فرار هزاران نفر از سومالی بر اثر جنگ و خشکسالی

حدود یک میلیون نفر بر اثر درگیری‌های نظامی و خشکسالی از مناطق مختلف سومالی فرار کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، یک موسسه بین المللی روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد حدود یک میلیون نفر بر اثر درگیری‌های نظامی و خشکسالی از مناطق مختلف سومالی فرار کرده اند.

گابریلا وایجمن (Gabriella Waaijman)، مدیر منطقه‌ای شورای آوارگان نروژ گفت: این افراد بی خانمان در سومالی به دلیل قحطی و خشکسالی شدید و برای تامین آب و مواد غذایی از کشورشان آواره شده اند.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در رابطه با این بحران، به شدت هشدار می‌دهیم.» وایجمن افزود: «به طور متوسط، روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر برای بقا و یافتن آب و مواد غذایی از خانه و کاشانه خود فرار کرده اند.» طی سه سال گذشته، خشکسالی به صورت گسترده در منطقه شاخ آفریقا در حال تشدید است.

وایجمن گفت: «ما شاهد مهاجرت جمعی از مناطق روستایی سومالی هستیم که از قحطی مرگبار سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی که باعث جان باختن ۲۶۰ هزار نفر در این کشور شد، نیز بی سابقه‌تر بوده است.»

او تاکید کرد خشکسالی در مناطق روستایی در سومالی باعث شده است که این مناطق به شهر ارواح تبدیل شود و این در حالی است که محصولات کشاورزی کاملا نابود شده است و چهارپایان و حیوانات اهلی نیز تلف شده اند.

این موسسه بین المللی اعلام کرد به دلیل موارد مطرح شده، خانواده‌ها نیز پس از اتمام ذخیره‌های غذایی، از مناطق مسکونی خود فرار کرده اند. این در حالی است که تنها در سپتامبر امسال، حدود ۴۹ هزار نفر از مناطق مختلف سومالی به مناطق دیگر فرار کرده‌اند و بیشتر این افراد به شهر‌ها پناه برده اند.

وایجمن گفت: در حالیکه طی امسال، خشکسالی به یکی از دلایل عمده مهاجرت و بی خانمانی مردم سومالی اعلام شده است، موارد دیگری مانند جنگ و ناامنی نیز بر این مشکلات افزوده است. خشکسالی طی امسال در سومالی تشدید شده است و بیش از نیمی از جمعیت این کشور، معادل شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حال حاضر به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. به دلیل اینکه تعداد زیادی از خانواده‌ها به دنبال یافتن مواد غذایی هستند، ۳۸۸ هزار کودک زیر پنج سال نیز از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار