زرگران مطرح کرد؛

٢٣ درصد درآمد ایرانى‌ها صرف موادغذایى مى‌شود/ سرانه لبنیات در ایران کمتر از نصف میانگین جهانى

رئیس کانون انجمن صنایع غذایى از هزینه کرد ٢٣ درصد درآمد ایرانى‌ها برای موادغذایى خبر داد.

٢٣ درصد درآمد ایرانى‌ها صرف موادغذایى مى شود/ سرانه لبنیات در ایران کمتر از نصف میانگین جهانىبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ كاوه زرگران رئيس كانون انجمن صنايع غذايى ايران در مراسم روز جهانى غذا كه امروز در مركز همايش هاى بين المللى صدا و سيما برگزار شد، با بيان اينكه شعار امسال روز جهانى غذا مهاجرت در دنياست، گفت: ايجاد شرايط مناسب در روستاها موجب كاهش مهاجرت و سرمايه گذارى در كشاورزى و توليد نيروى مولد مى شود و از مهاجرت جلوگيرى مى كند.

زرگران عنوان كرد: توسعه روستايى موجب افزايش امنيت غذايى و بهبود شرايط زندگى و حمايت اجتماعى براى جمعيت روستايى و شهرى مى شود.

وى افزود: در دولت يازدهم توسعه و حمايت بخش كشاورزى بدون شک موجب توليد و رونق محصولات كشاورزى مى شود، خوشبختانه در چند سال اخير شاهد رشد اين حوزه بوديم.

زرگران با بيان اينكه دولت خريد تضمينى گندم را در دستور كار خود قرار داده است، گفت: خوشبختانه  ارتقا كيفيت افزون بر كيفيت مورد توجه قرار گرفت و دستاوردهاى خوبى در این حوزه داشتيم.

رئيس كانون انجمن صنايع غذايى ايران گفت: كاهش اسيدچرب ترانس ، كاهش نمک و شكر در نوشيدنى های صنعتى و اصلاح ضوابط برچسب گذارى موادغذايى حاصل تعامل بخش خصوصى و وزارت بهداشت است.

وى افزود: نزديك به ٣٠ درصد موادغذايى مصرفى در ايران توليد صنايع غذايى و تبديلى است كه سازمان استاندارد و غذا و دارو آنها را بررسى مى كنند.

زرگران با بيان اينكه نظارت ها در زنجيره تامين غذا بايد افزايش پيدا كند، گفت: در مزارع كشاورزى نظارت ها به خوبى انجام نمى شود و در برخى گزارش ها شاهد وجود مخاطرات جدى در اين حوزه هستيم .

وى ادامه داد: نظارت ها در اصناف بايد افزايش و عوارض بر كالاهاى آسيب رسان افزايش پيدا كند، در كشور ما مخاطرات جدى در زمينه مصرف بیش از اندازه نمک و شكر وجود دارد كه بايد به محصولات حاوى آنها به عنوان كالاى آسيب رسان نگاه شود.

رئيس كانون انجمن صنايع غذايى ايران گفت: امنيت غذايى و شاخص آن نيز از موضوعاتى است كه در روز جهانى غذا مورد توجه قرار دارد و به استطاعت مردم به عنوان فاكتورهاى غذايى توجه شود.

افزايش ماليات بر ارزش افزوده موادغذايى سلامت مردم را نشانه مى رود

وى افزود: قدرت خريد خانوار در دهه گذشته كاهش پيدا كرده است و بايد اقدامات جدى در اين حوزه انجام شود زيرا در ايران يک كارمند ٢٣ درصد درآمد خود را صرف خريد موادغذايى مى كند، اين درحالى است كه اين رقم در كشورى مانند آمريكا ٦.٥ درصد است.

زرگران ادامه داد: در كشورهاى توسعه يافته براى افزايش توان خريد مردم در موادغذايى روش هاىی مانند معافيت هاى مالياتى را در دستور كار قرار مى دهند كه در كشور ما فقط در برخى محصولات پر مصرف اين موضوع مورد توجه قرار مى گيرد.

رئيس كانون انجمن صنايع غذايى ايران گفت: اكنون كه لايجه ماليات بر ارزش افزوده در دست تصويب است درخواست مى كنيم ماليات بر ارزش افزوده موادغذايى پر مصرف را افزايش ندهند.

وى افزود: در كشور ما سرانه برخى اقلام پرمصرف مانند لبنيات حدود ٧٠ كيلوگرم بوده در حالى كه ميانگين سران جهانى در دنيا ١٥٠ كيلوگرم است و اين نشان از آن است كه بايد بيشتر به فكر مردم باشيم .

زرگران گفت: بر اساس تصميم گيرى ها به نظر مى رسد نرخ ماليات بر ارزش افزوده در دو نرخ ٦ و ١٢ درصد تصويب خواهد شد اما افزايش ماليات بر ارزش افزوده برخى موادغذايى از صفر به ٦ درصد تبعات زيادى در گرانى و به خطر افتادن سلامت مردم دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار