رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری خبر داد:

وجود 650 هزار واحد خالی از سکنه در استان تهران/ افزایش 15 درصدی قیمت اجاره در تابستان

عقبایی با بیان اینکه 650 هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران وجود دارد، گفت: بیشترین آمار این واحدها مربوط به مسکن مهر و واحدهای خالی در مناطق شمالی تهران است.

کباری / سامانه فست ملک امروز رونمایی شد / افزایش 15 درصدی قیمت اجاره در تابستانبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه با تلاش مشاوران املاک کل کشور، اتاق اصناف ایران و پلیس راهور سامانه مشاور املاک کشور با نام فست ملک آغاز به کار کرد،گفت: تمامی مشاوران املاک در سراسر کشور می‌توانند به این سامانه متصل و اقدام به معامله کنند.

وی با بیان اینکه این سامانه ایمن است،اظهار کرد: تمامی مشاوران املاک دارای پروانه ثبت و مردم عادی که قصد خرید و فروش  دارند می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه سامانه اداره املاک و مستقلات کشور از سال 88 آغاز به کار کرده است، تصریح کرد: بعد از گذشت 11 سال از فعالیت این سامانه سازمان تعزیرات اخذ کد رهگیری را برای تمامی مشاوران املاک الزامی کرده است.

وی تأکید کرد: در صورتی که معامله از سوی مشاوران املاک انجام شود و کد رهگیری ارائه نشود،مشاوره تخلف کرده و باید اقدام به پرداخت جریمه کند.

عقبایی در ادامه توصیه‌ای به تمامی مستأجران و خریداران ملک کرد و گفت: هیچ هزینه اضافی نباید برای دریافت کد رهگیری پرداخت شود و مشاوران املاک حق دریافت هزینه خارج از کمیسیون از موجران و یا خریداران ندارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری اظهار کرد: برای شفاف‌سازی معاملات مسکن و بالا بردن خدمات امنیتی معاملات تمامی مشاوران املاک باید به سامانه اطلاعات املاک کشوری متصل شوند و در این خصوص پیشنهاد داده شده که پلیس راهور، وزارت نیرو و سازمان امور مالیاتی نیز به این سامانه متصل شوند تا تخلفی در خصوص ملک انجام نشود.

وی یادآور شد: همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف جهت ارتقای این سامانه می‌تواند نقش مؤثری در جهت کاهش تخلفات خرید و فروش و اجاره‌نشینی داشته باشد.

 ** برخورد با اپلیکیشن های املاکی در صورت مزاحمت در کسب و کار سنتی

وی با بیان اینکه ورود اپلیکیشن های مختلف املاک در فضای مجازی باعث اعتراض بسیاری از مشاوران املاک شده است، گفت: طبق قانون اصناف نباید ورود اپلیکیشن های مختلف در کسب و کارهای اینترنتی لطمه‌ای به کسب و کارهای سنتی وارد کند، بنابراین با تکنولوژی و خدمات الکترونیک که باعث تعطیلی مشاوران املاک می‌شود مخالف هستیم.

عقبایی با بیان اینکه بعد از حادثه پلاسکو ایجاد کارگاه‌های مدیریت بحران در ساختمان‌های کشور بسیار پررنگ شد، اظهار کرد: با توجه به قانون تخلفات آپارتمانی داشتن بیمه آتش‌سوزی در تمامی ساختمان‌هایی که بیش از 4 واحد دارند اجباری است و در صورتی که ساختمانی بیمه نداشته باشد خسارت وارده باید توسط مدیریت ساختمان پرداخت شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری افزود: اتحادیه برای اولین بار جهت فرهنگ‌سازی بیمه در ساختمان‌ها بیمه آتش‌سوزی را در قراردادهای معاملاتی گنجانده است و این طرح طی توافق‌نامه‌ای بین بیمه کشوری و اتاق اصناف ایران منعقد شده است.

وی در ادامه از راه‌اندازی سامانه استعلام کد رهگیری خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر اینکه متخلفان اقدام به ارائه کد رهگیری صوری می‌کنند در بسیاری از معاملات شاهد صدور کد رهگیری جعلی نیز هستیم، بنابراین خریداران و یا موجران می‌توانند با ارسال عدد 1 به سامانه 110203000 از درست بودن کد رهگیری خود مطلع شوند.

** وجود 650 هزار واحد خالی از سکنه در استان تهران

عقبایی با بیان اینکه 650 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در استان تهران وجود دارد، گفت: بیشترین آمار این واحدها مربوط به واحدهای مسکن مهر و واحدهای خالی در مناطق شمالی تهران است.

وی با اشاره به اجرای سیاست‌های مالیاتی در مسکن بیان کرد: بسیاری از سیاست‌های مالیاتی باید جنبه تشویقی داشته باشد، زیرا با اخذ جرائم سنگین مالیاتی از تعداد این واحدهای خالی کاسته نمی‌شود، بنابراین دولت باید با اجرای طرح‌های تشویقی مالکان را از خالی نگه‌داشتن واحدهای خود منع کنند.

عقبایی در ادامه به تعداد معاملات انجام شده تا 23 مهرماه اشاره کرد و گفت: در استان تهران 10 هزار و 971 قرارداد خرید و فروش و 10 هزار و 966 قرارداد اجاره ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش حجم معاملات در خرید و فروش بوده‌ایم و میزان معاملات در بخش اداره با کاهش روبه‌رو بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در خصوص آمار معاملات در کشور نیز طی 23 روز گذشته تصریح کرد: در کشور 33 هزار و 668 قرارداد خرید و فروش و 36 هزار و 874 قرارداد اجاره منعقد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بازار اجاره روند نزولی را تجربه کرده است.

** افزایش 10 درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

وی با اشاره به اینکه در 6 ماهه دوم سال شاهد افزایش 10 درصدی قیمت خرید و فروش مسکن خواهیم بود، گفت: این رشد قیمتی در حد نرخ تورم خواهد بود.

عقبایی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران در خصوص بازار اجاره در تابستان افزود: قیمت‌های اجاره در سه ماه گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته که این نرخ در استان تهران نسبت به سایر شهرها بیشتر بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری اظهار کرد: در نیمه دوم سال از میزان معاملات اجاره کاسته می‌شود و در نتیجه قیمت‌های اجاره در این فصل از سال با کاهش روبه‌رو خواهد بود.

وی در ادامه گفت: اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی، افزایش نظارت بر مدیریت زمین و اجرایی شدن طرح مسکن استیجاری از جمله طرح‌هایی است که باید هرچه سریع‌تر به مرحله اجرایی برسد.

عقبایی تصریح کرد: زمین 60 تا 90 درصد از قیمت تمام شده یک ملک را تشکیل می‌دهد، بنابراین باید وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها مدیریت خود را بر این حوزه افزایش دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در پایان گفت: طرح مسکن استیجاری 8 سالی است که هم مورد تأیید دولت و هم مجلس است، بنابراین بعد از گذشت این مدت باید مجوزهای لازم را برای اجرایی شدن کسب کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
سلام لطفا پیگیر واگذاری و تحویل 1700 واحد مسکن مهر شیروان(خراسان شمالی) که قریب به 10 سال می گذرد،از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شوید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
من امروز رفتم یه خونه بخرم اینقدر گرون بود متری 6 به بالا بود تا کی باید این افزایش حقوق را داشته بشیم ؟
آخرین اخبار