آیا چین قصد دارد از خلأ قدرتی که بواسطه‌ خروج آمریکا از صحنه‌ جهانی بوجود آمده بهره‌برداری کند؟

سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی شانه خالی کردن آمریکا از توافق‌های بین‌المللی و قدرت چین برای پُر کردن این خلأ پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، لئون پانتا، وزیر دفاع پیشین آمریکا به خروج واشنگتن از توافقنامه های بین المللی اشاره کرد و افزود: «رئیس جمهور ترامپ دارد آمریکا را از صحنه جهانی خارج می کند. داریم از توافقنامه های تجاری و توافقنامه آب و هوایی خارج می شویم. هم اکنون هم داریم درگیر تلاش هایی می شویم که توافقنامه هسته ای (با ایران) را تضعیف می کند. لذا تردیدی وجود ندارد که نگرش رئیس جمهور مبنی بر «نخست آمریکا» نمایانگر کناره گیری آمریکا از رهبری جهان است و در نتیجه خلعی را که بوجود آمده، رئیس جمهور شی جین پینگ به روشنی بیان کرد چینی ها می خواهند پر کنند. آنان می خواهند پدیده تغییرات آب و هوایی را در دست بگیرند، اقتصاد را قبضه کنند و روشن است که سخنان او (رئیس جمهور چین) بر برقراری نظم و انضباط بیشتر در چین تاکید داشت. لذا به نظر می رسد او می خواهد قرن بیست و یکم را به چین اختصاص بدهد.»

آیا چین قصد دارد از خلأ قدرتی که بواسطه‌ خروج آمریکا از صحنه‌ جهانی بوجود آمده بهره‌بردای کند؟

وزیر دفاع سابق و مدیر پیشین سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) با اشاره به توانمندی اقتصادی چین گفت: «اگر این کشور بتواند خود را در دهکده جهانی جای بدهد و این واقعیت را بپذیرد که همه دنیا بواسطه روابط مالی و تجاری، امنیتی و عوامل دیگر به یکدیگر وابسته اند آنگاه چین دارد واقعیت های دنیایی را که در آن زندگی می کنیم به رسمیت می شناسد. اما متاسفانه رئیس جمهور ترامپ با اقدام هایی که در دستور کار دارد نمی خواهد چنین واقعیت هایی را بپذیرد. ما داریم در دهکده ای جهانی زندگی می کنیم و آمریکا نباید هدایت این دهکده را واگذار کند. اما باید دید آیا چین می تواند در چنین شرایطی پایدار بماند. دولت چین کمونیست است و کنترل شدیدی را در داخل اعمال خواهد کرد. باید دید آیا ثبات داخلی در این کشور اجازه خواهد داد قدرتی را که رئیس جمهور شی دارد از آن سخن می گوید اعمال نماید.»

آمریکا؛ کشور پایبندی به ارزش‌ها!

وی مدعی شد: آمریکا هدایت جهان را در اختیار داشت زیرا به ارزش ها پایبند بود و نماینده آزادی و اختیار عمل در دنیا به شمار می آمد. اینها برای آمریکا ارزش است اما برای چین ارزش به شمار نمی آید. چین تنها به رفاه اقتصادی می اندیشد و می تواند در زمینه هایی همچون تغییرات آب و هوایی و غیره ورود پیدا کند. با این سیاست ها، پکن هم اکنون می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد اما چقدر دوام می آورد مشخص نیست زیرا این کشور نماینده ارزش هایی نیست که دیگر کشورهای دنیا آن را می پسندند.

وزیر دفاع پیشین آمریکا از بحثی که بر سر دیدار با خانواده های نظامیان کشته شده در جنگ در این کشور بوجود آمده ابراز تاسف کرد و گفت همه ی مردم از جمله روسای جمهور وظیفه دارند از خانواده های قربانیان ارتش دلجویی کنند. 

