افزایش بهای نفت/ قیمت طلا کاهش یافت

درگیری‌ها در منطقه نفتی کرکوک عراق به افزایش بهای طلای سیاه منجر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، وقوع درگیری ها در کرکوک عراق و همینطور نگرانی ها از احتمال افزایش تحریم های احتمالی آمریکا علیه ایران به صعود بهای طلای سیاه در روز دوشنبه منجر شد. همچنین وقوع یک انفجار در سکوی نفتی در لوئیزیانای آمریکا بر افزایش بهای نفت اثر گذار بوده است.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت (شاخص جهانی) با 68 سنت افزایش (معادل 1.2 درصد)، به 57 دلار و 85 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 44 سنت افزایش (معادل 0.9 درصد)، 51 دلار و 89 سنت در هر بشکه معامله شد.

کارشناسان بر این باورند که نگرانی ها از احتمال افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران پس از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، بر افزایش بهای نفت اثرگذار بوده است. دونالد ترامپ روز جمعه با مطرح کردن ادعاها و اتهاماتی پوچ و بی اساس علیه ایران، راهبرد جدید آمریکا درباره ایران را مشخص کرد و گفت پایبندی تهران به توافق هسته ای را تأیید نمی کند.

بر اساس قانون آمریکا، رئیس جمهور این کشور باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به توافق هسته ای را به کنگره اعلام کند. هم اکنون کنگره این کشور 60 روز فرصت دارد که در خصوص اینکه آیا دوباره تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال شود یا خیر، تصمیم بگیرد. در دور قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران، حدود 1 میلیون بشکه نفت ایران در روز از سطح بازار حذف شد. اما کارشناسان بر این باورند که این بار تحریم ها به شدت قبل نخواهد بود.

وقوع درگیری ها در عراق هم بر بهای نفت اثرگذار بوده است. روز گذشته نیروهای دولتی عراق با نیروهای کرد در کرکوک – که یک منطقه نفتی است—درگیر شدند. همچنین وقوع انفجار در سکوی نفتی لوئیزیانا در خاک آمریکا که به زخمی شدن 6 نفر منجر شد، بر بهای نفت اثر گذاشته است.

به دنبال ثبات در دلار آمریکا و رشد سهام آسیا، بهای طلا امروز (دوشنبه) با اندکی کاهش همراه بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.1 درصد افزایش به 1305.70 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار