر اظهارکرد: در همه جای دنیا از جمله ایران تولید انرژی های تجدیدپذیر اقتصادی تر از انرژی های فسیلی است.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر نقش دولت در سیاست گذاری  حمایت از انرژی های نو افزود:با توجه به حضور سرمایه گذار خارجی و داخلی نیازی به تامین مالی از سوی دولت نیست، نقش دولت از این لحاظ اهمیت دارد که با سیاست گذاری صحیح شرایط سرمایه گذاری را تسریع کند.

صادق زاده در ادامه این بحث گفت:در حال حاضر بخشی از معضل ورود سرمایه برطرف شده و منتظر ثبات این روند برای سرمایه گذاری هستیم و به محض اینکه پایداری آن ثابت شود سرمایه گذاری کلان انجام خواهیم داد.

 رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اظهار کرد: پرداخت 90 درصد سوبسید به سوخت های فسیلی در نیروگاه های حرارتی عرصه را برای رقابت انرژی های تجدیدپذیر تنگ کرده است.

وی با بیان اینکه انرژی های نو در سال های گذشته توفیقی نداشته،عنوان کرد:در برنامه دوم تا برنامه ششم توسعه همیشه بخشی  را به تولید انرژی های نو اختصاص و تلاش هایی را برای فرهنگ سازی انجام دادیم، اما اقدامی که این موضوع را تبدیل به فعالیت اقتصادی و سود آور کند را انجام ندادیم در نتیجه  ظرف 30 ساله اخیر تنها 160 مگاوات انرژی تجدیدپذیر بهره برداری شد.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با مثبت خواندن تضمین تعیین نرخ برای خرید برق افزود:تا دو سال قبل معضل اصلی در بخش انرژی های نو عدم سرمایه گذاری به دلیل مبهم بودن فضا و نبود تضمین های لازم برای بازگشت سرمایه بود، از تاریخ 18/2/1395 که وزیر  نیرو قیمت های خرید تضمینی برق از تجدیدپذیرها و شرایط آن را اعلام کرد، تنها چند ماه پس از این قیمت گذاری دو نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی در همدان به بهره برداری رسید که اخیرا یک نیروگاه دیگر نیز در این شهر شروع به کار کرد.

معاون وزیر نیرو بیان کرد:ما در سال 94 در حوزه تجدیدپذیرها 14 مگاوات نیروگاه و در سال 95 با هفت برابر شدن این ظرفیت به 100 مگاوات رسیدیم و پیش بینی می شود در سال 96 سه تا چهار برابر بیشتر از سال 95 نیروگاه احداث می شود که این آمار نشان می دهد اقتصادی کردن  حوزه انرژی تجدیدپذیر بسیار مناسب بوده و ظرف چند سال می توان عقب ماندگی را جبران کرد.

صادق زاده در پایان گفت: در حوزه تجدیدپذیرها همه نیروگاه ها به صورت خصوصی شکل گرفته و ورود آنها به  بورس و بازار کاملا  آزاد است و بعد از راه اندازی به راحتی خرید و فروش می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار