در گفتگو با سی‌ان‌ان؛

خوشرو: با خروج آمریکا از برجام اعتماد در مذاکرات به این کشور از بین می‌رود

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت اگر آمریکا یکجانبه از برجام خارج شود، دیگر هیچ کسی در مذاکرات به آن اعتماد نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  سی ان ان، غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با این شبکه گفت «آمریکا یکی از طرف های توافقی است که بین ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان حاصل شده است. همه کشورها می گویند ایران به توافق پایبند بوده است، اما اکنون آمریکا تصمیم دارد از آن کناره گیری کند. این، یک واقعیت است. از نظر ما، آمریکا نمی تواند همزمان در میدان بازی کند و داور هم باشد، بلکه این آژانس بین المللی انرژی اتمی است که باید چنین کاری کند (نقش حکم را داشته باشد). اگر آمریکا یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شود، دیگر هیچ کسی در مذاکرات به آمریکا اعتماد نخواهد کرد. 


خوشرو در پاسخ به این سؤال که آیا ایران حاضر است بر سر توافق جدید مذاکره کند یا این گزینه منتفی است، گفت: «مذاکرات ما در دوره دولت سابق (آمریکا)، دو سال طول کشید و اکنون دولت کنونی می گوید خواستار مذاکرات دوباره است. بنابراین، اگر آمریکا یکجانبه از توافق کنار بکشد، آنگاه دیگر چه کسی حاضر می شود در هرگونه مذاکره ای به آمریکا اعتماد کند؟ نه تنها ایران، بلکه هیچ کشور دیگری با آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد». 


مجری شبکه سی ان ان گفت انتقاد ترامپ از ایران شامل مسائلی می شود که کارشناسان سیاست خارجی آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بر سر آن توافق دارند. واکنش شما به این اظهارات چیست؟


خوشرو پاسخ داد ایران، دموکراسی خود را دارد؛ اما متحدان آمریکا هرگز (یک دموکراسی) نبوده اند و مشکل اینجاست که نمی‌خواهند (دموکراسی واقعی) باشند. ترامپ به کشورهایی اسلحه می فروشد که نه دموکراتیک هستند و نه صلح جو. 


مجری سی ان ان در ادامه گفتگو به دیدار اخیر ترامپ با فرماندهان نظامی، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و مشاوران امنیت ملی خود اشاره کرد و گفت رئیس جمهور آمریکا، این نشست را آرامش قبل از توفان توصیف کرده است. بسیاری نیز حاضر نشدند این سخنان ترامپ را تفسیر کنند. به نظر شما، آیا این احتمال وجود دارد که ترامپ با ایران وارد جنگ شود؟


نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت «گمان نکنم منظور از این سخنان، ایران باشد. دولت آمریکا پیش از این نیز توفان های بسیاری در منطقه ما به راه انداخته است که تنها نتیجه آن ویرانی، بی ثباتی و ناامنی بوده است. شخص ترامپ نیز وعده داد در منطقه (غرب آسیا) به این شکل پرهزینه و پرخطر، مداخله نکند. امیدوارم که ترامپ به وعده هایش عمل کند و دیگر در امور داخلی منطقه ما مداخله نکند». 


خوشرو در سوالی مبنی بر این که آیا روابط ایران با آمریکا، به طور مشخص در حوزه توافق هسته ای، از زمان روی کار آمدن ترامپ بدتر شده است یا خیر؟ پاسخ داد انتقادهای بسیاری علیه این توافق مطرح شد. نمی دانیم آیا علت مخالفت آنها با توافق این است که در دولت سابق آمریکا حاصل شده و اصولا چرا آنها اینقدر خشمگین هستند. ایران به توافق پایبند است و آنها خشمگین هستند که چرا ایران، توافق را نقض نمی کند. بر اساس خود توافق، آمریکا باید زمینه اجرا (برجام) را تسهیل کند، اما متأسفانه در دوره تبلیغات انتخاباتی (آمریکا) و پس از آن، ما سخنان تند زیادی علیه توافق شنیدیم؛ چنین کاری با خود توافق سازگار نیست.

سی ان ان در ادامه تصاویری دلخراش از کودکان زخمی شده در یمن پخش کرد و مجری گفت بمباران عربستان سعودی در یمن به کشتار و معلولیت کودکان یمن منجر شده است. ترامپ، قرارداد تسلیحاتی به ارزش صد میلیارد دلار با عربستان امضاء کرده و به تعلیق فروش مهمات هدایت شونده به عربستان که در دوره اوباما وجود داشت، پایان داد. نگرانی از اینکه چنین مهماتی برای کشتار شهروندان در یمن استفاده شد، باعث شد که این تعلیق در همان وهله اول ایجاد شود؛ اکنون در دوره ریاست جمهوری ترامپ، این تسلیحات دوباره فروخته می شود. آیا شما می توانید با قطعیت بگویید در یمن از تسلیحات آمریکایی برای کشتار کودکان استفاده شده است؟


نماینده ایران در سازمان ملل پاسخ داد بله، این تراژدی انسانی است و یمن در دو سال و نیم گذشته زیر بمباران شدید بوده است. متأسفانه آمریکا نیز این تسلیحات را به سعودی ها می فرستد و آنها نیز هر روز، زنان و کودکان را می کشند. به عقیده ما، برای یمن هیچ راهکاری جز راهکار سیاسی وجود ندارد؛ راهکار سیاسی باید حاصل شود و هیچ کس نمی تواند با استفاده از تسلیحات آمریکا در آنجا پیروز شود. این مسئله برای همه پرهزینه و پرخطر است. در خصوص کودکان نیز باید بگویم که حتی پارسال نیز دبیر کل سازمان ملل گزارشی را به علت فشارهای سعودی ها علیه انتشار گزارش (مربوط به جنایات عربستان در یمن) منتشر نکرد.


خوشرو در پایان افزود: واقعیت را نمی توان تغییر داد و تحریف کرد؛ زنان و کودکان  کشته شده اند، بیماری وجود دارد و بسیاری از مردم با قحطی روبرو هستند و در یمن فاجعه انسانی وجود دارد.

 

انتهای پیام/

مصاحبه نماینده ایران در سازمان ملل با سی‌ان‌ان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار