باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

منافع اقتصادی کشورهای جهان از پولی که ایرانیان خرج می‌کنند

ایرانیان سالانه با سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی تأثیر به سزایی در رونق اقتصادی آن کشورها دارند.

منافع اقتصادی کشورهای جهان از پولی که ایرانیان خرج می کنندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سالیان اخیر، ضریب سفر ایرانیان به خارج از کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، خروج قابل توجه گردشگران ایرانی، اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان همچون ترکیه، تایلند و...را متحول ساخته است.

بدون تردید، سیاست های اتخاذ شده برخی کشورها برای جذب توریسم ، در افزایش میزان جذب گردشگران ایرانی نیز بی تاثیر نبوده است.

علی‌رغم نقش قابل توجه تدابیر اتخاذ شده از سوی کشورهای هدف، برخی بی تدبیری ها و نارسایی های داخلی نیز مزید بر علت شده تا سیل خروج گردشگران ایرانی از کشور به میزان فزاینده ای افزایش یابد.

کم نیستند ایرانیانی که از عقبه تاریخی، فرهنگی، باستانی و گردشگری کشورمان اطلاعات کافی و دقیقی ندارند و با وجود فرصت های گردشگری بسیار در حوزه های طبیعی، دریایی،کویر، روستایی و...چمدان های خود را برای سفر به مالزی، ترکیه، تایلند،گرجستان، ارمنستان،ر وسیه و...می بندند.

تسهیل صدور ویزا و گاهی حذف روادید برای ورود به برخی کشورها، ارتقای زیرساخت های گردشگری، تقویت خدمات مرتبط با این امر، افزایش اقامتگاه ها و هتل‌ها و مراکز تفریحی ، فضا و بستری را ایجاد نموده که وسوسه سفر به آن‌سوی مرزها را در دل گردشگران ایرانی برانگیزد.

تفریحات مصنوعی دوبی و نقش آن در توسعه اقتصادی امارات

یکی از کشورهایی که به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان مطرح است، امارات و شهر دوبی است. اگرچه بالارفتن هزینه های گردشگری دوبی در طول سالیان اخیر تا حدودی در کاهش ورود گردشگران ایرانی به خاک این کشور تاثیرگذار بوده، اما موقعیت تجاری این منطقه باعث شده همچنان بسیاری از ایرانیان، سفر به دوبی را در برنامه های خود بگنجانند، زیرا به زعم بخش قابل توجهی از گردشگرانی که دوبی را مقصد خود قرار می دهند، حضور در این کشور علاوه بر سیاحت، از حیث اقتصادی و تجارت و خرید برخی کالاها و محصولات نیز قابل توجه است.

محمد شکری،کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به رشد و توسعه قابل توجه و چشمگیر کشور امارات در حوزه امکانات و زیرساخت های گردشگری و بستر سازی برای جذب توریست و گردشگران خارجی، اظهار کرد: فارغ از موضع‌گیری های سیاسی شیخ نشین های امارات و زیاده گویی و لفاظی این کشور علیه ایران، تردیدی وجود ندارد که کشور مذکور برای توسعه زیرساخت های گردشگری خود، برنامه ریزی و چشم انداز هوشمندانه ای را ترسیم کرده است.

وی افزود: با عنایت به وسعت منطقه ای ایران اسلامی و تاریخ و تمدن و قدمت چندین هزار ساله آن، تنوع طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی منحصر به فرد و خاص به خود ، با برنامه ریزی اصولی، قادر بودیم تمامی مشکلات اقتصادی موجود را با اتکای به ظرفیت های بالقوه موجود و بهره وری حداکثری از صنعت گردشگری مرتفع کنیم.

شکری گفت: طبق آمار، میزان پولی که ایرانیان بصورت سالیانه به مقاصد گردشگری از کشور خارج می‌کنند، تنها در سال 1395 بیش از 20 هزار میلیارد تومان برآوُرد می شود.

کارشناس گردشگری بیان کرد: بدون تردید در صورت تزریق این پول در حوزه گردشگری داخلی، شاهد توسعه فرصت های شغلی و رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهیم بود، اما متاسفانه در سالیان  گذشته فرصت سوزی های بسیار، بهره وری حداکثری از این صنعت و ظرفیت  بالقوه را با موانع و نارسایی هایی مواجه ساخته است.

از شرق آسیا، تا شرق اروپا، مقاصد جذاب گردشگری برای ایرانیان

شکری،کارشناس گردشگری در ادامه با اشاره به کشورهای مالزی و تایلند به عنوان دیگر مقاصد مورد توجه برخی از گردشگران ایرانی گفت: در گذشته،گردشگران ایرانی، رتبه نخست سفر به تایلند را به خود اختصاص داده بودند که البته این اواخر آمار جدیدی که به نوعی موید تعداد گردشگران ایرانی که به تایلند سفر کرده اند منتشر نشده، اما همچنان بخش قابل توجهی از گردشگران ایرانی برای سفر به خارج از کشور، تایلند را به عنوان مقصد و هدف مسافرتی خویش انتخاب می‌کنند.

وی افزود:کشور مالزی نیز با توجه به تسهیل روند مسافرت به آن، برخورداری از جاذبه های گردشگری، پخت و طبخ غذای حلال و همچنین کثرت مسلمانان ساکن در آن، مقصد جذابی برای گردشگران ایرانی به شمار می رود.

شکری تصریح کرد: افزایش قابل توجه تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی، نیز عاملی تاثیرگذار در بالارفتن ضریب مسافرت خانوارهای ایرانی به آن کشور محسوب می شود.

کارشناس گردشگری گفت: رشد بیش از 420 درصدی سفر گردشگران ایرانی به گرجستان پس از لغو روادید برای مسافران ایرانی، نشان می دهد در سال های آینده کشور مذکور به یکی از کانون های اصلی سفر ایرانیان به این محدوده جغرافیایی از قاره اروپا تبدیل خواهد شد.

وی افزود: صربستان، هند و مراکش نیز از نمونه کشورهایی محسوب می شوند که مسافرت ایرانیان به آنها در سالیان اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

مسافرت بیش از 9 میلیون ایرانی به خارج از کشور در سال 95

چندی پیش، عبدالرضا مهاجری نژاد، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت و گویی با رسانه ها از خروج بیش از 9 میلیون گردشگر ایرانی در سال 95، به کشور های خارجی همچون ترکیه، عراق، امارات، آذربایجان، ارمنستان،گرجستان، آلمان و...خبر داد.

وی می افزاید: تنها در پنج ماه نخست امسال سه میلیون و 474 هزار و 692 نفر از ایران خارج شده اند که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته دو میلیون و 875 هزار و 203 نفر بوده است.

به واقع آمار مذکور، موید افزایش هر چه بیشتر تعداد مسافرت گردشگران ایرانی به آن‌سوی مرزها است، روندی که با برنامه ریزی اصولی، ارتقای خدمات رفاهی و تعریف بسته های تشویقی و معرفی و اطلاع رسانی هدفمند و هوشمندانه به عموم مردم در خصوص جذابیت های مسافرتی داخل کشور، می تواند به سمت و سوی افزایش مسافرت های داخلی در ایران سوق پیدا کند، امری که نتیجه آن به رونق اقتصادی هر چه مطلوب تر و ایجاد فرصت های شغلی افزون تر برای متقاضیان و جویندگان کار در ایران منتهی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لرستانی
۲۱:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
خرج کردن پول در کشورهای عربی خیانت به کشور و خون شهداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
وارادات باید کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
تجارت جهانی تقویت بشه برای اقتصاد خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
صنعت ندا ریم برعکس دنیا
آخرین اخبار