رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم:

فقدان علم ریشه بحران‌های اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است

معین گفت: بحران‌های اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ریشه در فقدان علم در کشور دارد.

فقدان علم ریشه بحران‌های اقتصادی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  مصطفی معین، رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم در نخستین برنامه گردهمایی برنامه‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است با اشاره به شعار امسال هفته علم که «علم در خدمت درک جهانی» است، اظهار کرد: این درک مشترک جهانی نیازمند 2 هدف و پیش نیاز اصلی است یکی مسئله صلح و هم زیستی و دیگری رسیدن به توسعه متوازن و زمینه تحقق این دو هدف درک مشترکی است که باید در حوزه علم وجود داشته باشد.

رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، ادامه داد: در قرن 21 شاهد تحولات سریع و عمیق در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و در سطح ملی بین المللی هستیم برای غلبه به این چالش‌ها احتیاج به درک مشترک داریم اگر این درک نباشد نمی‌توانیم بر چالش‌های موجود فائق بیایم.

 وی با اشاره به این موضوع که از سال 1996 چالش‌های موجود با روش‌های مختلف و نظرخواهی از 4 هزار صاحب نظر توسط یونسکو طراحی شد، تصریح کرد: توسعه پایدار، مساله تامین منابع آب، محیط زیست، وضعیت نابسامان زنان و تغییرات آب و هوایی و  بسیار چالش دیگر از جمله مواردی هستند دنیای امروزه با آنها مواجه است و برای رفع این چالش‌ها تنها می‌توانیم از علم کمک بگیریم.

 معین با خاطر نشان‌کردن این موضوع که چالش‌ها تنها بین‌المللی نیستند، گفت: چالش‌های ملی و بین المللی با یکدیگر پیوند خوردند چالش‌هایی که کشور ما در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده شامل اصلاح ساختار اقتصادی، بیکاری، فساد سیستمی، نا امیدی نسبت به آینده خصوصا در بین جوانان و افول اعتماد عمومی  می‌شود.

 رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، خاطر نشان کرد: علم و ترویج علم موضوعی چند وجهی است فقط دانشگاهیان و اساتید نیستند باید به علم و ترویج علم توجه داشته باشند بلکه همه مردم و نهادهای مدنی و همچنین مسئولین نیز باید به این موضوع توجه بسیار داشته باشند تا درک مشترکی که شعار و هدف هفته جهانی علم است تحقق یابد. از طریق افزایش تفکر در جامعه تربیت عقلانیت و مدنیت امید است که این درک مشترک عملیاتی شود.

 وی در خصوص اهدافی که برای ترویج علم مهم است،  تصریح کرد: آگاهی عموم مردم از فرآیندهای توسعه  علم و فناوری و فرآیندی که با آن بتوان تکنولوژی نوین را تولید کرد یکی از اهداف مهمی است که در ترویج علم به آن توجه می‌شود یعنی اینکه بیایم و به مردم نشان دهیم که با چه مشقات فراوانی توانستیم به تکنولوژی دست یابیم، اینکه تنها به معرفی محصول بپردازیم نوعی مصرف زدگی را ترویج می‌کند.

آگاهسازی مردم از اهداف ترویج علم‌است

 معین ادامه داد: تجهیز شهروندان به روش‌های علمی انتقادی، جهت دهی به افکار عمومی، نقش داشتن شهروندان در تصمیم گیری‌ها، افزایش اعتماد و حمایت عمومی از علم از دیگر اهدافی هستند در ترویج علم اهمیت دارد اینکه می‌گوییم اعتماد عمومی افزایش یابد یعنی اگر مصوبه‌ای را تصویب می‌کنید اما آن را عملیاتی نمی‌کنید به مردم اطلاع دهید تا مردم از آن آگاه باشند.

وحدت نظر فعالان علمی  هدف برگزاری گردهمایی ترویج علم

 رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم با اشاره به این موضوع که اولین گردهمایی فعالان ترویج علم جهت رسیدن به یک نظر واحد برگزار شد، اظهار کرد: از سال 91 و با انجمن ترویج علم، فعالیت و کارهای در جهت تولید روز افزون علم و فراگیر شدن آن انجام گرفته است و هدف برگزاری این گردهمایی این بود که فعالان حوزه ترویج علم به یک وحدت نظر برسند تا آن درک مشترک که هدف اصلی است محقق شود.

ایران دچار  عقب ماندگی تاریخی در حوزه علم و دانش است

 وی خاطر نشان کرد: مساله ترویج علم از سده هفدهم در جهان آغاز شده است و تمام کشورهای دنیا از جمله هند همسایه آسیایی خودمان در این حوزه بسیار موفق بوده‌اند می‌گویند که نباید خودمان را با اروپا مقایسه کنیم اگر نباید با اروپائیان مقایسه شویم با هند که می‌توانیم خود را مقایسه کنیم واقعیت این است که ما دچار یک عقب ماندگی تاریخی در حوزه علم و دانش شده‌ایم.

 معین خاطر نشان کرد: با صراحت بگویم کشور امروز در بحران‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری دست و پا می‌زند نه تنها آسیب‌های اجتماعی بلکه آسیب‌های فرهنگی همچون خرافه گرایی، توهم، تعصب کور، افت اعتماد و خشونتی که در همه جا دیده می‌شود در کشور ما قابل مشاهده است که این آسیب‌ها از هیچ طریقی به جز علم قابل حل شدن نیستند باید از خودمان شروع کنیم و راه اساسی و ریشه‌ای آن را پیدا کنیم.

 رئیس گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم با یادآور شدن این موضوع که یک میلیون معلم و 100 هزار استاد دانشگاه در کشور وجود دارد، گفت: اگر اوضاع آموزشی ما خوب است پس چرا وضع علمی ما به این صورت است واقعیت این است که اگر مدیریت علمی درستی در کشور نباشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد ما باید به وظیفه خویش عمل کنیم و با پشتوانه اعتقادی و تاریخی  هر چه سریعتر در جهت رفع این عقب ماندگی تاریخی در حوزه علم بکوشیم.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: اخبار فناوری ، علم ، نانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.