تفاهم‌نامه‌ی همکاری در زمینه‌ی نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی

تفاهم‌نامه‌ی همکاری در زمینه‌ی «نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی» ما بین سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و اداره‌کل بهزیستی آذربایجان شرقی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محسنی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان در مراسم انعقاد این تفاهمنامه گفت: جهاد دانشگاهی از برکات انقلاب اسلامی است که هم اکنون در تمامی حوزه‌های علمی، پزشکی، صنعتی و علوم انسانی گام‌های خوبی برداشته است و سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در همین راسنا حرکت کرده و توانسته در بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های‌ نوین فعالیت کند.

دکتر جعفر محسنی با بیان اینکه برای حرکت چرخ‌های اقتصاد کشور به نوسازی صنایع نیاز داریم، یادآور شد: نوسازی صنایع به هزینه‌ی کلان نیاز دارد، اما فناوری‌های نوین همچون انرژی‌های تجدیدپذیر بدون نیاز به هزینه‌ی کلان، می‌توانند چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.

به گفته‌ی وی، کشورهای پیشرفته‌ی دنیا نیز به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ورود کرده‌اند و پتانسیل و زمینه‌های فعالیت در ایران نیز وجود دارد.

محسنی با اشاره به ماهیت این تفاهم‌نامه، اعلام کرد: بر این اساس، مددجویان و معلولانی که امکان اشتغال ندارند، با نصب تجهیزات تولید برق در پشت بام و حیاط خانه‌هایشان می‌توانند به درآمد پایدار برسند.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این نیروگاه‌های خورشیدی به 40 الی 50 متر مربع فضا نیاز دارد، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها به طور مستقیم به شبکه‌ی توزیع برق وصل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: درآمد حدود یک میلیون تومانی برای هریک از نیروگاه‌های خورشیدی پیش بینی شده است.

وی با بیان این‌که بعد از اخذ مجوهای لازم، هریک از این نیروگاه‌ها در طول یک هفته امکان نصب و راه‌اندازی دارند، اظهار کرد: حرکت کشور به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است؛ از این رو استان‌های دیگر نیز به موضوع انرژی‌های تجدید پذیر ورود کرده و توانسته‌اند بودجه‌های لازم را جذب کنند.

دکتر نجف قراچورلو، معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در این جلسه گفت: 65 عنوان طرح برای مشاغل خانگی تدوین کرده‌ایم که مددجویان بهزیستی می‌توانند از این طرح‌ها برای اشتغال استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان نیز در این جلسه گفت: با سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی تفاهم‌نامه‌ی طرح نیروگاه برق خانگی امضاء کردیم، با استفاده از این طرح برای مددجویان و معلولان تحت پوشش استان که امکانات و فضای لازم در پشت بام، حیاط و یا هر فضای دیگری دارند، امکان راه‌اندازی این نیروگاه وجود دارد.

محسن ارشدزاده ادامه داد: درآمد این طرح از طریق وزارت نیرو است؛ به‌طوری که وزارت نیرو خرید این برق تولیدی را برای 20 سال تضمین کرده است.

وی تصریح کرد: هزینه‌ی راه‌اندازی این نیروگاه در قالب تسهیلات بانکی پرداخت شده و هر ماه بعد از کسر اقساط تسهیلات، سود خالص به حساب مددجو واریز می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که این طرح برای اشتغال، مددجویان و جامعه‌ی هدف بهزیستی مفید و موثر است، اظهار کرد: تمامی مددجویان تحت پوشش در صورت داشتن فضای لازم، می‌توانند از این طرح استفاده کنند و مجری طرح باید روزانه نیروگاه را تنظیف کند تا تولید برق این نیروگاه افت نکند.

ارشدزاده خاطرنشان کرد: این طرح برای مددجویان اشتغال و درآمد پایدار به دنبال دارد که می تواند بسیاری از مشکلات ما را در زمینه‌ی اشتغال و امرار معاش جامعه‌ی هدف، رفع کند.

بر اساس این گزارش؛ حمایت از افراد تحت پوشش در قالب طرح‌های فناورانه، فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی بهره‌برداری از انرژی‌های پاک، تأمین منابع مالی پایدار از طریق سرمایه‌گذاری، تعامل سازنده جهت اجرای فعالیت‌های مشترک میان دو طرف و تقویت فعالیت‌های علمی – اقتصادی و بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌ها توانمندی طرفین اهداف این تفاهم‌نامه است که به امضای دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان و دکتر محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان رسید.

 

انتهای پیام/ش

امضای تفاهم نامه جهاد دانشگاهی و اداره‌کل بهزیستی آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.