باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

سینمای ایران به اکران فیلم‌های خارجی نیاز دارد؟

بحث اکران فیلم‌های خارجی به عنوان یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در میان سینماگران، چند سالی است که همچنان با فراز و فرودهای بسیاری جریان دارد.

سینمای ایران به اکران فیلم‌های خارجی نیاز دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع اکران فیلم‌های خارجی همیشه محل چالش بسیاری از سینماگران بوده است که همچنان با فراز و فرودهایی مطرح است بر همین اساس با دو تن از سینماگران کشورمان به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 اکران فیلم‌های خارجی موجب پویایی سینمای ایران می‌شود

مسعود آب‌پرور کارگردان تلویزیون و سینما درباره اکران فیلم‌های خارجی در ایران گفت: به نظرم اگر این اتفاق سنجیده باشد به شدت اتفاق خوبی است و باعث گرم شدن تنور سینمای ایران می‌شود. به این ترتیب فرهنگ تماشای فیلم همان طور که در دنیا  مورد توجه است در کشورمان نیز با روند مثبتی پیش می‌رود.

وی افزود: صنعت سینما در ایران شبیه صنعت اتومبیل است که فکر می‌کنند باید واردات را تعطیل کنیم که نتیجه آن، تحلیل رفتن کیفیت محصول داخلی می‌شود.

این کارگردان اضافه کرد: نباید نگاه بالندگی را از فیلمساز ایرانی گرفت و آنها را در شرایط گلخانه‌ای قرار دهیم چرا که با گذشت زمان منجر به پایین آمدن سطح کیفی آثار می‌شود. البته کیفیت آثار سینمایی، آن چنان سیر نزولی نداشته است اما نباید بگذاریم نگاه سطحی و عدم جدیت در میان فیلمسازان رواج یابد.

آب‌پرور تصریح کرد: اگر فیلم‌های خوبی از کشورهای خارج وارد ایران و چرخه اکران شود، با ایجاد رقابت باعث بالا رفتن سطح کیفی آثار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که کارگردان‌های مطرح، حاضر به حذف پلان‌های آثارشان برای نمایش در کشور ما نمی‌شوند و این باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود، گفت: ما باید در این ماجرا آرام آرام جلو برویم و بر اساس مناسبات فرهنگی خودمان، حفظ قانون مدنی، کپی رایت و نسخه اصلی، فیلم‌های خارجی را اکران کنیم و یا اگر قرار است این قانون حفظ نشود اصلا نمایش ندهیم تا حق مولف و کارگردان ضایع نشود.

فیلم‌های روز دنیا باید همزمان اکران شوند

خشایار الوند فیلمنامه نویس با تحلیل و بررسی اکران فیلم‌های خارجی در ایران و خروجی این اتفاق گفت: فیلم‌های خارجی با بازتاب نسبتا خوبی قبل از انقلاب اکران می‌شد و پس از انقلاب نیز کم و بیش ادامه یافت. اما زمانی به نتیجه دلخواه در جذب مخاطب و رونق سینما می‌رسیم که فیلم‌های روز دنیا همزمان در کشورمان اکران شوند در غیر این صورت مخاطب، این فیلم‌ها را همانند فیلم‌های حوزه شبکه نمایش خانگی بدون دغدغه در منزل خود می‌بیند.

وی افزود: باید ببینیم آیا شرایط اکران فیلم‌های خوب خارجی در سینماهای استاندارد فراهم است؟ و اینکه با وجود صف شلوغ اکران که بسیاری از فیلم‌های داخلی در انتظار نوبت نمایش می‌مانند برنامه اکران‌های خارجی را چگونه باید سر و سامان داد.

این فیلمنامه‌نویس اذعان کرد: در صورت فراهم آمدن شرایط اکران همزمان فیلم‌های روز دنیا با فیلم‌های داخلی در ایران، رقابت سالم و باکیفیت بالا در میان فعالان سینما ایجاد خواهد شد.

الوند خاطرنشان کرد: در کنار همه توضیحاتی که اشاره کردم نباید از مقوله ممیزی به سادگی گذر کنیم اتفاقی که ممکن است با وجود آن نتوانیم به فیلم‌های خوب و دیدنی برسیم و به آثار کم کیفیت اکتفا کنیم.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار