اذعان بلومبرگ:

راهبرد جدید ترامپ در قبال ایران به احتمال قریب به یقین شکست خواهد خورد

بلومبرگ در گزارشی نوشت شکست راهبرد جدید دولت ترامپ در قبال ایران، به انزوای آمریکا خواهد انجامید.

راهبرد جدید ترامپ در قبال ایران به احتمال قریب به  یقین شکست خواهد خوردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت راهبرد جدید آمریکا برای مقابله با ایران و انجام مجدد مذاکرات هسته‌ای که دونالد ترامپ، (رئیس جمهور آمریکا) روز گذشته (جمعه) از آن رونمایی کرد، به احتمال قریب به یقین شکست خواهد خورد.

در این گزارش آمده است برای اجرای این راهبرد، اعضای کنگره آمریکا باید قانونی را تصویب کنند که شرایط سخت‌تری را برای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بگنجاند. از سوی دیگر، متحدان اروپایی واشنگتن برای تغییر این توافق که با دقت فراوان تنظیم شده است، تمایل چندانی ندارند؛ بنابراین، این کشورها به آسانی مواضع خود را تغییر نخواهند داد. افزون بر این، راهبرد ترامپ نیازمند همکاری ایران است که چندین دهه است روابط دوستانه‌ای با آمریکا ندارد.

نقشه‌ای که ترامپ روز جمعه تشریح کرد، پس از ماه‌ها تلاش مقامات وزارت خارجه آمریکا و شورای امنیت ملی این کشور و با همکاری مشاوران خارج از دولت، تدوین شده است. موفقیت این طرح مستلزم اجرای دقیق همه مراحل آن با یک نظم خاص است. اگر چنین اتفاقی نیفتد و ترامپ تهدید خود را مبنی بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک –برجامؤ عملی کند، آمریکا افزون بر انزوای خود در میان متحدانش، یک اهرم فشار حیاتی را در قبال ایران از دست خواهد داد: نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران.

این گزارش می‌افزاید کنگره نخستین چالش ترامپ در این راه است. ترامپ با تأیید نکردن پایبندی ایران به مفاد برجام، از قانونگذاران آمریکایی می‌خواهد تحریم‌های سنگین تری علیه این کشور در نظر بگیرند. براساس طرح موردنظر ترامپ، این تحریم‌ها –در صورت تصویب در کنگره– پس از آنکه ایران محدودیت‌ها درباره توسعه برنامه‌های موشکی، (ادعای) حمایت از تروریسم! و غنی‌سازی اورانیوم را رعایت نکند، بی درنگ و به طور خودکار اعمال خواهد شد.

در بخشی از این گزارش به نقل از یک مقام دولت جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، آمده است چالش اصلی ترامپ برای اجرای این راهبرد، همراه کردن متحدان واشنگتن است.

ترامپ امیدوار است با در دست داشتن چنین قانونی، در ارتباط با نقاط ضعف برجام موضع مستحکمی در برابر متحدان اروپایی واشنگتن داشته باشد. این در حالی است که ترزا مِی، نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، جمعه با انتشار بیانیه مشترکی بر تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای سال 2015 تأکید کردند.

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید کنگره آمریکا احتمالاً قانون موردنظر ترامپ را تصویب نخواهد کرد. زیرا در غیر این صورت، اعضای محافظه‌کار کنگره این امکان را خواهند داشت تا برای بازگرداندن فوری تحریم‌های ایران وارد عمل شوند. در سطح بین‌المللی نیز باید گفت که متحدان اروپایی واشنگتن ممکن است برای پیش بردن توافق‌نامه هسته‌ای بدون همراهی آمریکا، به روسیه و چین بپیوندند.

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است در صورتی که ایران از توافق هسته‌ای خارج شود، می‌تواند ترامپ را مقصر جلوه دهد و در این صورت، آمریکا امکان نظارتی را که در حال حاضر بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دارد، از دست خواهد داد. غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد جمعه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود؛ اما درصورتی ‌که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به‌ همه تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد. این اقدام واشنگتن باعث آسیب رساندن به روابط میان آمریکا با آلمان، فرانسه و انگلیس خواهد شد.

 

انتهای پیام/

گزارش بلومبرگ درباره راهبرد جدید ترامپ در قبال برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار