بررسی میدانی‌ ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران با حضور ارزیابان یونسکو

دو متخصص سوییسی و لبنانی یونسکو برای بررسی میدانی پرونده‌ ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و ارایه گزارش نهایی برای طرح در کارگروه ثبت آثار فرهنگی و طبیعی یونسکو به شهرستان کلیبر سفر کرده اند.

بررسی میدانی‌ ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران با حضور ارزیابان یونسکوبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در آغاز سومین روز سفر ارزیابان یونسکو به تشریح برنامه و اقدامات صورت گرفته در خصوص ثبت جهانی جنگلهای ارسباران پرداخت.

وی گفت: دکتر استرهام لندن برگو، متخصص گیاه شناسی و دکتر فیصل ابو عزالدین، متخصص مناطق حفاظت شده در بدو ورود به کلیبر با استقبال رسمی مقامات محلی، مؤسسات گردشگری، سازمان‌های مردم نهاد و عموم مردم، کار خود را آغاز کردند.


وی خاطر نشان کرد: ارزیابان سازمان یونسکو در نخستین روز از بازدید میدانی خود در منطقه، از پارک‌های ملی شاه حیدر و آنزا بازدید کرده و در جریان بازدیدهای روز اول طی گفت و گو با ساکنان روستاهای محدوده جنگل، مواردی نظیر حفظ معماری، پارامترهای فرهنگ، زندگی اصیل روستایی و اهمیت آن در ثبت جهانی را یادآوری کردند.


آبدار اظهار کرد: علاوه بر بازدید های صورت گرفته، ارزیابان یونسکو با حضور معاون میراث فرهنگی کشور و مشاوران طرح پرونده ثبت جهانی ارسباران به منظور بررسی ویژگی‌های منحصر به ‌فرد منطقه‌ حفاظت شده ارسباران، دلایل جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی این اثر و اقدامات انجام شده نشستی تخصصی برگزار کردند.


به گفته مشاور پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسباران و عضو کمیته ثبت میراث طبیعی کشور، ثبت جهانی جنگل های ارسباران از اهمیت بیشتری برخوردار است و درآمد مالی از طریق توریست برای مردم منطقه خواهد داشت.


انوشیروان شیروانی وجود 23 گونه گیاهی منحصر به فرد را به عنوان یکی از شاخص های جنگل های ارسباران برای ثبت یونسکو ذکر کرد و افزود: 13 گونه این گیاهان در کل ایران وجود دارد اما 10 گونه آن منحصر به ارسباران است که یک ویژگی متمایز است.

وی ادامه داد: این جنگل ها از نظر حیات وحش نیز غنی بوده و 25 درصد پستانداران کل کشور و 17 درصد آبزیان و تعداد زیاد پرندگان را داراست.


منطقه ارسباران (قره داغ) ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال آذربایجان شرقی با وسعت 164 هزار هکتار که از این میزان حدود 148 هزار هکتار به عنوان جنگل حمایتی و حفاظتی می باشد.


گونه‌های گیاهی ارسباران شامل بلوط اوری، بلوط سفید، ممرز، کرب، کرکو، کیکم، سرخدار، بارانک، گیلاس وحشی، آردوج، بنه، تیس، ملچ، اوجا، ذغال اخته، قره غات، ال، پر به این منطقه در فصول مختلف سال چهره ای رنگین بخشیده است.


میانگین بارندگی در جنگل‌های ارسباران حدود 300 تا 450 میلی ‌متر گزارش شده است.


ارسباران به دلیل شرایط اقلیمی خاص آب و هوایی، دارای بیش از یک هزار گونه گیاهی و 97 گونه چوبی است .


این منطقه از نظر تنوع زیستی نیز بسیار متنوع بوده و یگانه زیستگاه یکی از نادرترین پرندگان دنیا به نام سیاه خروس است.

از دیگر گونه‌های جانوری می‌ توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گراز، شوکا، کل و بز، کبک دری، کبک چیل و قرقاول اشاره کرد.

 

انتهای پیام/خ

ثبت جهانی جنگلهای ارسباران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار