پورفتح اله مطرح کرد:

افزایش مصرف پلاکت در ایران/ لزوم فرهنگ سازی برای اهدا پلاسمای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: مصرف پلاکت در ایران درحال افزایش است و باید در زمینه اهدای پلاسما فرهنگ سازی کرد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر پورفتح اله با اشاره به افزایش مصرف پلاکت در کشور، گفت: روند در خواست و مصرف پلاکت در ایران و جهان به شدت در حال افزایش است در ایران در طی ١٢ سال گذشته تقاضای مراکز درمانی کشور برای پلاکت از ٤٠٠ هزار واحد در سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر تامین پلاکت در ایران اغلب با جدا سازی آنها از اهدای خون کامل فراهم می شود.

پورفتح اله ادامه داد: در این روش تهیه پلاکت که اصطلاحا (پلاکت راندم) خوانده می شود جداسازی پلاکت کم است و هر ٦ واحد پلاکتی یک دوز درمانی را ایجاد می کند و بیمار را در معرض پلاسمای اهداکنندگان متفاوتی قرار می دهد و شانس بالای ایمونیزاسیون و مقاومت پلاکتی را در بیماران فراهم می سازد.

وی افزود: اهداکننده خون با اهدای مستقیم پلاکت با روش فرزیس (جداسازی اجزای خون) یک دوز درمانی و معادل ٦ واحد پلاکت راندم  را اهدا می کنند و محصول با کیفیت بالا برای بیماران چشم به انتظار سلامت فراهم می سازد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: روند اهدای خون کامل در مقابل اهدای پلاسمای خون در استرالیا در فاصله ٢٠١١ تا ٢٠١٦ حاکی است که اهدای  خون کامل روند نزولی را طی کرده و سرمایه گذاری و فرهنگ سازی اهدای پلاسما صورت پذیرفته است، به طوری که در آینده نزدیک شاهد افزایش اهداکنندگان پلاسمای خون در مقایسه با اهداکنندگان خون کامل خواهیم بود.

انتهای پیام/

افزایش مصرف پلاکت خون در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار