ربیعی در مراسم افتتاح مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادر و کودک:

۹ میلیون بیسواد در کشور داریم

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در کشور ۹ میلیون بیسواد وجود دارد که بخشی از آن شامل کودکان بازمانده از تحصیل می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادر و کودک که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در کشور بیش از ۹ میلیون بیسواد داریم و درصدی از این آمار شامل کودکان بازمانده از تحصیل می شود.

وی افزود: بر اساس پیگیری مسئولان سازمان بهزیستی کشور، ۱۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند و با حمایت ثبت احوال و وزارت آموزش و پرورش این کودکان را به مدرسه و محیط های آموزشی برگرداندیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: در راستای تحقق سیاست های سازمان بهزیستی و برنامه ریزی های انجام شده، مسأله سوء تغذیه مادران باردار و کودکان مبتلا، پیگیری و افراد شناسایی شده تحت حمایت های درمانی قرار گرفته و سبدهای غذایی دریافت کردند.

ربیعی گفت: در مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادر و کودک این افراد به مدت شش ماه در مرکز خود حضور دارند و از نظر تغذیه و مسئله مددکاری شرایط آن‌ها کنترل می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز اقامتی ترک اعتیاد ویژه مادر و کودک در واقع یک مدل الگوسازی به حساب می‌آید که در صورت موفقیت و کسب دانش لازم در سایر مراکز استان‌ها به افتتاح بیشتر این مراکز خواهیم پرداخت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در مرکز اقامتی ترک اعتیاد مادر و کودک که امروز در شهر تهران افتتاح شد، 40 مادر و کودک در کنار یکدیگر خدمات درمانی در حوزه اعتیاد را دریافت می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: در مسئله اعتیاد زنان و کودکان به دلیل پنهان کاری مادران و سایر افراد وابسته به او نیازمند مداخله اوژانس اجتماعی و حمایت افراد داوطلب و دارای مهارت در زمینه دانش اعتیاد و امر مددکاری هستیم.

وی عنوان کرد: طرحی با عنوان «مددکاری مداوم» در مراکز ماده 16، ماده 15 و تمام مراکز وابسته به سازمان بهزیستی که در امر ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند، به زودی تبیین و اجرایی می‌شود.

فعالیت 360 مرکز اورژانس اجتماعی در حوزه اعتیاد

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به فعالیت 360 مرکز اوژانس اجتماعی در سراسر کشور گفت: حضور خیران به عنوان فعالان همیشگی در امر خیر جمعی و کمک آن‌ها در زمینه ایجاد مراکز درمانی ویژه زنان و کودکان معتاد نقش قابل توجهی در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله معضل اعتیاد دارد.

ربیعی افزود: در مبحث آسیب‌های اجتماعی هماهنگی بین دستگاهی میان نهادهای دارای مسئولیت خوب بوده و علاوه بر بهزیستی، دستگاه قضایی و انتظامی کشور نیز وظایف خود را به ویژه در حوزه کودکان کار که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، به خوبی انجام دادند.

وی تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد و خیران مردمی ضلع اصلی کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی  هستند و بهزیستی به عنوان عامل انتقال دانش و دیگر کمک‌های جانبی، فعالیت‌ خود را با جدیت دنبال می‌کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: مسئله اعتیاد تنها مختص کشور ایران نیست و این معضل در جوامع صنعتی و پسا صنعتی نیز بروز و ظهور پیدا کرده است و در حال حاضر ناآرامی‌های روانی و اجتماعی و عدم امنیت روانی علت اصلی اعتیاد در کشور است.

تصویب پروتکل بیمه معتادان 

ربیعی در تشریح بیمه معتادان گفت: به دلیل عدم مراجعه و عدم استقبال معتادان و محدود بودن پوشش‌های بیمه‌ای این مسئله در یک دوره زمانی به خوبی پیش نرفت، اما طی جلسه‌ای در شورای عالی بیمه پروتکل درمان معتادان تصویب و لازم‌الاجرا اعلام شد.

وی تاکید کرد: در مسئله بیمه معتادان بحث هزینه‌های دارویی در برهه‌ای از زمان مدنظر بود، اما در حال حاضر مسئله مشاوره معتادان که داوطلب ترک اعتیاد خود هستند، موضوع مورد بحث در حوزه بیمه معتادان است.

بر اساس آخرین جلسه در شورای عالی بیمه 70 میلیارد تومان به بیمه معتادان اختصاص داده شد و علاوه بر آن سازمان بهزیستی کشور نیز مبلغ 5 میلیارد تومان را به این امر اختصاص داد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تمهیدات بیمه سلامت برای سایر افراد به ویژه افراد معتاد را یکی دیگر از طرح‌های ویژه درمان معتادان خواند و گفت: در حال حاضر با توجه به نوع دارو و ویزیت مشاوره معتادان مبلغ 90 هزار تومان به بحث درمانی افراد معتاد اختصاص داده شده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
اونایی که سواد دارن چیکار کردن مگه
آخرین اخبار