معرفی موزه/112

آشنایی با مراحل پخت نان درموزه نان مشهد

موزه نان مشهد که به عنوان نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه شناخته شده، مراحل پخت نان را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نان قوت غالب ایرانیان بوده و همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت این دستاورد بشری به اندازه‌ای است که برخی از کشور‌ها موزه‌ای را به آن اختصاص داده‌اند. به طور مثال کشور آلمان موزه‌ای را با عنوان موزه فرهنگ نان ثبت کرده و در این موزه هر آنچه به طرز پخت نان و استفاده از آن مرتبط بوده را به عنوان یک دستاورد مهم و تاریخی نگهداری کرده است. کشور ما نیز در این میان دست بر روی دست نگذاشته و یکی از موزه‌های مشهد را به نان اختصاص داده است.

 

آشنایی با مراحل پخت نان درموزه نان مشهد

 

بنابراین گزارش؛ موزه نان مشهد در کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، اولین کوچه سمت راست (کوچه شهید یزدی) کارخانه گندم دشت مشهد قرار گرفته است. این موزه نخستین موزه تخصصی نان ایران و خاورمیانه به حساب می‌آید.

 

آشنایی با مراحل پخت نان درموزه نان مشهد


شایان ذکر است; موزه نان مشهد دربرگیرنده ۳ بخش غرفه کشاورزی (غرفه خاک)، آسیاب‌بانی (غرفه آب و باد) و آتش است. بازدیدکنندگان این موزه با مراحل مختلف تولید نان همچون بذرافشانی، خرمن‌کوبی، گندم‌چینی و چک زدن آشنا می‌شوند. آن‌ها در این موزه انواع تنور‌های نان‌پزی همچون تنور سنگی، تنور مال، تنور عشایری، تنور حیاطی یا ایستاده و تنور ساج را می‌بینند.

خاطرنشان می‌شود؛ بخشی از موزه نان مشهد به معرفی رقص اپر که امروزه به عنوان یکی از آیین‌های خراسانی شناخته شده، اختصاص دارد. این رقص با باور‌های زراعی منطقه خراسان گره خورده است.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.