باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ترکیدگی مرکبات بلای جدید یا بهانه جدید

 کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران میزان هدر رفت سالانه مرکبات بدلیل ترک خوردگی را ۱۱۵ هزار تن برآورد کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، باغداران مازندرانی هنوز از زیر بار سرمای کم سابقه آذر ماه پارسال و خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی به مرکبات سر راست نکرده بودند که تابستان کم بارش امسال و بارش های رگباری پاییزی بر مرکبات مازندران چنبره زد تا این بار ترکیدگی مرکبات داغی شود بر دل باغداران مازندرانی

خشکسالی که رفت و بارانی که آمد/ترک خوردگی، صورت حساب سنگین باغداران مرکبات

ضربه مهلک دیگر در انتظار باغداران مازندرانی

یکی از باغداران ساروی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: امسال خشکسالی و کمبود آب موجب شد تا بخشی از  مرکبات از جمله پرتقال دچار ترکیدگی شود.

محمد علی رستمی ادامه داد: هر روز شاهد ریزش پرتقال‌های ترکیده پای درخت هستم و نگرانم که تا شروع فصل برداشت محصولی برای فروش باقی نماند

خشکسالی که رفت و بارانی که آمد / ترک خوردگی ، صورت حساب سنگین باغداران مرکبات

محمد بابایی یکی از باغداران بابلی  نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، میگه: امسال با آن که محصول زیادی روی درختان مرکبات دارم، اما ترکیدگی میوه‌ها روی درختان خودنمایی میکنه.

یکی از باغداران قائمشهری نیز با بیان اینکه یک هفته آبیاری درختان را به تاخیر انداخت، ادامه داد: گرمای کم سابقه موجب شد تا پرتقال روی درختان دچار ترکیدگی بشه.

خشکسالی که رفت و بارانی که آمد / ترک خوردگی ، صورت حساب سنگین باغداران مرکبات

 

مرکبات ناف دار مستعد ترکیدگی

صادقی، کارشناس جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با تائید بروز مشکل ترکیدگی  مرکبات استان گفت: دستکم ۵ درصد از  مرکبات مازندران دچار ترکیدگی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی، نوسانات دما و درجه حرارت خاک یا به اصطلاح تنش خشکی ، بارش‌های گاه و بی گاه و در برخی موارد سیل آسا را سبب تشدید ترکیدگی انواع مرکبات به ویژه پرتقال دانست و ادامه داد: با توجه به این که یک تا دو ماه دیگر تا برداشت محصول باقی مانده، احتمال افزایش خسارت وجود دارد.

صادقی خسارت ناشی از ترکیدگی مرکبات را نتیجه مدیریت ضعیف و بی توجهی به کنترل درجه حرارت و رطوبت ریشه درختان مرکبات دانست و گفت:اگر آبیاری بیش از حد به ریشه درخت صورت بگیرد، مرکبات دچار ترکیدگی می‌شود.

وی مرکبات ناف دار بویژه پرتقال تامسون و نارنگی پیج در مناطق مختلف استان را از بیشترین موارد ترکیدگی برشمرد و افزود: برخی باغداران با مدیریت آبیاری و کودهی در باغ مرکبات از این خسارت جلوگیری کردند.

خشکسالی که رفت و بارانی که آمد / ترک خوردگی ، صورت حساب سنگین باغداران مرکبات

بیماری‌های قارچی عامل دیگر ترکیدگی مرکبات

شهیدی فر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مهم‌ترین راهکار جلوگیری از ترکیدگی مرکبات را آبیاری مداوم و متناسب با رشد میوه دانست و گفت: ضعف آبیاری در هر مرحله از رشد میوه و حجم بالای بارش‌ها در مقطع کوتاه زمانی و یا کوددهی بیش از اندازه، می‌تواند باعث این مشکل شود.

وی با اشاره به اینکه آبیاری سبک و مداوم، میزان ترکیدگی میوه را کاهش می‌دهد، افزود: برای جلوگیری از ترک خوردن مرکبات کوددهی در سه تا چهار مرحله انجام و از کوددهی زیاد به یکباره خودداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان آبیاری را بسته به سن درخت، میزان گرما، بافت خاک و باروری درخت دانست و گفت: دلیل دیگر ترکیدگی در مرکبات به خصوص پرتقال و نارنگی می‌تواند بیماری‌های قارچی باشد که بسیار تاثیرگذار است.

شهیدی فر با بیان اینکه اگر مدیریت باغ به درستی انجام نشود، این پدیده تشدید خواهد شد، تاکید کرد: مبارزه با علف هرز، زمان مناسب سم پاشی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها باید به درستی انجام شود، چون بیماری‌های قارچی علاوه بر برگ و شاخه، میوه را هم نیز درگیر کرده که منجر به ترکیدگی می‌شود. 

ترکیدگی بهانه ای برای واردات

دلاور حیدر پور رییس جهاد کشاورزی مازندران نیز می گوید جای هیچ‌گونه نگرانی برای ترکیدگی مرکبات نیست و سودجویان با جوسازی تشدید ترکیدگی مرکبات به دنبال واردات این میوه هستند.

وی که ترکیدگی پرتقال در این فصل را عادی می داند از باغداران و مصرف کنندگان می خواهد گوش به حرف افراد سودجو ندهند چرا که خسارت ترکیدگی پرتقال های استان قابل توجه نیست.

رییس جهاد کشاورزی مازندران با طرح این سوال که چرا در آغاز فصل برداشت مرکبات و آمادگی برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی ،ترکیدگی مرکبات سوژه روز می شود، افزود: انتشار اخبار غیر واقعی و نامطلوب  نشان دادن کیفیت میوه همیشه یکی از ابزارهای دلالان برای کاهش قیمت و تحت فشار قرار تولیدکنندگان یا زمینه چینی برای واردات است و این بار ترکیدگی مرکبات را بهانه قرار دادند.

حیدر پور به باغدارانی که میوه های آن ها دچار ترک خوردگی شده است نیز توصیه کرد در این باغات از محلول پاشی کلسیم و پتاسیم به محض مشاهده علائم ترک خوردگی  استفاده کنند تا از افزایش خسارت جلوگیری شود.

 

ترک خوردگی مرکبات، صورت حساب سنگین باغداران مازندرانی

استان مازندران با ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول، رتبه نخست کشور را دارد.

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
با سلام یک درخت پرتقال در حیاط خانه دارم در تهران ده روز یک بار آبیاری کردم الان ک نگاه کردم تموم پرتقال ش ترک خورده لطفا،راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیدوار
۲۳:۰۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
همکنون در ختهای گرتقال نافی هرکدام یک دانه الی دودانه ترکیدگی دارد ایا سمپاشی در این فصل که ککم فصل برداشت است اثر دارد یانه 2آیا آب دهی بخاطر هوا خنک شده کمتر بدهیم یا متل تابستان هر سه روزه لطفا کارشناسان راهنمای کنند
آخرین اخبار