پژوهی مطرح کرد؛

ابتلای سالانه ۹ میلیون نفر به پوکی استخوان/ در هر ۳ ثانیه یک‌نفر در دنیا دچار شکستگی استخوان می‌شود

رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز از ابتلای سالانه 9 میلیون نفر به پوکی استخوان در جهان خبر داد.

ابتلای سالانه ۹ میلیون نفر به پوکی استخوان/ در هر ۳ ثانیه یک‌نفر در دنیا دچار شکستگی استخوان می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد پژوهی رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز (پوکی استخوان) در سمپوزیوم‌ یک روزه تازه‌های استئوپروز که در ستاد مرکزی علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه امروز روز جهانی استئوپروز‌ یا پوکی استخوان است، گفت: پوکی استخوان بیماری مزمنی‌ است که منشأ آن به سنین جوانی باز می‌گردد و اگر فرد از سنین جوانی مراقبت‌های لازم را انجام ندهد در معرض‌ خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی در سطح کشور در زمینه‌ پیشگیری‌ از پوکی استخوان باید از سنین کودکی انجام شود، زیرا پوکی استخوان بیماری خاموشی‌ است و تا زمانی که شکستگی‌ ایجاد نشود عوارضی‌ ندارد و پس از بروز شکستگی‌ عوارض‌ این بیماری و دردها‌ آغاز می‌شود که این زمان برای درمان بسیار دیر است؛ به همین دلیل باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کرد.

از هر 3 زن و 5 مرد یک نفر‌ به پوکی استخوان مبتلا می‌شود

پژوهی با اشاره به آمار ابتلا به پوکی استخوان در دنیا، گفت: از هر سه زن و هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر مبتلا به شکستگی‌ ناشی از پوکی استخوان می‌شود و در هر سه ثانیه‌ در جهان یک شکستگی‌ ناشی از پوکی استخوان بروز می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش امید به زندگی‌ و بالا رفتن سن مهم ترین علت پوکی استخوان محسوب‌ می‌شود؛ سالانه 9 میلیون شکستگی‌ ناشی از پوکی استخوان در جهان بروز می‌کند که 40 درصد این افراد قادر نیستند کارهای روزمره‌ خود را انجام دهند و بار اضافی‌ در جامعه تحمیل می‌کنند، همچنین 80 درصد افراد‌ گرفتار شکستگی ناشی از پوکی استخوان نمی‌توانند کارهای‌ اولیه‌ خود را انجام دهند.

رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز با اشاره به عوامل‌ ابتلا به پوکی استخوان، گفت: سن بالا، سابقه‌ خانوادگی، مصرف سیگار و الکل، داروهای استروئیدی‌، لاغری مفرط‌ و برخی بیماری‌های گوارشی‌ عامل ابتلا به پوکی استخوان محسوب می‌شوند.

روش‌های تشخیص پوکی استخوان

وی به روش‌های تشخیص پوکی استخوان اشاره‌ کرد و گفت: به کمک دستگاه‌های جدید مانند دستگاه سنجش پوکی استخوان، بیماری پوکی استخوان تشخیص‌ داده می‌شود.

رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز عنوان کرد: 20 اکتبر‌ مقارن با 28 مهر روز جهانی پوکی استخوان است که امیدواریم‌ این روز برای یک برنامه‌ریزی جامع در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان در جهان و ایران تأثیرگذار‌ باشد.

پژوهی افزود: مرکز تحقیقات استئوپروز‌ با سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در زمینه‌ پوکی استخوان همکاری نزدیکی‌ دارد و ما در تلاشیم‌ تا با کاهش آمار ابتلا به پوکی استخوان اقتصاد کشور را در این زمینه بهبود بخشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار