شعبانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

صادرات مرکبات، نیازمند مشوق صادراتی/صندوق بیمه محصولات کشاورزی ناکارآمد است

یک مقام مسوول گفت: در شرایط کنونی صادرات مرکبات نیازمند مشوق صادراتی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت است.

صادرات مرکبات درگیر و دار مشوق 100 میلیارد تومانی/ صندوق بیمه محصولات کشاورزی ناکارامد استمحمد رضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان ضرورت صادرات مرکبات، اظهار کرد: در شرایط کنونی صادرات مرکبات نیازمند مشوق صادراتی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و حمایت های حمل و نقلی است که انتظار می رود قول نمایندگان مجلس مبنی بر تخصیص 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی به سرانجام مطلوبی برسد.

 وی برآورد مجموع تولید مرکبات کشور را 4.5 میلیون تن اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط مساعد، تولید حدود 2.5 میلیون تن از این میزان مربوط به استان مازندران خواهد بود .

 این مقام مسوول با اشاره به اینکه یک میلیون تن پرتقال و نارنگی در جنوب تولید خواهد شد، افزود: در استان های جنوبی بیش ترین میزان تولید مرکبات به لیمو ترش و لیمو شیرین اختصاص دارد.

 به گفته شعبانی امسال حدود 270 تا 280 هزارتن کیوی در استان های مازندران و گیلان تولید خواهد شد.

 ضرورت ارتقا صنعت بیمه محصولات کشاورزی

 مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از وضعیت آشفته بیمه محصولات کشاورزی بیان کرد: عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید به گونه ای باشد که تمامی اراضی و باغات را تحت پوشش خود قرار دهد که این امر نیازمند برنامه ریزی مدون و سرمایه گذاری دولت است.

 وی ادامه داد: بیمه در بخش کشاورزی توان پرداخت خسارت کشاورزان را ندارد که این امر در کنار تأخیر در پرداخت غرامت موجب شده که کشاورزان تمایلی به بیمه باغات خود نداشته باشند.

 این مقام مسوول با انتقاد از ناکارآمدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: از مجموع 120 هزار هکتار باغات استان مازندران حداکثر 2 الی 3 هزار هکتار بیمه هستند.

 شعبانی در پاسخ به این سوال که احتمال وقوع سرما و یخبندان همانند سال گذشته وجود دارد یا خیر، گفت: تاکنون هواشناسی پیش بینی و اخطاری مبنی بر وقوع سرمای شدید نداشته و انتظار می‌رود که امسال شاهد این اتفاق نباشیم.

 مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه بهترین اقدام به منظور پشتیبانی تولید ارتقای صندوق بیمه بخش کشاورزی است، تصریح کرد: اگرچه عواملی نظیر تغذیه ، برخی عوامل مکانیکی و روش های نوین می تواند با  تداوم سرما در باغات مقابله کند، اما هزینه بالایی برای کشاورزان در بر دارد که به سهولت قابل اجرا نیست.

 به گفته وی با وجود کشاورزی سنتی در باغات تنها بحث تغذیه تا حدی می تواند محصول را در برابر سرما مقاوم کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار