20 درصد از چایخانه‌ها به زیر زمین رفتند

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان گفت: زیر 20 درصد از چایخانه‌هایی که با آن‌ها برخورد شد به فعالیت زیر زمینی روی آورده‌اند که با آن‌ها نیز به زودی برخورد خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت سهرابی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در خصوص بحث کنترل دخانیات در جامعه و کنترل مصرف سیگار و قلیان در جامعه باید گفت که یکی از عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر که مشترک در همه این نوع بیماری‌ها نیز هست مصرف دخانیات و سیگار است.

وی با بیان این که طبق آمارهای موجود و مقایسه بین دو گروه افراد سیگاری و غیر سیگاری مشخص شد که در گروه‌های سیگاری احتمال ابتلا به بیماری‌های ریوی 10 برابر افراد غیر سیگاری است، بیان کرد: هم‌چنین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی نیز 5 برابر افراد غیر سیگاری گزارش شده است، شیوع مصرف دخانیات خصوصاً سیگار در جامعه شیوع بالایی دارد.

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان تأکید کرد: این شیوع در آقایان بیشتر است و البته در میان خانم‌ها رشد سریع‌تری دارد، مصرف سیگار در خانم‌ها زیر 7 درصد است اما رشد سریعی دارد، رشد شروع مصرف سیگار در حال کاهش است و به اواخر دوران ابتدایی و اوایل دوران راهنمایی رسیده است.

وی با بیان این که سیگار و قلیان می‌تواند علاوه بر خطرات خود دروازه ورود به مصرف مواد مخدر و محرک‌ها نیز باشد، تصریح کرد: کنترل مصرف مواد دخانی بسیار مهم است در حوزه سلامت نیز با توجه به گذار از بیماری‌های واگیردار به سمت بیماری‌های غیر واگیردار لازم است تا از عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر جلوگیری به عمل آید.

سهرابی با اشاره به اجرای خوب مصوبات و انجام یک کار جمعی و برنامه ریزی شده دقیق در خصوص کنترل و نظارت بر فعالیت چایخانه‌ها عنوان کرد: تمام واحدهای چایخانه‌ها که بیشتر قلیان خانه بودند بسته شدند و اصفهان از معدود شهرهایی بود که توانست این کار را با یک حرکت جمعی انجام دهد، برخی افراد به دلیل ناآگاهی از قوانین کنترل دخانیات و یا این که نگران زیرزمینی شدن مسئله هستند انتقاداتی وارد می‌کنند.

وی با بیان این که طبق قوانین جمهوری اسلامی از وظایف ماست که جلوی کار منکر را بگیریم یادآوری کرد: اجازه نداریم هیچ منکر و کار غیرمجازی که برای سلامتی نیز مضر است اجازه فعالیت علنی دهیم، با کارشناسی‌های مرکز بهداشت و پلیس اجازه فعالیت مکان‌های غیرمجاز را نخواهیم داد و وظیفه داریم تائید کننده موضوع ترویج منکر در حوزه سلامتی جامعه نباشیم، کلیه شهروندان حق دارند در یک فضای سالم از اماکن عمومی استفاده کنند.

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان ادامه داد: زیر 20 درصد از چایخانه‌هایی که با آن‌ها برخورد شد به فعالیت زیر زمینی روی آورده‌اند که با آن‌ها نیز به زودی برخورد خواهد شد، از اعضا هیأت علمی و مسؤولان بعضی سازمان‌ها که وظیفه دارند قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات را کنترل کنند در این قضیه دست دارند چرا که سود زیادی در فروش دخانیات وجود دارد.

وی با بیان این که موضوع مبارزه با عرضه قلیان تنها محدود به کنترل عامل خطر سلامت مردم نبوده است، خاطرنشان کرد: از لحاظ امنیتی و توزیع مواد مخدر و موارد امنیت اجتماعی نیز نهادهای مختلف حساس بودند تا با بسته شدن اماکن عرضه کننده قلیان خیلی از این مسائل هم کنترل شود.

سهرابی با اشاره به تشکیل تیم‌های شبانه مطرح کرد: به صورت چهره به چهره به مصرف کنندگان قلیان توضیح داده شد که مصرف مواد دخانی چه اثری روی سلامت آن‌ها دارد هم‌چنین با 18 غرفه در سیتی سنتر در قالب یک نمایشگاه سلامت محیط در خصوص عوارض قلیان به مردم توضیحاتی داده شد و باید گفت عمده مردم از حرکت جمع آوری قلیان‌ها حمایت کردند به جز آن‌هایی که برداشت درستی از موضوع نداشتند و یا منافعشان به خطر می‌افتاد.

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان با بیان این که در ابتدای امر به چایخانه داران توضیحاتی داده شد و به آن‌ها یادآوری شد که مجوز توزیع قلیان ندارند؛ بیان کرد: مفاد قانونی را به آن‌ها یادآوری کردیم و راه‌های جایگزین را به آن‌ها پیشنهاد می‌دادیم اما خیلی‌ها حاضر نشدند از سود سرشار بازی با سلامت مردم بگذرند، دو سال روند تذکر به چایخانه داران طول کشید و نهایتاً برخورد قانونی انجام شد.

وی با بیان این که چایخانه‌ای که یک عدد قلیان داشته باشد وجود ندارد تصریح کرد: چایخانه‌های مخفیانه و زیرزمینی تنها چند روز می‌توانند فعالیت کنند چرا که به سرعت شناسایی و پلمپ خواهند شد، کارشناسان ما به صورت نامحسوس همه روزه در حال رصد هستند.

سهرابی با بیان این که چایخانه داران غیر مجاز شبکه اطلاع رسانی دارند و به هم اطلاع رسانی می‌کنند تأکید کرد: ده سال آینده جوانان برای ما مهم است و به همین خاطر جلوی عرضه دخانیات و قلیان را می‌گیریم، دخانیات عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر است و سامانه 190 در کل کشور آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص عرضه قلیان است.

وی با اشاره به پیگیری گزارش‌های مردمی ظرف حداکثر 72 ساعت، مطرح کرد: اولویت اول برای ما چایخانه‌ها، اولویت دوم پارک‌ها و اولویت سوم سوپرمارکت‌ها هستند، بیشترین وقت همکاران در خصوص مبارزه با دخانیات است و به صورت مناسبتی فعالیت نمی‌کنیم، بیش از 50 جلسه برگزار شده و 1700 مورد آموزش داشته‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان در ادامه افزود: چندین همایش دخانیات برگزار شده است و مبارزه با عرضه قلیان و دخانیات همکاری و هم صدایی همه سازمان‌ها را می‌طلبد، دو مورد عرضه کننده قلیان زیرزمینی دیشب پلمپ شد.

وی در پایان با اشاره به لزوم اجتماعی تربیت شدن فرزندان گفت: جوانی که تا روز کنکور تنهایی بیرون نرفته است بسیار آسیب‌پذیر است، مهارت‌های نه گفتن و تفریح‌های سالم باید از کودکی آموزش داده شود، انتظار داریم جوان ما در دوره استقلال پذیری، حرف‌شنوی داشته باشد در حالی که این مهارت‌ها باید پیش از این و در کودکی آموزش داده شود.

 

انتهای پیام/م

 

رشد استعمال سیگار در خانم‌ها بیشتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.