تولید محصول ارگانیک در 2000 هکتار باغ کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: محصولات ارگانیک در 2 هزار هکتار از باغستان‌های این استان تولید می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  جعفر گوهرگانی اظهار داشت: سالیانه 10 هزار تن محصول انگور، سیب، گردو و انار ارگانیک در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف کُش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده رشد می‌کنند.

این محصولات فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصول ارگانیک برای سلامت مصرف کنندگان بیان کرد: افزایش میزان محصولات سالم و ارگانیک در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

گوهرگانی بیان کرد: آموزش تولیدکنندگان، ساماندهی فروشگاه‌های غیرمجاز سم و نهالستان‌ها، کاهش مصرف بی رویه انواع سموم و برنامه ریزی برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک از خدمات مهم سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بوده است.

وی در خصوص تولید مواد غذایی سالم نیز گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره استاندارد، سازمان دامپزشکی و سایر حوزه‌های مرتبط تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول کنترل و رصد می‌شود.

گوهرگانی بیان کرد: با افراد سودجو در زمینه به خطر انداختن سلامت مواد غذایی برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود با آموزش بهره برداران و تولیدکنندگان در خصوص نهاده‌های کشاورزی و کود شیمایی، محصولات کشاورزی با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد.

گوهرگانی عنوان کرد: برای تحقق این امر کلینیک دامپزشکی، گیاه پزشکی و شبکه مراقبت بر روی زراعت راه اندازی شده است و با آزمایشگاه‌های خصوصی برای آنالیز گیاه و تغذیه تفاهم نامه منعقد شده است.

وی بیان کرد: بیشتر مواد غذایی تولیدی کهگیلویه و بویراحمد سالم است چون کمترین کود، سموم شیمیایی و هرمون در تولید مواد غذایی این استان استفاده می‌شود.

گوهرگانی ابراز داشت: در بحث تولید مرغ هیچ نوع مصرف هرمون در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

مساحت زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار است.

89 درصد از کل زمین‌های کشاورزی این استان اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.

محصولات باغی عمده کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب در بخش سردسیری سیب، گردو، انگور و در بخش گرمسیری نیز مرکبات است.

کشاورزان استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه 800 هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌کنند.

 انتهای پیام/غ

بیشتر مواد غذایی تولیدی کهگیلویه و بویراحمد سالم است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.