نشست چهارجانبۀ عمان؛ کابل به نتیجۀ گفت‎وگوها خوشبین است

افغانستان پاکستان، چین و ایالات متحد امریکا نخستین نشست چهار جانبۀ صلح را در سال دو هزارو پانزده میلادی در حاشیۀ نشست قلب آسیا در پاکستان، برگزار کرده بودند.

نشست چهارجانبۀ عمان؛ کابل به نتیجۀ گفت‎وگوها خوشبین استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین دور نشست چهار جانبۀ افغانستان، پاکستان، امریکا و چین، روز دوشنبه، ۲۴میزان)در مسقط، پایتخت عمان برگزار شد.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ حکومت به نتیجۀ این گفت ‏وگوها خوشبین است و می‏گوید که این نشست روابط کابل و اسلام آباد را بهتر خواهد ساخت.

وی در این باره گفت: «در این جلسۀ چهار جانبه ایالات متحده امریکا و جمهوری مردم چین و کشور پاکستان و نیز افغانستان که در باره اش بحث می شود و روابط افغانستان و پاکستان در آن جا رویش بحث می شود و انشاء الله نتایجش اعلان خواهد شد.»

وزارت امور خارجه می‎گوید که نمایندگان افغانستان در این نشست که شامل معیین سیاسی این وزارت، نمایندگان شورای عالی صلح و شورای امنیت ملی استند، دربارۀ رسیدن به یک نتیجۀ دل خواه تصمیم می‎گیرند.

احمد شکیب مستغنی، سخن‎گوی وزارت امور خارجه بیان داشت: «ما انتظار داریم در این نشست برای عملی شدن تعهدات که در نشتس های قبلی گروه هماهنگی چهار جانبه سپرده شده است و هم چنان برای عملی شدن نقشه راهی که در نشست های قبلی گروه هماهنگی چهار جانبه تصویب شده بود، اهدافی مشخصی تعیین شود و راه های رسیدن به این اهداف ترسیم شود.»

با این همه، شماری از نماینده گان مجلس تأکید دارند نماینده گان حکومت افغانستان در این نشست باید صلاحیت داشته باشند و خواست های شان را به گونۀ روشن بیان کنند.

پیش از این کابل، اسلام آباد، بیجینگ و واشنگتن، پنج نشست را در بارۀ گفت وگوهای صلح با طالبان و مبارزه با هراس افگنی برگزار کرده بودند و نقشه راه صلح را ترسیم نمودند، اما تعهد شکنی پاکستان از بهر همکاری نکردن این کشور برای مبارزه با هراس افگنی و کشانده شدن طالبان به میز گفت وگوهای صلح، سبب شدند تا برگزاری این نشست متوقف شود

انتهای پیام/

برچسب ها: عبدالله ، عمان ، نشست صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار