مسئول پرورش زنبور عسل جهاد کشاورزی بوشهر:

گونه زنبور عسل ریز استان بوشهر در خطر کاهش جمعیت است

بوشهر - مسئول پرورش زنبورعسل سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: گونه زنبور عسل ریز استان بوشهر(Apis florea) در خطر کاهش جمعیت است.

گونه زنبور عسل ریز استان بوشهر در خطر کاهش جمعیت استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرید صادقی‌زاده صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندین هزار کلنی زنبور عسل ریز در مناطق مختلف استان بوشهر در حال فعالیت و تولید عسل و گرده افشانی هستند که با برداشت‌های غیر اصولی در معرض آسیب جدی و خطر کاهش جمعیت هستند.

وی گفت: این‌گونه زنبور عسل ریز که که مختص مناطق گرمسیری است، غیر پرورشی بوده و قابل نگهداری در کندو نیستند و به صورت آزاد (وحشی) در هوای آزاد و در لابلای درختان و مابین بوته‌ها و در منازل مسکونی درون چاه‌ها، غار‌ها و شکاف کوه‌ها و... زندگی می‌کنند.

صادقی زاده افزود: زنبور عسل به عنوان یکی از با ارزش‌ترین مخلوقات خداوندی که بنا به وحی او در خدمت ما قرار گرفته و می‌توان گفت: یکی از معجزات و معما‌های خلقت است که ارزش اقتصادی گرده افشانی و نقش عظیم آن در حفظ فلور گیاهی جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست و همچنین افزایش محصولات کشاورزی بیش از ۱۴۰ برابر مقدار عسل تولیدی آن است.

وی بیان داشت: تحقیقات نشان داده که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کل رژیم غذایی مورد استفاده انسان وابسته به گرده افشانی زنبور عسل است و هر کلنی زنبور عسل ریز حدودا یک کیلو عسل تولید می‌کند که منصفانه نیست به خاطر برداشت مقدار ناچیزی عسل که ذخیره زمستانی آن‌ها است از بین بروند.

مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به اینکه زمان برداشت عسل اینگونه زنبور‌ها در اوایل پاییز است متاسفانه در چند سال اخیر بعضی افراد با برداشت‌های غیر اصولی در حال آسیب رساندن جدی به جمعیت این زنبور‌ها هستند.

صادقی زاده گفت: اشتباهات جبران ناپذیری که بعضی افراد انجام می‌دهند از بین بردن لانه آنان٬ برداشت در زمستان، بهار و اوائل تابستان که هنوز عسلی تولید نشده است. همچنین استفاده از آتش و روش‌های غیر معمول هنگام برداشت عسل است که غالبا با از بین رفتن ملکه کلنی و در نهایت کل کلنی همراه می‌شود.

صادقی زاده افزود: برای محافظت از این مخلوق خداوندی پیشنهاد می‌شود نظر به اهمیت این حشره در محیط زیست و زندگی انسان و با توجه به مقدارکم عسل تولیدی حتی الامکان از برداشت آن صرف نظر شود.

وی توصیه کرد: از برداشت عسل در زمستان و بهارخودداری شود، چون فقط زمان استراحت یا تکثیر جمعیت است و زمان تولید از تابستان شروع و در پاییز برداشت می‌شود.

مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: محل ذخیره عسل و گرده فقط قسمت بالایشان است و پایین آن محل جمعیت و تخم ریزی است و لذا باید اطمینان حاصل شود که کلنی دارای عسل به قدر برداشت باشد.

انتهای پیام /پ

گونه زنبور عسل ریز استان بوشهر در خطر کاهش جمعیت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
درود...... توی برج 3تا 5 زنبورهای وحشی که توی منطقه استان بوشهر هستن اینها همه مهاجر هستن.... وتا برج 8 نمیمونن... اگه بخوای توی برج 3تا5 برداشت بشه از اینها.. که عسل زیادی هم ندارن... کیفیت.. عسلی که برج 8 برداشت میکنیم نیست... یه عسل ابکی هست... پس بهتره که درشون نیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوهفته پیش در حیاط خونه ی ما زنبور های عسل کندو ساختند
برای برداشت عسل این کندو چه زمانی مناسب هست
Iran (Islamic Republic of)
جواد بارگاهی
۱۵:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوست داران عسل می‌توانند یک یاچند کلونی زنبوربرورشی درمنزل نگهداری کنند ودیگر سراغ زنبورهای وحشی نروند
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۰۹:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام اگر در محل سکونت کسی کندو بزنن و بخوای از عسلشون برداری باید چکار کنی که نه به زنبورا اسیب برسه نه به طرف