عطوان: تهدیدهای ترامپ علیه تهران نشانه ضعف و ترس اوست/ رئیس‌جمهور آمریکا از ایران می‌خواهد یک کشور تسلیم شده باشد

روزنامه‌نگار مشهور عرب در سخنانی، مواضع و اظهارات خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان را نشانه ضعف او دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، تاکید کرد تهدیدهای ترامپ علیه ایران نشانه ضعف، نداشتن چاره و ترس  اوست.

او درباره سخنرانی اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: سخنان دونالد ترامپ درباره توافقنامه هسته‌ای ایران بسیار خطرناک بود. من این سخنرانی را از ابتدا تا انتها به زبان انگلیسی گوش کردم تا فهم روشنی از سخنانش داشته باشد. آنچه برای من قابل توجه بود آن بود که او همه خشم خود را بر سر ایران خالی کرد و هیچ صفت بدی نبود، مگر آنکه آن را به ایران منسوب کرد؛حمایت از تروریسم، حمایت از القاعده، تهدید کشتیرانی در خاورمیانه، خلیج (فارس) و دریای سرخ، تهدید ثبات منطقه، حمایت از طایفه‌گرایی، میزبانی فرزندان اسامه بن لادن و سران القاعده در ایران و حمایت از طالبان از جمله این اتهامات بود که یکی از آن‌ها هم برای اعلام جنگ کافی است. ترامپ حتی عملیات «الخبر» را -که در ریاض در سال ۱۹۹۶ هم رخ داد و در آن مقر اقامت نیرو‌های تفنگدار دریایی آمریکا هدف قرار گرفت که البته عربستان به طور رسمی هیچ طرفی را مسئول آن معرفی نکرده و ایران را با صراحت متهم نکرده است- به گردن ایران انداخت.

این روزنامه‌نگار مشهور عرب در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: خطرناکترین حرف ترامپ آن بود که توافق هسته‌ای ایران را تایید نخواهد کرد و هر لحظه ممکن است از آن خارج شود و تحریم‌هایی را بر ایران در صورت اصلاح نشدن این توافقنامه، اعمال خواهد کرد. چه چیزی به طور مشخص باعث شده است که ترامپ تا این اندازه از دست ایران ناراضی باشد. دو مسئله اصلی در این مورد وجود دارد. مسئله اول، موشک‌های بالستیک ایران است که ترامپ گفت متحدان آمریکا را در منطقه تهدید می‌کند. مسئله دوم روابط ایران با کره شمالی است. متحدان آمریکا که موشک‌های ایران آن‌ها را تهدید می‌کند، چه کسانی هستند؟ فقط اسرائیل.

عطوان تاکید کرد: همه این سخنرانی و این تهدیدها برای حمایت از اسرائیل است و این رژیم هم در پشت پرده آن دست دارد. سخنرانی ترامپ به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و نه رئیس جمهور آمریکا در حال سخنرانی است. ترامپ کلمه به کلمه سخنان نتانیاهو را تکرار کرد. ترامپ به این علت از یونسکو خارج شد که علیه اسرائیل موضع‌گیری کرده بود. این سازمان چه موضعی علیه اسرائیل گرفته بود؟ فقط گفته بود هیچ ارتباطی بین دین یهودیت با مسجدالاقصی و قدس وجود ندارد. کجای این تصمیم یونسکو اشتباه است؟ این مسئله باعث شد ترامپ برای راضی کردن نتانیاهو و لابی صهیونیستی در آمریکا از یونسکو خارج شود. ترامپ اکنون می‌گوید موشک‌های ایران تهدیدی برای متحدان آمریکاست. یعنی ایران موشکی ساخته است که برد آن به دو هزار کیلومتر می‌رسد. این موشک می‌تواند به عمق فلسطین اشغالی برسد و اهداف اسرائیلی را در قلب فلسطین اشغالی هدف قرار دهد.

او در ادامه گفت: مسئله دیگر همکاری با کره شمالی است. کره شمالی ترامپ را تحقیر کرد. رئیس جمهور کره شمالی، رئیس جمهور آمریکا و دولت آمریکا را تحقیر کرد. دولت ترامپ نیز به جنگ هسته‌ای، محاصره و بمباران کره شمالی تهدید کرد، اما رئیس جمهور کره شمالی در برابر این تهدیدات گفت: من اینجا در کشورم نشسته‌ام و از حق خودم در داشتن سلاح هسته‌ای دفاع می‌کنم. به خدا سوگند این‌ها (آمریکایی‌ها) فقط زبان مرد‌ها را می‌فهمند و فقط زبان کسانی را درک می‌کنند با قدرت بر موضع حق خود ایستادگی کنند و به بازدارندگی هسته‌ای دست پیدا کنند تا مانع زورگویی آمریکا شوند و با آن مقابله کنند.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم افزود: ترامپ از ایران می‌خواهد تا مانند کشور‌های عربی شیری بی یال و کوپال باشد. او می‌خواهد همه ما تسلیم باشیم و اسرائیل ابرقدرت منطقه باشد. ایران چطور از خود واکنش نشان داد؟ ایران با صراحت اعلام کرد اگر تحریم بر سپاه پاسداران اعمال شود، پاسخ کوبنده‌ای نشان خواهد داد و آمریکا باید پایگاه‌های خود را در منطقه به بیش از دو هزار کیلومتری ایران منتقل کند. منظور ایران آن است که توانایی حمله موشکی به اسرائیل مانند پایگاه‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه و به طور مشخص منطقه خلیج (فارس) را دارد. ترامپ از ایران می‌خواهد یک کشور تسلیم شده باشد.

عبدالباری عطوان اضافه کرد: توافق هسته‌ای ایران از نظر ترامپ به این علت بد است که اسرائیل را تهدید می‌کند و این رژیم نمی‌خواهد هیچ قدرت هسته‌ای یا موشکی در کشوری وجود داشته باشد که بتواند خطری برای این عربده‌کشی اسرائیل باشد. ایران را از هواپیما و پدافند هوایی محروم کردند و این کشور به توسعه موشک‌های خود متوسل شد. سپاه پاسداران به قدرتی تبدیل شده است که اسرائیل را تهدید می‌کند. موشک‌های ایران، اسرائیل را تهدید می‌کند. حزب‌الله که ایران از آن حمایت می‌کند، بزرگترین خطر برای اسرائیل است

او در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: ارزیابی من آن است که تهدیدهای ترامپ نشانه ضعف، نداشتن چاره و ترس است. اما به نظر من این تهدیدات باعث وحشت ایران نخواهد شد همانطور که کره شمالی را هم نترساند. ترامپ هر چه که می‌خواهد بگوید. واقعیت آن است که اسرائیل ثبات منطقه و کشتیرانی را تهدید می‌کند و به تجاوزگری پی‌درپی به نوار غزه ادامه می‌دهد. اسرائیل بود که بیش از سه بار به لبنان یورش برد و همچنان این کشور را تهدید می‌کند. اسرائیل است که تلاش می‌کند به هر شیوه‌ای عرب‌ها را تضعیف کند. همه طرح‌های آمریکا به نفع اسرائیل و نه متحدان عرب آمریکاست. اکنون مشکل آن است که بعید نیست ترامپ ائتلافی از کشور‌های عربی علیه ایران تشکیل دهد.

انتهای پیام/

واکنش عطوان به سخنان ضدایرانی اخیر ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
امریکا غلط کرد با ارازل و اوباشش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
ازهمه بدتر بی مغزهایی چون سعودیها
آخرین اخبار