پانتا افزود: «صادقانه بگویم داریم از موضوعی اساسی غافل می شویم و آن این است که زنان و مردانی در ارتش خدمت می کنند که آمادگی دارند جان خود را برای دفاع از کشور فدا کنند.»

آیا چین قصد دارد از خلأ قدرتی که بواسطه‌ خروج آمریکا از صحنه‌ جهانی بوجود آمده بهره‌بردای کند؟

آیا آمریکا قرار است با هرج و مرج اداره شود؟

وی گفت: پرسشی که هم اکنون در دنیا مطرح شده این است که آیا آمریکا قرار است با هرج و مرج اداره شود و یا می خواهد در رویارویی با مسائل ، عاقلانه رفتار کند. آنچه که هم اکنون از رئیس جمهور ترامپ به چشم می خورد چیزی جز هرج و مرج نیست. او در پیام های توئیتری، در سخنانش و گام هایی که نشان دهنده شانه خالی کردن از مسئولیت هاست از جمله تغییرات آب و هوایی، توافقنامه های تجاری و توافق هسته ای، نشان داده است که آمریکا راهبردی برای حرکت رو به جلو در اختیار ندارد. در برخی موارد او دارد توپ را به زمین کنگره می اندازد و ما نمی دانیم کنگره چه تصمیمی خواهد گرفت. لذا در شرایط سردرگمی شدید و غیرقابل پیش بینی به سر می بریم و این برای موضع آمریکا چه در داخل و چه در خارج از کشور بی نظمی مطلق به شمار می آید.

راهبرد چین برای هدایت جهان!

رئیس جمهور چین در همایش سالیانه ی حزب کمونیست کشورش در پکن از چشم انداز جهان شمول خود برای آینده چین پرده برداری کرد. این رونمایی در حالی اتفاق افتاد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سال ریاست جمهوری خود، واشنگتن را از بسیاری از پیمان های تجاری بین المللی و توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج کرد و توافقنامه بین المللی امنیت هسته ای با ایران را نیز در معرض تهدید قرار داد.

رئیس جمهور شی جین پینگ در سخنانی که در همایش حزب کمونیست ایراد کرد از برافراشته شدن پرچم کشورش در دنیا با افتخار یاد کرد و گفت: «دوره ای را شاهد خواهیم بود که در آن، چین در کانون توجه قرار می گیرد و مشارکت بیشتری به نوع بشر خواهد کرد. شفاف سازی مایه پیشرفت است اما خود سانسوری ما را از پیشرفت باز می دارد.»

رئیس جمهور شی نزدیک به سه ساعت سخنرانی کرد و در این سخنرانی طولانی، بلندپروازی‌های برون گرایانه خود را به دنیا عرضه کرد. وی تاکید کرد نه تنها با فساد به شدت برخورد می کند بلکه هیچ گونه مخالفتی را نیز بر نمی تابد.

لئون پانتا، وزیر دفاع پیشین آمریکا در دولت باراک اوباما از جمله بازیگران اصلی کاخ سفید در زمینه روابط با چین بود.

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: سخنان بلندپروزانه رئیس جمهور چین مبنی بر سلطه پکن بر جهان نشان از بهره برداری وی از خلاء قدرتی است که بواسطه خروج آمریکا از صحنه جهانی به دلیل اقدامات ترامپ بوجود آمده است.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
China
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
اگر واقعا ترامپ مي خواهد از دخالت هاي جهاني خودش رو كناربكشد بيشترين خدمت رو به مردم خودش و مردم دنيا كرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
کشوری که مردمش سرسختو مبتکرن تلاش و کوشش وسختی بکشه طبیعیه که به جایگاه خوبی هم میرسه
-
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
چین به دنبال بدست گرفتن بازار جهانی است
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
صد در صد!
شکی در آن نیست . نگاه کنید با مردم خودشون چگونه رفتار میکنند.
خاصیت انسان همین است.
راه حلش این است که قدرت در یک جای دنیا متمرکز نگزدد.
ان الانسان لقی خسر.
آخرین اخبار