اختلال بینایی در 11.3درصد جمعیت توانجویان آذربایجان شرقی

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی گفت: 11.35 درصد از جمعیت توانجویان تحت پوشش بهزیستی استان با اختلالات بینایی مواجه هستند.

اختلال بینایی در 11.3درصد جمعیت توانجویان آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرهاد عبدوی مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی همزمان با روز جهانی نابینایان گفت: طبق آمار بهزیستی استان 6 هزار و 762 نابینا زیر پوشش این اداره کل بوده و با اختلالات خیلی شدید، شدید و متوسط بینایی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه 20 درصد از این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی است، اظهار کرد: جامعه نابینایان با مشکلات زیادی مواجه بوده و در زمان کنونی پایگاه اصلی شغلی خود به عنوان اپراتور را از دست داده اند.

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی با اشاره به محدودیت شغلی نابینایان در کشور ما یادآوری کرد: عمده فعالیت نابینایان در ادارات و سازمان ها مربوط به اپراتوری تلفن بود و با توجه به اینکه پست تلفنچی در ادارات و سازمان ها حذف یا به افراد عادی واگذار و یا به اپراتور خودکار تبدیل شده است، نابینایان برای اشتغال با مشکل مواجه هستند.

عبدوی ادامه داد: مناسب سازی محیط شهری برای توانجویان به ویژه نابینایان ضروری بوده و بهتر است شهردار تبریز برای رسیدگی به مشکلات این قشر و نتیجه گیری بهتر در این زمینه مشاوری را از بین توانجویان انتخاب کند.

وی استفاده از موزائیک های هدایت کننده برای افراد نابینا و کم بینا در سطح پیاده روها و معابر، اجرای قانون 3 درصدی جذب توانجویان، اجرای قانون عصای سفید، ایجاد پل عابر پیاده و تقاطع همسطح در روبروی دفتر جامعه نابینایان استان، مناسب سازی ورودی بوستان ها و استفاده از چراغ قرمزهای هوشمند در چهار راه ها و خط کشی استاندارد محل عبور عابران پیاده را برای تسهیل تردد توانجویان و نابینایان ضروری دانست.

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی از نابینایان خواست با ادامه تحصیل سطح توانمندی خود را ارتقا دهند.

عبدوی از مسئولان نیز خواست دیدگاه خود نسبت به توانجویان را تغییر داده و براساس توانمندی آن ها به این افراد مسئولیت داده و از آن ها کار بخواهند.

عضو هیات مدیره جامعه نابینایان آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اجرای قانون 3 درصد جذب توانجویان در دستگاه ها و سازمان ها گفت: اگر این قانون به معنای واقعی کلمه عملیاتی شود هیچ نابینای دانش آموخته ای در کشور بیکار نمی ماند.

رحیم گلشنی افزود: در سطح کشور ما پایگاه اصلی شغلی نابینایان معلمی و اپراتوری بوده و برای فعالیت در سایر بخش ها با محدودیت مواجه هستند که اگر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در دستگاه ها و سازمان ها فراهم شود، این افراد قادر به انجام کار در سایر مشاغل هستند.

وی اظهار کرد: مناسب سازی محیط شهری نه تنها در تبریز و سایر شهرهای استان بلکه در پایتخت نیز به درستی انجام نشده و از موزائیک های سکه ای نیز در سطح پیاده روها به صورت کارشناسی و استاندارد استفاده نشده است.

گلشنی با بیان اینکه نابینایان انتظار برگزاری مراسم برای تجلیل از آن ها را ندارند، ادامه داد: انتظار آنان ارتقای خدمات و سرویس های ارایه شده از سوی دستگاه ها و سازمان به این قشر است.

وی با اشاره به اهمیت همکاری رسانه ها برای طرح مشکلات توانجویان به ویژه نابینایان در راستای حل مشکلات آن ها گفت: اطلاع رسانی در خصوص مشکلات این قشر هر چقدر بیشتر باشد به مراتب سریع تر مشکلات آن ها برای زندگی راحتر حل می شود.

 

انتهای پیام/ش

ضرورت مناسب سازی محیط شهری برای توانجویان به ویژه نابینایان آذربایجان شرقی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار