اجرای طرح «نائب الشهید» به چهار زبان در راهپیمایی اربعین ۹۶

موضوع ایثار و شهادت به عنوان یکی از سیاسی‌ترین مباحث تشیع است و نیز پرداختن به موضوع شهدا از وجوه مشترک تشیع وطیف‌های آن است که امسال در دستور کار ساد اربعین حسینی، قرار دارد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی، حسین عامریان در گفتگو با ستاد خبری اربعین بانوان گفت: این موضوع در عین ضروری ومهم بودن آن برای جامعه مغفول مانده است. اگر امروز به بحث عاشورا، امام حسین (ع) و جهاد و شهادت توجه می‌شود بیشتر نگاه تاریخی به مسئله وجود دارد نه نگاه ظرفیت سازی و استفاده از آن برای امروز جهان اسلام.

عامریان تصریح کرد: امروز غالب کشور‌های دارای جمعیت شیعی درگیر جنگ هستند، اما می‌بینیم که بحث ایثار و شهادت در آن‌ها کمرنگ است و معمولا اغلب این کشور‌ها جهاد و شهادت را در فرهنگ خود محدود به صدر اسلام می‌دانند در حالی که بر اساس نیاز امروز باید به شکل جدی به این موضوع توجه داشت.

مدیر کارگروه شاهد کمیته فرهنگی اربعین تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح آن است که فرهنگ ایثار و شهادت را به زندگی روزمره جامعه اسلامی وارد کرده و شهدا را به الگو‌هایی کارآمد و زنده تبدیل کنیم. شهدا زنده هستند، ولی این زنده بودن زمانی احراز می‌شود که ما برای آن برنامه‌ای داشته باشیم و در مسیر آن‌ها گام برداریم.

وی افزود: امروز این ظرفیت عظیم و پربرکت وجود دارد، اما وقتی از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم اصل ظرفیت زیر سوال نرفته این ما هستیم که از آن غفلت کرده ایم.

عامریان ادامه داد: همزمان با اربعین حسینی طرح نایب الشهید اجرایی می‌شود در این طرح شهدای کشور‌های مختلف انتخاب و کارت‌های نایب الشهید برای این شهیدان صادر و چاپ شده است. این کارت‌ها به ۴ زبان فارسی، اردو، عربی و انگلیسی صادر شده و خادمانی داریم که به این زبان‌ها مسلط هستند و متقاضیان را در رابطه با طرح نایب الشهید و چگونگی اجرای آن توجیه می‌کنند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: برای زائران کشور‌های مختلف شهدای همان کشور برای نیابت معرفی می‌شوند و اسامی این شهدا در بانک اطلاعات ما وجود دارد.

عامریان در رابطه با پیشینه و تاریخچه «زیارت نیابتی» گفت: نایب الزیاره بودن در اسلام و تاریخی موضوعی جا افتاده است، بخصوص در گذشته که امکانات کمتری وجود داشت برخی افراد نمی‌توانستند به زیارت مشاهد مقدسه مشرف شوند لذا از میان طلاب یا اشخاص متمول کسانی را به عنوان نایب انتخاب می‌کردند که به نیابت از آن‌ها به زیارت بروند، اما در بحث زیارت نیابتی از شهدا یک دقت نظری لازم است.

رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی اربعین در این رابطه گفت: شهدا نیازی به نیابت ما ندارند چرا که خود مقربان درگاه الهی هستند و با سیدالشهدا (ع) محشورند، این ما هستیم که به توجه و عنایت آن‌ها نیاز داریم و به واسطه اینکه آن‌ها را در زیارت و عمل خودمان شریک می‌کنیم، امیدواریم که مورد قبول واقع شود و آن‌ها شفیع ما شوند و به واسطه جایگاه آن‌ها این پیاده روی نیز از ما پذیرفته شود، اما هدف ما در این طرح تنها پذیرفته شدن عمل نیست بلکه بازخورد‌های فرهنگی و تربیتی در آن مستتر است.

عامریان یادآور شد: در این طرح هر شخص احساس می‌کند که می‌تواند پا جای پای شهدا بگذارد و مانند آن‌ها باشد و در زندگی روزمره خود نیز نسبتی با شهدا داشته باشد و کم کم تقرب به شهدا اتفاق می‌افتد و شهدا تبدیل به الگوی شخصی افراد می‌شوند و مخاطب احساس می‌کند که بار مسئولیتی بر دوش اوست که اگر شهیدی رفت و پرچمی افتاد، کس دیگری هست که عَلَم را بردارد.

عامریان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح فی نفسه اعتماد بنفس، جنبش و حرکت مثبت ایجاد می‌کند. طرح «نائب الشهید» صبح دوشنبه، ۲۴ مهر ماه در وزارت کشور و با حضور مقامات کشوری و لشکری رونمایی شد.

 
انتهای پیام/

رونمایی از طرح نایب الزیاره شهدای جهان اسلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار