در گفتگوی 18:30 مطرح شد؛

رجیستری گوشی های همراه به منظور مقابله با قاچاق از امروز/ اجرای طرح، هزینه ای برای مردم ندارد

طرح رجیستری گوشی های همراه با هدف مقابله با قاچاق از امروز آغاز شده که اجرای آن به صورت مرحله ای است.

به  گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در گفتگوی 18:30 شبکه خبر با اشاره به آغاز اجرای طرح رجیستری از امروز گفت :ما از امروز پایش شبکه را آغاز کرده ایم و در این مرحله کل شبکه اسکن می شود و  همه بستر های اجرایی طرح آماده است. مردم نباید نگران باشند زیرا برای گوشی های در دست مردم اتفاق خاصی پیش نخواهد آمد.

دهقانی نیا ادامه داد: در حال حاضر ما 12 تولید کننده مجوز دار داریم که بین 1تا 1/2 میلیون گوشی که  4درصد بازار را شامل می شود را تولید می کنند و مابقی از مبادی رسمی و قاچاق وارد بازار می شود. در سال 1395 از بابت قاچاق تلفن همراه به کشور 2هزار200 میلیارد تومان ضرر به کشور وارد شد و این مبلغ به اندازه بودجه دو دستگاه بزرگ  است و با اجرای درست طرح می توانیم دست قاچاقچیان را در این بخش کوتاه کنیم.

وی در خصوص اجرای طرح افزود: ما می توانستیم طرح را به صورت یک مرحله ای اجرا کنیم ولی با توجه به اینکه این کار موجب برهم خوردن تعادل در بازار می شد طرح رامرحله به مرحله پیش می برویم و در هر مرحله به مردم اطلاع رسانی خواهد شد و مدل های مختلف در شبکه ثبت خواهد شد و در زمان خرید مردم باید از فروشنده فاکتور  با مهر رسمی که IMEI گوشی با مندرجات ثبت شده در روی بسته گوشی تطبیق داشته باشد را طلب کنند .

بر اساس این گزارش فلاح معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اجرای این طرح گفت: ما در مرحله اول در حال مانیتور کردن شبکه هستیم و اطلاعات در دیتا بیس ثبت می شود و اگر گوشی از مسیر قانونی وارد شده باشد هیچگونه مشکلی برای دارنده گوشی به وجود نخواهد آمد ولی اگر گوشی از مبادی غیر رسمی وارد و در سامانه ثبت نشده باشد سرویسی به آن گوشی داده نمی شود.

فلاح در این خصوص  ادامه داد: برای گوشی هایی که در دسترس مردم است هیچ اتفاق خاصی پیش نخواهد آمد و در مرحله بعد تاریخی را اعلام می کنیم و گوشی های بعد از این تاریخ شامل طرح می شود و مردم در زمان اجرای این طرح هیچگونه دستمزدی را نمی پردازند و اگر کسی به اسم رجیستری و یا ثبت گوشی از مردم وجهی را دریافت نماید وجاهت ندارد و مردم نباید هیچ مبلغی را پرداخت کنند.

وی افزود: اطلاع رسانی های لازم درباره طرح از طریق کمیته راهبردی انجام خواهد شد و مردم باید از این طریق با مراحل اجرای طرح آشنا شوند.

درستی نایب رییس اتاق اصناف تهران نیز درباره اجرای طرح رجیستری گفت: ماهیانه در کشور به 1  تا 1/2 میلیون گوشی همراه نیاز داریم که حدود 95 درصد آن وارد  می شود و از این آمار 80 درصد گوشی های بالای 700 هزار تومان به صورت قاچاق وارد می شود.

وی افزود :  40 میلیون تلفن همراه در سطح کشور وجود دارد و قرار است طرح شامل این گوشی ها نشود و  با یک شیب ملایم اجرا شود. برای تسریع در اجرای طرح درخواست ما این است که کمرگ بروکراسی را کاهش داده تا واردکنندگان به راحتی  نیاز بازار را تامین کنند و مشکل برنخوریم .

درستی ادامه داد: نباید در اجرای طرح  پروسه زمانی را بالا برد زیرا  اگر قاچاقچیان این حوزه بفهمند طرح به خوبی اجرا می شود نمی توانند به اهداف خود دست یابند. ضمن اینکه تثبیت قیمت ارز نیز بر بازار گوشی تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

اجرای طرح رجیستری گوشی های همراه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
چیزی که جلوی قاچاق کالا را میگیره تولید داخلی بومی ارزان است که ما تکنولوزی ان را داریم
آخرین اخبار