بهادری در گفتگوی ویژه خبری:

بحث نظارت بر کیفیت مصالح بر عهده سازمان استاندارد است

نایب رییس سازمان نظام مهندسی گفت: آمار بالای امضافروشی صحیح نیست و اگر این موضوع رواج داشت، شاهد ساختمان‌های مقاوم نبودیم.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عرفانیان نماینده وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: خروجی هزینه ای که می شود با کیفیت تولید یکسان نیست. قانون تجارت این است که ضمانت کیفیت وجود داشته باشد و ساختمان باید شناسنامه دار باشد.

وی درباره معیارهای ساختمان شناسنامه دار افزود: مهمترین موردی که در نظام مهندسی کم داریم اهمیت توجه به مرزهای مسئولیتی است.

عرفانیان گفت : ما پروژه هایی داریم که طراحی و اجرا می شود و امضای چندین مهندس وجود دارد؛ اما آن ساختمان معیارهای لازم را به طور کامل ندارد.

وی درباره نحوه صدور پروانه ساختمان افزود: اگر یک ساختمان سقوط کند؛ برخی عوامل موثرند. متاسفانه بحث امضا فروشی در مبحث تولید ساختمان نیز وجود دارد.

نماینده وزارت راه شهر سازی با بیان اینکه عامل امضا فروشی به سوری گری و سهمیه مرتبط است ؛ گفت : ۹۰ درصد سهمیه ها بحث امضا فروشی است. ما امارهای دقیق و نظارتی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: مجمع عمومی نظام مهندسی با ۱۲۰ هزار نفر تایید و بودجه ان با کمتر از ۳۰۰ نفر تایید شد.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری بهادری نایب رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به عمر مفید ساختمان عنوان داشت : نیروی کار ماهر در تولید کیفی ساختمان موثر است که وظیفه سازمان فنی و حرفه ای است. همچنین نظارت بر مصالح به عهده سازمان استاندارد است‌.

وی با بیان ابعاد مبحث دو مقررات ساختمان ؛ افزود: برخی مشکلات به آیین نامه کنترل ساختمان است که وظیفه آن بر عهده وزارت راه و شهر سازی است‌.

در ادامه این برنامه بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس عنوان داشت : با توجه به وضعیت موجود ؛ در مقررات مرتبط با ساختمان و خدمات مهندسی با روزمرگی مواجه شدیم.

وی گفت : تکمیل قوانین این چنینی بر عهده نظام مهندسی و حتی وزارت راه و شهرسازی است.

سخنگوی کمیسیون عمران با اشاره به نواقص حوزه ساختمان گفت : ما در ساختمان با پدیده ای به نام امضا فروشی نیز مواجه هستیم و اما بیشتر دلایل کنترل کامل کیفیت این است که اندازه ای که لازم است از مهندس کار نمی خواهیم.

بهادری در ادامه گفت و گوی ویژه خبری درباره آمار ۹۰ درصدی نقش سهمیه در امضا فروشی گفت : این اصلا صحت ندارد و اگر امضا فروشی بشود ساختمان های مقاوم نخواهیم داشت.

 نایب رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه کیفیت و عمر مفید ساختمان ها بالا رفته است گفت: دولت باید نقش هدایت‌گر و نظارت گر داشته باشد ولی شاهدیم که به سمت تصدی‌گری پیش می‌رود که مخالف با آن هستیم.

وی با بیان اینکه هزینه طراحی و نظارت بین 3 تا 4 درصد است افزود: در داخل کشور100 میلیون متر مربع ساخت داریم.

 نایب رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه به نظام سهمیه اعتقادی نداریم اظهار داشت: تا زمانی که قانون اصلاح نشود و آیین‌نامه‌های کنترل ساختمان نیاید مجبوریم به ابلاغیه های دولت عمل کنیم.

 بهادری با اشاره به اینکه در هیچ کدام از سازمان‌های نظام مهندسی فساد و اختلاس وجود ندارد، عنوان کرد: تداخل مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی سبب متضرر شدن مردم شده است.

وی اظهار کرد: کسانی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت می‌کنند باید صاحب صلاحیت حرفه‌ای باشند.

فرشید پورحاجت دبیرکل کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه هیچ نظامی تحت عنوان نظام سهمیه بندی در قانون نداریم گفت: وزارت راه و شهرسازی ظرف بیست و دو سال گذشته تکالیف قانونی خود را انجام نداده است .

 وی بیان کرد : اينکه مردم برای دریافت خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی مراجعه می‌کنند انحراف از مسیر قانون است.

 پورحاجت با اشاره به اینکه خدمات باید توسط صنوف ساختمان ارائه داده شود افزود: هیچ کسی به اندازه سازنده به دنبال کیفی سازی ساختمانش نیست.

دبیر کل کانون سراسری انبوه سازان مسکن با طرح این سوال که چه کسی پاسخگوی ارائه خدمات نظام مهندسی است، گفت: فعالیت های مهندسی دارای دو جنبه فنی و اقتصادی است لذا باید به دنبال حقوق مردم باشیم. 

عرفانیان مشاوره معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد : قانون ظرفیت لازم را برای جوابگویی ندارد به طوری که نمی توان ۸۰ هزار میلیارد تومان را با قانون فعلی مدیریت کرد.

وی با اشاره به ارتقاء نسبی در کیفیت ساختمان ها افزود: سه پارامتر در تولید شراکت دارد که شامل نیروی انسانی ،مواد و مصالح و قوانین و مقررات است.

انتهای پیام/

کسانی که در صنعت ساخت و ساز فعالیت می‌کنند باید صاحب صلاحیت حرفه‌ای باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۶ دی ۱۳۹۶
باید به کیفیت مصالح ساختمانی اهمیت ویژه ای داده شه
آخرین اخبار