قاضی‌زاده هاشمی:

در حوزه سلامت غذا باید رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم/ تا چند سال آینده میزان ترانس روغن‌ها به صفر می‌رسد

وزیر بهداشت گفت: ما برای سلامت مردم باید رودربایستی‌ها را کنار گذاشته و با جدیت با مسائل برخورد کنیم.

در حوزه سلامت غذا باید رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم/ تا چند سال آینده میزان ترانس روغن‌ها به صفر می‌رسدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در حاشیه مراسم‌ روز جهانی غذا که در سالن بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز به مناسبت روز جهانی غذا همه تولیدکنندگان‌ و صادرکنندگان‌ محصولات غذایی کشور‌ جمع شده‌‌اند تا در خصوص بحث‌ امنیت غذایی و غذای سالم تبادل‌ نظر انجام شود.

قاچاق‌ مواد غذایی یکی از گرفتاری‌های وزارت بهداشت در حوزه غذای سالم

قاضی‌زاده هاشمی‌ با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی ما تشخیص‌ غذای سالم و تذکر در همین زمینه است اظهار کرد: مردم ما را امانتدار‌ خودشان می‌دانند و باید همه تلاش خود را در زمینه تحویل غذای سالم به کار ببریم.

وی با بیان اینکه بخشی از توزیع غذای سالم بر عهده وزارت بهداشت، بخش دیگر به عهده وزارت جهاد کشاورزی‌ و همچنین بخشی هم برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است اظهار کرد: در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق‌ کالا نیز از دیگر سازمان‌های مربوط به حوزه غذای سالم در کشور است زیرا یکی از گرفتاری‌های ما در خصوص قاچاق‌ مواد غذایی است.

مصرف بالای شکر در کشور باعث چاقی کودکان

 وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه مصرف نمک با کمک مردم کاهش پیدا کرده است گفت: با همکاری تولیدکنندگان‌ میزان نمک مصرفی مردم کاهش پیدا کرده است اما مصرف شکر‌ در بین ایرانیان‌ روزانه 85 گرم است که 25 درصد بیشتر از حد متوسط و استاندارد دنیا است و همین مسئله باعث‌ چاقی کودکان‌ می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه بیش از 45 درصد‌ افراد جامعه دچار اضافه‌ وزن هستند، ادامه داد: در حدود 80 درصد از مرگ‌ و میرهای‌ ایرانیان‌ به خاطر بیماری‌های غیر‌واگیر بوده که برای پیشگیری و همچنین جلوگیری از این موضوع باید مردم بر تغذیه و سبک زندگی‌شان تجدیدنظر‌ کنند، ما وظیفه داریم تا آموزش‌های لازم را از همان‌ دوران ابتدایی به فرزندانمان بدهیم تا مصرف شکر، نمک و روغن کم شود.

 طی چند سال آینده میزان ترانس روغن‌ها به صفر می‌رسد

وی عنوان کرد: دولت مکلف‌ شده است تا با همکاری شورای عالی سلامت غذا، روغن‌هایی‌ که میزان ترانس‌ آنها بالا است را به صفر‌ رسانده و این کار طی چند سال آینده انجام می شود.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه‌ کم کردن میزان شکر در غذای مردم به خاطر عادت کردن آنها به چنین ذائقه‌ای کمی با مشکل روبرو است اظهار کرد: مبارزه با قاچاق غذا کمک بزرگی در حفظ سلامتی جامعه می‌کند‌، متأسفانه از مو‌اردی غلات و برنج به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و همین مسئله کار ما را با کمی مشکل روبرو‌ کرده است، من حد‌سم این است که گندم نیز از راه قاچاق‌ وارد کشور می‌شود.

وزارت بهداشت کاملا بر توزیع غذای سالم در کشور نظارت و کنترل دارد

 هاشمی‌ با بیان اینکه قیمت بین‌المللی‌ گندم نصف‌ قیمت خرید این محصول به وسیله دولت است ادامه داد: مردم به شایعات توجهی نکنند زیرا وزارت بهداشت به طور کامل در توزیع موادغذایی‌ سالم در سطح کشور نظارت و کنترل دارد اما یک مشکلی‌ که در زمینه موادغذایی‌ وجود دارد لبنیات‌ سنتی غیرقانونی‌ است که متأسفانه وزارت بهداشت و من رابط‌ غذایی‌ ندارند که با این مسئله برخورد کنم.

 هاشمی با بیان اینکه برخی مواد مانند پالم‌ به صورت قاچاق غذا وارد کشور می‌شوند گفت: باید یک مرتبه این کار ریشه‌کن شود و این گردهمایی‌ها نیز به همین منظور انجام می‌شود اما باید اثراتش‌ در جامعه با سرعت‌ بیشتر‌ نمایان‌ شود.

 مردم در کاهش مصرف نمک و چربی همکاری کنند

وی با بیان اینکه مردم باید با ما در کاهش مصرف نمک و چربی همکاری کنند گفت: امروزه برچسب‌ چراغ‌ راهنما بر روی مواد غذایی نصب شده است، رنگ سبز‌ نشان‌ دهنده این است که این مواد غذایی هیچ مشکلی برای مصرف ندارد و رنگ زرد نشان از آن است که این مواد را باید با احتیاط‌ مصرف کرد و همچنین رنگ قرمز  نشان‌ دهنده این است که این مواد برای بدن‌ ضرر دارد.

 هاشمی با تاکید براینکه مصرف بالای نمک و چربی و شکر باعث ایجاد بیماری و معلولیت‌ می‌شود خاطرنشان کرد: اگر ما غذای سالم بخوریم سالم بوده و اگر خدایی نکرده غذای ناسالم‌ مصرف کنیم دچار بیماری می‌شویم، خوشبختانه من باید بگویم که در شرکت‌هایی در این گردهمایی وجود دارند که به فکر سلامت مردم بوده و در این زمینه ما را کمک می‌کنند.

 وی ادامه داد: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند از عهده کارها بربیاید‌ بلکه سازمان‌های مربوطه باید ما را کمک و همراهی کنند و اگر مشکلی‌ پدیدار‌ شد با آن برخورد قانونی‌ انجام شود.

 نانوایی میزان نمک نان‌ها را کاهش دهند

وزیر بهداشت، اظهار کرد: بخشی از وظایف‌ ما توزیع نان سالم است زیرا شرکت‌های تولیدی نمک را به میزان یک، دهم گرم در محصولا‌تشان کاهش داده‌اند اما اگر نانواها‌ نانی با میزان نمک بالا دست مردم بدهند، کاهش مصرف‌ نمکی‌ اتفاق نمی‌‎‌افتد و همین مسئله باعث بروز بیماری‌های غیر‌واگیر مانند قلب و عروق و فشار خون می شود.

هاشمی ادامه داد: به طور کلی نانواها‌ با ما همکاری بسیار خوبی دارند زیرا اگر نانی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد میزان نمکش‌ زیاد باشد این مسئله باعث بروز مشکلات‌ و بیماری‌های مختلفی می‌شود.

 وزیر بهداشت، تأکید کرد: نانواها‌ برای تولید نان به آرد یا خمیرشان‌ نمک اضافه  می‌کنند تا بتوانند نان را تحویل مردم دهند اما همین مسئله باعث بروز  بیماری‌های غیر‌واگیر می‌شود، ما برای سلامت مردم باید رودربایستی‌ها را کنار گذاشته و با جدیت با مسائل برخورد کنیم.

 وقتی بتوانیم گندم خوب صادر کنیم می‌توانیم بگوییم در گندم خودکفا‌ شده‌ایم

وی تأکید کرد: وقتی که بتوانیم یک گندم خوب را صادر کنیم در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم در حوزه گندم خودکفا‌ شده و ما باید گندمی تولید کنیم تا نانواها‌ نان خوب به مردم بدهند زیرا تولید نان خوب باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها می‌شود و ما شدیداً به دنبال کاهش نمک و جوهر نمک هستیم که در تهیه نان استفاده نشود.

 هاشمی یادآور شد: وقتی که نان مصرفی مردم نامناسب‌ باشد بخشی از بیماری‌های گوارشی را به دنبال می‌آورد و ما باید فکری به حال بیماری‌های غیرواگیر‌ بکنیم که کاهش مصرف نمک چاره کار است.

 انتهای پیام/

نظر قاضی‌زاده هاشمی در خصوص ضروریات غذای سالم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار