‌مدیرکل دامپزشکی ؛

کاهش کانون‌های تب برفکی در سیستان و بلوچستان

‌مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات انجام گرفته این نهاد از ۶۵ کانون تب برفکی سال‌های گذشته در این استان سال ۹۵ به پنج کانون کاهش یافت.

کاهش کانون‌های تب برفکی در سیستان و بلوچستان  به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ‌حسینی  ‌مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان  افزود: مایه کوبی دام در این استان به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: مایه کوبی دام در ۶ ماه نخست امسال بر روی ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۱۸ راس دام استان انجام شده است.

حسینی  گفت : همچنین در این مدت ۲۷۱ هزار و ۷۲۵ متر مربع از مکان‌های نگهداری دام در سیستان و بلوچستان مورد سمپاشی قرار گرفت.

وی انجام سمپاشی ۱۸۳ هزار و ۵۲۲ راس دام، انجام واکسیناسیون برسلوز بر روی ۱۷۶ هزار و ۴۲ راس گوسفند و بز و ۱۶ هزار و ۶۰۷ راس گاو و گوساله را از دیگر اقدامات این نهاد در این مدت ذکر کرد.

وی با اشاره به اهمیت بیماری هاری گفت: امسال با توجه به شیوع فراوان بیماری هاری در سیستان و بلوچستان علاوه بر واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار مجوز واکسیناسیون دام‌های بومی نیز از سازمان دامپزشکی کشور اخذ شد، به طوری که افزون بر ۹ هزار دام علیه این بیماری ایمن شدند.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام به ویژه در فصل فعالیت کنه‌ها در دامپروری‌ها و دامداری‌های سنتی که زیستگاه اصلی کنه محسوب می‌شوند، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، سمپاشی جایگاه دام و بدن دام‌ها به ویژه در فصول رشد کنه‌ها، جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی و خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام از مهمترین راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است.

حسینی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۴۳ نفر در سیستان و بلوچستان به این بیماری مبتلا شدند که منجر به فوت یک نفر شد.

وی افزود: فوت این شخص به این دلیل بود که این فرد دارای بیماری گوارشی بوده و دارو جذب بدن وی نمی‌شده و این موضوع را به پزشک اطلاع نداده بودند.

انتهای پیام/ع

کانون تب برفکی به پنج کانون کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار