الیاسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

شتاب دهندگی؛ مهم‌ترین تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان/ نظام مخالفی با استارت آپ‌ها وجود ندارد

معاون سیاست‌گذاری معاونت علمی رئیس‌جمهور گفت: شتاب دهندگی از مهم‌ترین تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

حمایت معنوی از استارت آپ‌ها مهمترین سیاست به کار گرفته شده/ نظام مخالفی با استارت آپ‌ها وجود نداردمهدی الیاسی معاون سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه استارت آپ‌ها به خوبی در کشور شکل گرفته اند؛ اظهار کرد: باید توجه داشت که استارت آپ‌ها انتخاب نیست بلکه جریانی هستند که به صورت درون زا در کشور  شکل گرفته اند.

معاون سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: برخلاف تصورات موجود، استارت آپ‌ها کپی برداری از یک جریان خارجی نبودند همه کشور‌هایی که از سرمایه انسانی برخوردار هستند و محیط علمی و خلاق دارند این استارت آپ‌ها را درون خود افزوده اند.

وی با اشاره به اینکه استارت آپ‌ها راه خود را پیدا کرده اند، گفت: خوشبختانه در معاونت علمی و از ابتدای شروع بحث استارت آپ‌ها همیشه به دنبال این بودیم که زیست بوم مناسبی برای استارت آپ‌ها به وجود آید و امروز این زیست بوم جهت رفع حواشی موجود و استقرار محیط‌هایی برای شروع کار و شتاب دهنده‌ها راه خود را پیدا کرده اند.

نگرانی برای تداخل استارت آپ‌ها و جریانات اقتصاد سنتی نوجود ندارد

الیاسی ضمن خاطر نشان کردن این موضوع که در مجموعه نظام مخالفتی در حوزه استارت آپ‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: هم فرهنگ در عامه مردم و هم نهاد‌های حاکمیتی همه موافق استارت آپ ها هستند. این درست است که برخی از نهاد‌ها دغدغه‌هایی از زاویه دید خود دارند که البته آنها هم  بر سر جای خود به حق است، اما امروز وفاق خوبی در این زمینه انجام شده و نگرانی بزرگ در خصوص تداخل استارت آپ‌ها و جریانات اقتصاد سنتی نداریم.

معاون سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا شاهد این موضوع بوده ایم که وقتی استارت آپ‌ها آمدند جریانات سنتی احساس خطر کردند، اما در کشور ما به هیچ وجه به این صورت عمل نشد حتی می‌بینیم که برخی  سرمایه گذاران سنتی امروزه در استارت آپ‌ها فعال شده اند و در شتاب دهنده‌ها کار می‌کنند. حمایت معنوی که از جریان استارت آپ‌ها به عمل آمد مهم‌ترین سیاست به کار گرفته شده از سوی معاونت بود، البته حمایت از بخش سالم آن بخشی که به علم و توانمندی‌ جوانان تکیه کند.

وی در خصوص حمایت‌هایی که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از استارت آپ‌ها داشته است، تصریح کرد: مسائلی که تکنولوژی محور هستند خود به خود وارد جریان دانش بنیان می‌شوند و برخی از این استارت آپ‌ها ورودی جریان‌های دانش بنیان هستند، مهم ترین تسهیلاتی که برای استارت آپ‌های دانش بنیان فراهم شده شتاب دهندگی و مربی‌گری است.

 افزایش روزافزون تعداد شتاب دهنده‌ها 

الیاسی ادامه داد: به این دلیل که  تعداد مرگ و میر در استارت آپ‌ها خصوصا در بخش‌های خدماتی بسیار زیاد است در حال حاضر سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام شده است و تعداد شتاب دهنده‌ها روزبه روز گسترش می‌یابد. 

معاون سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص حمایت‌هایی که  پارک‌های علم و فناوری از مراکز شتاب دهنده دارند، اظهار کرد: پارک علم و فناوری پردیس برنامه حمایت از مراکز شتاب ده‌ دارد و در تمام موضوعات به صورت غیر مستقیم حمایت‌ها انجام می‌شود. یعنی به جای اینکه از استارت آپ حمایت شود از شتاب دهنده‌ها حمایت به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه شتاب دهنده‌ها پکیج جامع ای را ارائه می‌دهند یعنی فضا،مسائل مالی و مربی گری را در بر می‌گیرند. از سویی دیگر استارت آپ‌هایی که در جامه قرار می‌گیرند باعث می‌شوند نهاد‌های حاکمیتی به همگرایی نزدیک‌تر شوند. وقتی جریان استارت آپی به حدی بزرگ می‌شود که می تواند در اجتماع تاثیر گذاری داشته باشد دیگر نباید با قوانین سنتی دست و پای آن را گرفت در اینجاست که ما باید نقش تسهیل گری و فعال  داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار