روز سوم هفته تربیت بدنی؛

سلامتی و تندرستی با ورزش همگانی

ورزش همگانی و تحرکات بدنی، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت جامعه است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

با ورزش همگانی سلامت و تندرست باشیدبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به وضعیت های موجود در جوامع انسانی و پیش آمدهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه و پایین آمدن تعاملات انسانی و با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی (تماس و تعامل مجازی) و تمرکز خاص بر درآمد هر چه بیشتر بین مردم و کم تحرکی یا نداشتن تحرک مناسب ، ورزش را به یک امر بدیهی و لازم الاجراء ترسیم کرده است.

در جامعه ما فضای حاكم بر ورزش به گونه ای است كه آنچه بیشتر در ذهن نقش می بندد بعد قهرمانی آن است. توجه بیش از اندازه به كسب مدال و مقام و از طریق آن دستیابی به ثروت، شهرت و اعتبار اجتماعی منجر به کم رنگ شدن ورزش عمومی در جامعه شده است.

تجربه نشان داده است وقت کم و هزینه بالای در ورزش حرفه ای و نیمه حرفه ای برای آحاد جامعه ، فرصت استفاده را از بعضی اقشار گرفته که در اینجا نقش همگانی ورزش روشن و مبین می شود

با توجه به تائیدات و تاکیدات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) که در ابتدای سال ۱۳۸۹ بر همگانی کردن ورزش با توجه به حذف شدن معاونت همگانی از ساختار سازمان تربیت و بدنی به منظور توجه بیش از پیش به امر ورزش در ساختار وزارتی جدید و انجام پژوهشی جامع نگر را لازم می کند.

در سال های اولیه پس از انقلاب به جنبه همگانی ورزش توجه زیادتری می شد و ورزش قهرمانی تقریباً از دستور كار خارج شده و به قهرمان پروری محكوم گردید. رویكرد ورزش همگانی مقامات ورزش كشور را بر آن داشت تا اعلام كنند: «ورزش باید در جهتی سوق داده شود كه ورزش قهرمانی نتیجه و ثمره ورزش همگانی باشد» . اما در سال های اخیر توجه به ورزش قهرمانی بیش از هر چیز، نشان دهنده افراط و تفریطی است كه در عرصه ورزش دچار آن شده ایم و هنوز هم بیشترین تبلیغات در جهت ورزش قهرمانی به كار می رود و برنامه مشخصی برای عمومی كردن ورزش اجرا نشده است.

نقش مبرم ورزش همگانی در فضای اجتماعی جامعه بدین گونه است که کمک شایانی در آرامش اجتماعی و همرنگی و یکپارچگی مردم برای زندگی بهتر در جامعه را ایفا می کند.

 تفاوت ورزش همگانی با ورزش قهرمانی

شاید یکی از دلایل استقبال کم مردم از ورزش، ندانستن تفاوت بین ورزش همگانی و ورزش قهرمانی باشد.

 ورزش همگانی به فعالیت‌های ورزشی گفته می‌شود که بتوان آن را برای تمام افراد جامعه توصیه کرد به‌طوری که انجام آن‌ها هیچ صدمه‌ای به سلامت فرد وارد نکند، در واقع این ورزش‌ها بیشتر از فعالیت‌های روزانه به فرد فشار می‌آورد اما نه به اندازه‌ای که به قلب و ماهیچه‌ها فشار آورد، کوه نوردی، پیاده‌روی و شنا از جمله این ورزش‌ها هستند؛ اما در ورزش‌های قهرمانی فرد برای سبک خاصی از ورزش آموزش می‌بیند و تمرینات و فعالیت‌های ورزشی در جهت تقویت عضلات و اندام‌های خاصی از بدن فرد است تا او را برای شرکت در میادین ملی و بین‌المللی آماده کند، برای این افراد علاوه بر تمرینات معمولی تمرینات بدن‌سازی ، آب درمانی، جلسات روان‌شناسی و غیره نیز برگزار می‌شود.

 اهمیت ورزش در نظام آموزشی و مدارس

خوشبختانه کیفیت آموزش ورزش در نظام آموزشی کشور نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده است.

استفاده از مربیان جوان, به روز بودن دانش مسئولان و مربیان ورزشی, توجه به امکانات و تجهیزات ورزشی در مدارس و مراکز ورزشی- آموزشی و اهمیت دادن مدارس بهه فعالیت‌های ورزشی و ساعات ورزش از دست آوردهای سال‌های اخیر است.

در ادامه گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب را درباره ورزش همگانی بازخوانی کرده ایم، بیاناتی که می تواند نقشه راه مسئولان ورزش کشور باشد:

- ورزش به عنوان یک واکسن در مقابل بسیاری از بیماری های اجتماعی هنوز آن گونه که شایسته است مورد توجه نیست. متاسفانه تکیه بیش از حد به بحث ورزش قهرمانی باعث شده تا امر مهم ورزش همگانی که سلامت جامعه را تا حدود زیادی تضمین می کند در سایه قرار گرفته است. بدون تردید در این باره یک فدراسیون و حتی وزارت ورزش به تنهایی پاسخگوی نیاز ها نیستند. این امر مهم باید به شکل یک قانون در همه سازمان های دولتی و خصوصی به مرحله اجرا در آید. یادمان نرود که هزینه کردن در مورد ورزش همگانی قبل از آن که یک خرج کردن باشد یک پس انداز است. سلامت روحی و جسمی افراد با پرداختن به ورزش باعث شادابی و نشاط جامعه می شود و دستاوردهای مهمی در بر دارد که تقریبا همه از مزایای آن با خبریم.

- یکی از نیازهای اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است. ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی است . ایشان با تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش به ورزش همگانی، خاطرنشان کردند: پیشرفت یک کشور منوط به نیروی انسانی سالم، عالم، با همت و دیندار است. یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است.

- ترویج بوسیله ورزش همگانی از جمله ورزش در خانواده ،دختران و بانوان کشور احیاء و تقویت ورزشهای سنتی و آئینی ایران است .

- می توان با ورزش قهرمانی کاری کرد که ورزش همگانی رایج شود .

- ورزش همگانی هم یکی از ضروریات زندگی است مثل غذا خوردن است ،مثل تنفس کردن است،باید به آن توجه کرد . این هم یک جنبه دیگر از فهرست تاثیرات اجتماعی ورزش است .

- اگر ورزش به صورت همگانی در کشور حقیقتاً باب شود که البته امروز از گذشته بهتر است ،لیکن هنوز به این معنا احتیاج داریم خیلی از مشکلات حل خواهد شد .

- یکی از وظایف مهم قهرمانان ورزشی ترویج ورزش همگانی میان آحاد مردم به ویژه جوانان است .

- یکی از نیازهای اساسی کشور ،فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است .

- ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی است .
- پیشرفت یک کشور منوط به نیروی انسانی سالم ،عالم،با همت و دیندار است .
- یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم ،حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است .

- موضوع اخلاق در ورزش موضوعی بسیار مهم است .

- بنده بارها توصیه کرده ام ،باز هم توصیه می کنم:"ورزش همگانی برای همه لازم است "

- نشاط،سلامت،آمادگی ،حوصله کار ،در سایه ورزش عمومی و همگانی برای جامعه تامین می شود .

- وظیفه اصلی دولت و مسئولان ورزش کشور این است که اشتیاق به ورزش و روح ورزشکاری و ورزش خواهی (ورزش همگانی) را در مردم زنده کنند .
- ورزش به عنوان عامل سلامت جسمی و نشاط روحی جامعه باید فراگیر شود .

- اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش و پیشرفت ورزش است چرا که این امر سلامت جسمی و نشاط و شادابی روحی جامعه را به دنبال دارد و چنین جامعه ای قادر خواهد بود در همه زمینه ها پیشرفت کند .

- از لحاظ فلسفه اصلی ورزش یعنی سلامت جسمی و نشاط روحی جامعه فرقی میان زن و مرد نیست و باید امکانات ورزشی بانوان را گسترش داد.

- من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است.

 

 ورزش از دیدگاه های مقام معظم رهبری

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار