اختراع جدید از دانش آموزان کرمانی،

شست وشوی لام های آزمایشگاهی اتومات

دستگاه اتوماتیک رنگ آمیزی و شستشوی لام های آزمایشگاهی توسط دانش آموزان نخبه کرمانی ساخته شد.

شست وشوی لام های آزمایشگاهی اتوماتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان   ،مهتاب شریف‌زاده و فاطمه فتحی‌زاده دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی شهر کرمان با ساخت دستگاه اتوماتیک رنگ آمیزی و شستشوی لام های آزمایشگاهی مرحله استانی نوزدهمین دوره جشنواره خوارزمی را با موفقیت پشت سر گذاشتند.


این دو دانش آموز در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان دربازه طرح ارسالی خود اعلام کردند: عنوان طرح ما رنگ آمیزی و شست و شوی لام های آزمایشگاهی است. کار ما زیر شاخه ای از علوم زیستی و علوم پزشکی است و به طور کلی زیر مجموعۀ میکروبیولوژیک محسوب می شود.

درخصوص نحوه شکل گیری ایده نیز عنوان شد: در آزمایشگاه برای آن که نمونه ای دیده شود ما نیازمند رنگ آمیزی آن هستیم برای مثال نمونه ای که می‌تواند باکتری باشد، ابتدا آن را تهیه می‌کنیم و کشت میدهیم سپس برای آن که دیده شود باید رنگ‌آمیزی شود که یک رنگ‌آمیزی روتین دارد که به وسیله این رنگ آمیزی، باکتری‌ها تفکیک می‌شوند و می‌توانیم آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهیم. اما از آن جهت که رنگ‌هایی که وجود دارند سرطان‌زا هستند و برای انسان مضر می‌باشند ما دستگاهی را اختراع کردیم که به صورت تمام اتوماتیک لام‌ها را قرار می‌دهیم سپس توسط دستگاه رنگ‌امیزی و شستشو می‌شوند و لام رنگ آمیزی شده را تهیه می‌کند.

این دانش آموزان اولین تجربه خود در جشنواره جوان خوارزمی را تجربه می کنند : کاری که انجام داده‌ایم پیش از این نمونه مشابه داشته است ولی در دستگاه ما بهبود داده شده است و توانسته‌ایم آن را ارتقا دهیم و اشکالات و معایب آن را برطرف کنیم.

درخصوص قابلیت های طرح نیز عنوان شد: تاکنون چنین دستگاهی در ایران ساخته نشده است و تمامی دستگاه‌هایی که مورد استفادۀ آزمایشگاه‌ها قرار گرفته است خارجی بوده که در صورت تجاری‌سازی آن در این زمینه خودکفایی ایجاد می‌شود و دیگر نیازی به واردات چنین دستگاه‌هایی وجود ندارد و از طرفی با توجه به رفع نقص‌های مشابه خارجی می‌توانیم در عرصه بین‌الملل با نمونۀ خارجی آن رقابت کنیم و به دیگر کشورها نیز صادر نماییم.

این دو مخترع جوان امید دارند که  بعد از پایان جشنواره بتوانند این دستگاه را توسعه داده و آن را تکمیل کنند.

انتهای پیام/ح

 اختراع جدید دو دختر دانش آموز درحوزه آزمایشگاهی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار