با توجه به بحران ایجاد شده میان کشورهای عربی؛

فراز و فرودهای برگزاری اجلاس آینده سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت

نشست آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت به علت بحران قطر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فراز و فرودهای برگزاری اجلاس آینده سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه «رأی الیوم» در مطلبی نوشت: برگزاری اجلاس آینده سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت، موضوع اصلی گفتگوهای امیر کویت در سفر به ریاض بود. خبرگزاری رسمی عربستان با کلی گویی در گزارش خود درباره موضوعات مطرح شده در این دیدار نوشت: «در نشست پادشاه عربستان و امیرکویت روابط برادرانه، تحولات کلی منطقه و برخی موضوعات مورد علاقه دو طرف مطرح گردید.» این گزارش به هیچ عنوان به بحران خلیج فارس یا موضوع برگزاری اجلاس آینده سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت، که در رأس برنامه کاری این دیدار بود، اشاره نکرد.

یک منبع موثق از کشورهای حاشیه خلیج فارس در گفتگو با «رأی الیوم» تاکید کرد: سه احتمال برای این اجلاس و آینده آن متصور است:

نخست: برگزاری این اجلاس تا چند ماه دیگر به تعویق بیفتد تا سرنوشت بحران خلیج فارس اعم از آشتی با قطر یا قطع کامل روابط یا تغییر نظام این کشور مشخص شود.

دوم: درخواست برگزاری آن در ریاض، بدون حضور قطر.

سوم: برگزاری اجلاس در زمان مقرر در کویت، بدون دعوت از قطر برای شرکت در آن.

چهارم: تقسیم شورای همکاری خلیج فارس به دو اردوگاه. اردوگاه نخست شامل قطر و سلطان نشین عمان و بی طرفی کویت، و این بدان معناست که شاید نشست اخیر سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در بحرین که دسامبر گذشته برگزار شد، آخرین اجلاسی است که طبق روال همیشگی برگزار شد.

یک منبع کویتی به روزنامه «رأی الیوم» گفت: تشخیص اینکه کدام یک از این چهار احتمال بر سایر احتمالات ارجحیت دارد، دشوار است، چرا که دو طرف سعودی و کویتی در پی سفر ناگهانی شیخ صباح الاحمد به ریاض هیچ بیانیه ای منتشر نکرده یا اشاره ای به این مسئله نداشته اند. اما برخی شواهد وجود دارد که کفه به تعویق افتادن اجلاس را سنگین می کند، زیرا مقامات کویتی نمی خواهند سرزمین آنها محل ایجاد شکاف در شورای همکاری خلیج فارس باشد، همچنین کویتی ها دوست ندارند در صورت برگزاری این اجلاس در کشورشان، یکی از کشورهای عضو این شورا از حضور در این اجلاس مستثنی شود.

هفته های آتی بسیار تعیین کننده خواهد بود، اما باید در مطبوعات و شبکه های اجتماعی کویت به دنبال خبرهایی بود که ممکن است درباره «سفر شیخ صباح به ریاض» به بیرون درز کند. همچنین باید دید آیا امیر کویت در چارچوب سفرهای تکمیلی خود و با هدف میانجیگری، به امارات، بحرین و قطر سفر خواهد کرد. در صورتی که چنین سفری انجام شود، به معنای نرمش مواضع ریاض خواهد بود، اما فعلا هیچ شواهدی در این باره به چشم نمی خورد، بلکه عربستان بر شدت مواضع خود در قبال این بحران افزوده است.

 

انتهای پیام/

 

آینده شورای همکاری خلیج فارس با توجه به بحران قطر چه خواهد شد؟

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار