محرومیت خوزستان از صنایع متناسب با تولیدات کشاورزی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: خوزستان از صنایع متناسب با تولیدات کشاورزی محروم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حسین برزگر، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: 16 اکتبر روز جهانی غذا سالروز تأسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) است. شعار جهانی امسال "تغییر روند مهاجرت با سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی" تعیین شده است و شعار ملی که برای روز جهانی غذا در نظر گرفته شده "اصلاح الگوی مصرف، امنیت غذایی بهتر و بیش تر" است.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی براساس 3 شاخص موجود بودن غذا، دسترسی آسان به غذا و  پایداری در دریافت غذا تعریف شده است.

برزگر اذعان داشت: در ایران از 100 میلیون تن محصولات کشاورزی 35 میلیون تن آن به دور ریخته می‌شود که می‌توانیم با اصلاح الگوی مصرف غذای 15 میلیون نفر را تأمین کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: بر اساس برآورد فائو از هدر رفتن مواد غذایی، میوه و سبزیجات به میزان 45 درصد، غلات و لبنیات به میزان 30 درصد و غذاهای دیگر 25 درصد هدر می روند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایمنی غذا به معنی اطمینان از سالم بودن و فاقد آلودگی بودن غذا است، افزود: آلودگی‌ها شامل آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی، انگلی و رادیواکتیو هستند که با تجهیز کردن آزمایشگاه‌ها و متخصص کردن نیروها می‌توانیم از تخلفات پیچیده در این خصوص جلوگیری کنیم.

حسین برزگر اظهار کرد: با توجه به شعار جهانی بهداشت امسال که اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت است، 5 شاخص برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته شده که شامل کاهش مصرف قند و نمک و چربی، برچسب اصالت و سلامت کالا، نشانگرهای تغذیه‌ای، مبارزه با قاچاق کالا و نشانی ایمنی و سلامت هستند که در شاخص نشانگرهای تغذیه‌ای به صورت صد در صدی موفق شده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس آمار فائو سه چهارم میزان فقر در روستاها است و باید امنیت غذایی آن ها تأمین شود، بیان داشت: شعار جهانی امسال تغییر روند مهاجرت با سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی است که امیدواریم همه دستگاه با همکاری در تامین امنیت غذایی در میان روستاییان از مهاجرت پیشگیری کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان کرد: خوزستان از نظر تولید محصولات کشاورزی بسیار موفق عمل کرده ولی متناسب با تولیداتش از صنایع کشاورزی برخوردار نیست.

برزگر با اشاره به اهداف کلی این دانشگاه در خصوص کاهش بیماری‌های غیرواگیر در استان خوزستان گفت: کاهش 30 درصدی مصرف نمک یکی از این اهداف است. در حال حاضر میزان مطلوب مصرف نمک از سوی سازمان بهداشت جهانی 5 گرم در روز اعلام شده که در کشور ما 12 گرم است و هدف‌گذاری شده که مصرف نمک در سال 2018 به 8.4 گرم و در سال 2025 به 7 گرم برسد. همچنین کاهش 20 درصدی قندهای ساده در آشامیدنی‌ها صنعتی، کاهش 15 درصدی مصرف روغن از جمله روغن‌های نباتی در کل کشور از برنامه‌های سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه مجاز به تحویل گرفتن داروهای مرجوعی نیستیم، تصریح کرد: باید داروها الزاماً در چرخه توزیع باشند و اگر از این چرخه خارج شوند نمی‌توانیم سلامت دارو را تضمین کنیم.

برزگر اظهار داشت: به دنبال پرونده‌سازی برای کارخانجات تعطیل شده نیستیم و می‌خواهیم مشکلات این کارخانه‌ها حل شوند تا دوباره تولید این کارخانه‌ها رونق بگیرد البته بر تولید کارخانه‌ها نظارت می‌کنیم.

انتهای پیام/گ

خوزستان از صنایع متناسب با تولیدات کشاورزی محروم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار