بیش از هزار و 900 نابینا و کم بینا تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان شمالی

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: هزار و 987 نابینا و کم بینا در استان خراسان شمالی تحت پوشش بهزیستی می باشند .

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛ سارا براتی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی به مناسبت روز جهانی نابینایان اظهارکرد: از مجموع نابینایان و کم بینایان زیر پوشش در این نهاد123 نفردانشجو هستند.

وی گفت: به نابینایان تحت پوشش اداره کل بهزیستی، خدماتی از قبیل کمک هزینه تحصیلی، هزینه های درمانی، معافیت سربازی، کمک هزینه رفت و آمد، تسهیلات اشتغال زایی، خدمات بینایی سنجی و اقلام توانبخشی مانند (ساعت گویا، عصا، تهیه دستگاه ضبط صدا) ارائه می شود.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به مشکلاتی که نابینایان و کم بینایان در جامعه و در این استان با آن روبرو هستند اضافه کرد: روند مناسب سازی معابر در این استان و در ورودی برخی از دستگاه های اجرایی به نحو مطلوب نیست، در شهرستان بجنورد در زمینه مناسب سازی معابر اقدامات خوبی صورت گرفته اما در دیگر شهرستان های این استان این عملکرد ضعیف است.

براتی با بیان اینکه در مجموع وضعیت مناسب سازی معابر در خراسان شمالی نسبت به دیگر استان ها پایین است ادامه داد: متاسفانه در پارک ها، بانک ها و خودپردازهای آنها در این استان این مهم رعایت نشده است که باید مسئولان پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهند، تا حداقلی از مشکلات نابینایان و کم بینایان در این جامعه مرتفع شود.

وی اضافه کرد: نابینایان و کم بینایان در سطح جامعه در زمینه های مختلفی مانند اشتغال، تامین مسکن و هزینه های درمان مشکل دارند، به طوریکه عده ای از نابینایان به علت ناتوانی مالی در بحث تحصیل دچار مشکل شده و از رفتن به مدرسه باز می مانند.

براتی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی اظهارکرد: افراد تحت پوشش از اداره کل بهزسیتی مستمری دریافت می کنند اما این مبالغ پاسخگو نیست و باید خیران در این زمینه با این نهاد همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

وی یادآوری کرد: به ازای هر نفر اداره کل بهزیستی 530 هزار ریال مستمری پرداخت می کند و علاوه براین مبلغ به ازای مستمری بگیران تحت پوشش یارانه ای به مبلغ 950 هزار ریال توسط دولت پرداخت می شود.

وی با اشاره به روز جهانی نابینایان گفت: در این روز از مدرسه استثنائی و منزل مددجوی موفق نمونه بازدید انجام می شود و از کارکنان نابینا و کم بینای سازمان همراه با لوح تقدیر تجلیل و تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام/آ

وضعیت نامناسب معابر استان خراسان شمالی برای نابینایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.