رئیس موزه ملی ایران در یک نشست خبری مطرح کرد؛

نمایش ۱۰۳ اثر موزه تاریخ ارمنستان در ایران/ به دنبال کسب درآمد نیستیم

نوکنده گفت: ۱۰۳ اثر موزه تاریخ ارمنستان در نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

نمایش ۱۰۳ اثر موزه تاریخ ارمنستان در ایران/ به دنبال کسب درآمد نیستیمبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران از نمایش ۱۰۳ اثر موزه تاریخ ارمنستان در ایران خبر داد و اظهار داشت: موزه ملی ایران نیز ۲۰۰ اثر متعلق به دوره اورارتویی را در نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

وی افزود: بازدیدکنندگان نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» می‌توانند از ۳۰۳ اثر متعلق به تاریخ ارمنستان بازدید کنند.

رئیس موزه ملی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشور ارمنستان آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» را برعهده گرفته؛ البته دولت ایران نیز بحث مصونیت قضایی را تأمین کرده است.

نوکنده خاطرنشان کرد: ما برای بازدید از نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» بلیت نمی‌فروشیم و قرار نیست که از این نمایشگاه کسب درآمد کنیم.

وی یادآور شد: جام سیمین کاراشام یکی از محصولات ارزشمندی است که در نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

همچنین؛ تومانیان سفیر ارمنستان در ایران در بخش دیگری از این نشست گفت: ما آمادگی برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ارامنه در استان‌های مختلف ایران را داریم. ایران فقط تهران نیست و دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف ایران می‌توانند از نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» بازدید کنند.

وی افزود: همانگونه که اطلاع دارید ما در حدود دو روز دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه آثار موزه تاریخ ارمنستان و موزه ملی ایران خواهیم بود و این تحولی قابل توجه در تاریخ موزه‌های دو کشور است.

سفیر ارمنستان در ایران اظهار داشت: سه شنبه  هفته جاری شاهد افتتاح نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» در موزه ملی ایران خواهیم بود.

تومانیان ادامه داد: ایران ۱۴ همسایه دارد و با یکایک آنها روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته است. اگرچه همواره روابط اقتصادی و سیاسی در مرکز توجه قرار داشته‌اند اما به نظر ما روابط فرهنگی اهمیت زیادی دارند. دیدار و ارتباط با میراث مشترک ایران و ارمنستان به دوستی صادقانه و زندگی مسالمت آمیز منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: ایرن یکی از ابرکشورهای منطقه و از نظر جغرافیایی بسیار گسترده است. البته اگرچه ارمنستان از نظر جغرافیایی کوچکتر از ایران است اما به نظر می‌رسد که این دو کشور از لحاظ تاریخی همپای هم قدم برداشته‌اند و هیچ کدامشان بر دیگری ارجحیت ندارد. البته از نظر من هیچ کشوری از نظر فرهنگی کوچک نیست؛ یا فرهنگ غنی دارد یا ندارد.

سفیر ارمنستان در ایران خاطرنشان کرد :من اگر یکی از فعالان‌کسب و کار ایران بودم، سرمایه خودم را با شجاعت در کشوری که از فرهنگ غنی برخوردار است سرمایه‌گذاری می‌کردم؛ زیرا فضای غنی فرهنگی، فضای امنی برای سرمایه‌گذاری است و متقابلاً از آن کشور سرمایه‌گذار قبول می‌کردم.

 

تهران، میزبان برپایی نمایشگاه لوور در اسفندماه سال جاری 

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های کشور هم در بخش دیگری از نشست خبری «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» به برگزاری نمایشگاه لوور در تهران در اسفند ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: من اعتقاد دارم که برای آینده‌ای امن و برای ایجاد یک دوستی پایدار فقط باید به یک شناخت پایدار برسیم.

وی افزود: اگر ما امروز تلاش کنیم شناختی عمیق از فرهنگ ارمنستان در کشورمان به وجود بیاید، این شناخت قطعاً نتیجه‌ای به جز برقراری یک دوستی میان مردم ایران و ارمنستان ندارد.

همچنین، گریگوری گریگوریان رئیس موزه تاریخ ارمنستان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در مجموع می‌توان گفت نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» نگاهی کلی به گذشته ارمنستان است.

خاطرنشان می‌شود؛ در آینده نزدیک نمایشگاهی از آثار تاریخی کره جنوبی در موزه ملی ایران نیز برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار