روز دوم هفته تربیت بدنی؛

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرگاران جوان ، هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود و دومین روز از این هفته به نام ورزش، فرهنگ ایثار و شهادت، جانبازان و معلولین نامگذاری شده است. به همین منظور نگاهی داریم به تاریخچه ورزش و اهمیت آن برای افراد دارای معلولیت:

 تاریخچه ورزش در ایران

در میان کشور‌های مشرق زمین، ایران، تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود، بیشترین اولویت را به تربیت بدنی و ورزش می‌داد. هدف اصلی ورزش در ایران، تربیت جوانان بوده است. تیراندازی، کوه نوردی، شمشیرزنی، دو و میدانی، سوارکاری، شنا و کشتی، در این مرز و بوم رواج داشت. امروزه ورزشکاران ایران در تمام میدان‌های جهانی توانستند با کسب سکو‌های قهرمانی، باعث درخشیدن نام ایران در جهان شوند.

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

اهمیت ورزش

توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می‌آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی‌های جسمی و روحی، سلامت جسمانی و فکری است.

آثار فردی و روانی ورزش

ورزش، بر جنبه‌های گوناگون فرد اثرمی گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می‌شود. ورزش همچنین باعث تعادل جسم و جان آدمی می‌شود. ورزش، روح انسان را با نشاط می‌کند و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می‌سازد.

ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می‌گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتماد به نفس است. ورزشکاران موفق، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات، مقاوم‌تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دلمردگی بیمه می‌کند.

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

معلولیت و ورزش

معلولیت، باعث تضعیف ماهیچه ها، کاهش توانایی و استقامت بدن، کندی حرکت و اختلال در هماهنگی کار اندام‌های مختلف فرد می‌شود. افسردگی و سرخوردگی در زندگی فردی و اجتماعی، از آسیب‌های شایع معلولیت به شمار می‌آید. حال با این توضیح، می‌توان نقش ورزش را در کم کردن این آسیب‌ها در فرد معلول تشخیص داد. ورزش، عاملی است که قادر به تأمین سلامت جسمی و روانی فرد معلول است و در صورت نپرداختن به آن، بدن دچار اختلال می‌شود، روند بهبودی کُند یا متوقف می‌گردد. از این رو، ورزش، از عوامل ضروری در ادامه زندگی جانبازان و معلولین عزیز به شمار می‌آید.

رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولین

امروزه به دلیل پیشرفت‌های علمی و نیز به وجود آمدن این بینش در جانبازان  و معلولین که ورزش، لازمه زندگی آنان است، شاهد حضور گسترده افراد جانباز و معلول در مسابقات و رویداد‌های گوناگون ورزشی، از جمله رویداد مهم ورزشی معلولین، یعنی پارالمپیک هستیم. برخی از مسابقات که براساس قوانین و مقررات خاص برای معلولان انجام می‌گیرد، عبارت است از: دو و میدانی، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، دوچرخه سواری، گُلبال، جودو، شنا، فوتبال هفت نفره، تیراندازی با تپانچه، تیراندازی با کمان، تنیس روی میز و وزنه برداری.

توسعه ورزش پارالمپیکی در ایران

در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری در ورزش جانبازان و معلولین کشور بودیم به طوری که در رویداد پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ بار‌ها پرچم ایران به دلیل قهرمانی ملی پوشان کشورمان د. این میدان بزرگ ورزشی به اهتزاز در آمد. تیم ملی والیبال نشسته ایران امروز در رنکینگ نخست جهان قرار دارد و توانسته  ۶ بار در سکوی قهرمانی پارالمپیک قرار بگیرد. باید گفت: میزان افتخار آفرینی ورزشکاران جانباز و معلول کشومان روز به روز در حال افزایش است تا جایی که زهرا نعمتی و عشرت کردستانی به عنوان‌ی بانوان ایرانی پرچمدار کاروان ورزشی ایران در المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو بودند.

امروزه تا جایی ورزش در بین افراد دارای معلولیت کشورمان پیشرفت کرده است که روز ملی و هفته پارالمپیک را در مهرماه همزمان با هفته تربیت بدنی به این گروه اختصاص دادند.

کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین در راستای هفته تربیت بدنی و پارالمپیک مراسمی را با حضور افراد دارای معلولیت برگزار می‌کند تا خانواده‌ها و جامعه با رشته‌های ورزشی این گروه آشنا شوند و به جای تسلیم شدن در برابر معلولیت برای پیشرفت خود و نام ایران تلاش کنند.

 کمیته بین المللی پارالمپیک، ورزش ایران را الگوی دنیا قرار داده است

عبدالحمید احمدی درباره توسعه ورزش پارالمپیک در ایران گفت: در سال‌های اخیر شاهد افتخار آفرینی ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان در تمامی میدان‌های جهانی و بین المللی بودیم و خوشبختانه ملی پوشان کشورمان با حفظ ارزش‌های اعتقادی و فرهنگی توانستند بار‌ها پرچم ایران را به اهتزاز درآورند.

 او ادامه داد: کمیته بین المللی پارالمپیک، ورزش ایران را الگوی دنیا قرار داده است. در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو شاهد موفقیت کاروان ورزشی ایران در تمام رشته‌های تیمی و انفرادی بودیم که نشان دهنده رشد و توسعه ورزش در جامعه به خصوص در بین جانبازان و معلولان کشورمان است.

 احمدی در پایان درباره حضور ورزشکاران در فضای اجتماعی و سیاسی کشور گفت: ورزشکاران و قهرمانان ما در تمام موقعیت‌ها و مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی حضور پرشوری داشتند و ما شاهد همراهی و حضور آن‌ها بودیم.

هفته تربیت بدنی و ورزش جانبازان و معلولین

هدفمان ایجاد امید در بین افراد دارای معلولیت است

شاهرخ شهنازی درباره ترویج ورزش در بین افراد دارای معلولیت گفت: باید تلاش کنیم امید به زندگی در افراد دارای معلولیت جامعه زنده شود.

 او ادامه داد: فعالیت فدراسیون جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک برای برگزاری مراسم روز ملی وهفته پارالمپیک و حمایت از ورزش جانباران و معلولین در جهان بی نظیر است.

 دبیر کل کمیته ملی المپیک در پایان خاطر نشان کرد:به جامعه پارالمپیک برای حمایت و توسعه ورزش در بین افراد دارای معلولیت تبریک می‌گویم و برای ورزشکاران آرزوی موفقیت دارم.

تصادف، پای اراده ام را نگرفت

زهرا نعمتی درباره دعوت از افراد دارای معلولیت به دنیای ورزش گفت:سانحه تصادف راه رفتن را از من گرفت، اما پای اراده من روی صندلی نماند. از دعای خیر مردم و خانواده ام توانستم به موفقیت‌های مختلف در ورزش دست پیدا کنم.

 او افزود:نعمتی اگر به جای حرکت، به سرنوشت تن می‌داد امروز موفق نبود. در پارالمپیک ریو حضور و حمایت طرفداران در ورزشگاه بازی را به سوی من برگرداند.

 بانوی کماندارکشورمان در پایان خاطر نشان کرد:پیام جامعه ورزشکاران جانباز و معلول امید و شادابی است و معتقدم با انتخاب ورزش وارد دنیای جدید می‌شوید. ورزشکاران از افراد دارای معلولیت حمایت می‌کنند.

 

 ورزش از دیدگاه های مقام معظم رهبری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار