باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چگونه تا پايان سال تحصيلى برنامه ریزی ماندگارى داشته باشیم؟

تداوم اجرای برنامه‌ مطالعاتی یکی از مشکلات پرچالش دانش آموزان بوده و آنها نیازمند روش‌هایی اصولی برای اجرای کامل آن تا پایان سال تحصیلی هستند.

چگونه برنامه ریزی ماندگار تا پایان سال تحصیلی داشته باشیم؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصلی‌ترین علت اجرایی شدن یک برنامه این است که ما به اجرای برنامه و مطالعه از روی برنامه عادت نکرده‌ایم؛ برای تغییر عادت، ابتدا باید برنامه را با روحیه خودمان تطبیق دهیم و پس از این‌که ذهن ما به اجرای برنامه پای‌بند شد، می‌توانیم برنامه را متناسب با زمان، تنظیم و به‌راحتی اجرا کنیم.

برای این‌کار باید یک هفته فقط ساعت‌های مطالعه خود را ثبت کنیم سپس با استفاده از آن برای هفته بعد خود یک برنامه بنویسیم، یعنی به‌طور دقیق برنامه‌ای را که هفته‌ی قبل اجرا کرده‌ایم، به عنوان برنامه‌ی هفته‌ی بعد در نظر بگیریم و آن را اجرا کنیم و پس از این‌که سه هفته این کار را انجام دادیم، اجرای برنامه برای ما به صورت یک عادت درمی‌آید.

داشتن برنامه مطالعه، سبب کاهش پرش ذهن در هنگام مطالعه و ایجاد تمرکز می‌شود. عدم نگرانی از عدم مطالعه درس‌های دیگر، مرور و یا حتی انجام کار‌های مورد علاقه، سبب تمرکز خواهد شد که همگی فقط با «داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب، میسر است».

رویایی برنامه ریزی نکنید!

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان به ویژه داوطلبان کنکوری با آن مواجه هستند ناتوانی در برنامه ریزی است که توجه به چنین نکاتی می‌تواند آن‌ها رابرای هدفمند عمل کردن در سال پیش رو کمک کند.

محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اجرایی نشدن برنامه‌ها «ایده‌آل‌گرایی» است، گفت: بیشتر داوطلبان می‌خواهند به‌طورکامل همه درس‌ها را مطالعه کنند و به‌طور معمول در هنگام برنامه‌ریزی فکر نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید برنامه‌ای که می‌نویسید، به‌طور کامل اجرا کنید، واقعی فکر کنید یعنی خود را در شرایط روزی قرار دهید که می‌خواهید برای آن روز برنامه بنویسید. به‌طور مثال، می‌خواهید برای روز دوشنبه برنامه‌ای بنویسید، خود را در حال‌وهوای دوشنبه قرار دهید که البته قرار گرفتن در حال و هوای روز‌هایی که می‌خواهیم برای آن برنامه‌ریزی کنید، به‌طور قطع در اجرایی‌تر شدن برنامه به شما کمک خواهد کرد.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: حتی یک لحظه هم فکر نکنید که می‌توان چند دقیقه اجرای برنامه را به تعویق انداخت در حالی‌که بیشتر داوطلبان بر این باور هستند که عامل اجرا نشدن برنامه، به تأخیر انداختن و تعویق در شروع ساعت‌های مطالعه است، زیرا اگر برای تهیه برنامه، یک‌بار به طور کافی فکر کرده‌اید و دیگر نیازی به تجزیه و تحلیل و بررسی درستی برنامه نخواهد بود پس به سرعت شروع به اجرای برنامه کنید.

افزایش تدریجی ساعت مطالعه هفتگی

تنها شرایطی دارای دوام خواهد بود که ایجاد آن عمیق و مستمر باشد و افزایش ناگهانی ساعت مطالعه که به‌طور معمول به دلیل شور و هیجان ابتدایی به وجود می‌آید، از عوامل اصلی بی‌انگیزگی در برنامه ریزی درسی است.

وقتی برنامه‌ای را به‌صورت دفعی و بدون در نظر گرفتن شرایط خود تنظیم می‌کنید، اجرای برنامه دشوار و غیرممکن شده و می‌گویید: «من نمی‌توانم از روی برنامه درس بخوانم» در حالی‌که اگر روزانه ۲۰ دقیقه (در هر هفته) به ساعت برنامه خود اضافه کنیم، پس از یک ماه، ساعت مطالعه هفتگی ما در حدود ۱۰ ساعت افزایش خواهد یافت پس ساعت مطالعه‌ خود را به‌تدریج افزایش دهید تا پس از رسیدن به حد مطلوب، تداوم و استمرار یابد.

پوردستمالچی عنوان کرد: بعضی از داوطلبان به دنبال بهانه هستند تا به خود اثبات کنند که نمی‌توانند از روی برنامه درس بخوانند؛ به همین دلیل وقتی یک یا چند زنگ به دلیل‌های مختلف اجرا نشد، برنامه را غیر‌قابل اجرا می‌خوانند، اما یادتان باشد حتی اگر یک روز کامل از برنامه‌تان هم اجرا نشد، باز هم اجرای برنامه را متوقف نکنید.

وی با تاکید بر اینکه اجرای ۱۰۰ درصد یک برنامه غیرممکن است، گفت: در صورتی‌که موفق به اجرای یک یا چند زنگ نشدید، برنامه را ادامه دهید و ساعت‌های عقب‌افتاده را در ساعت‌های آزاد جبران کنید.

از شرطی شدن در مطالعه بپرهیزید

داوطلبانی که دارای برنامه مطالعه نیستند، بیشتر وقت‌ها در نگرانی به سر می‌برند و اضطراب ناشی از عدم اطمینان در مورد رسیدن به تمامی درس‌ها و انجام همه‌ی تکلیف‌ها، سبب کاهش بازدهی مطالعه می‌شود؛ داشتن برنامه و اطمینان از این‌که می‌توانیم همه‌ی درس‌ها را در زمان لازم مطالعه کنیم، سبب آرامش می‌شود.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه مطالعه از روی برنامه، سبب ایجاد تعادل در مطالعه‌ تمامی درس‌ها می‌شود، عنوان کرد: اگر ما دارای یک برنامه‌ی از پیش تنظیم شده نباشیم، میل به مطالعه برخی از درس‌ها به صورت ناخودآگاه به آن‌ها علاقه‌ی بیشتری داریم، سبب می‌شود تا بعضی از درس‌ها در هفته چندین‌بار مطالعه نشوند، بعضی از درس‌ها بسیار کم مطالعه شده و یا فراموش شوند.

پوردستمالچی افزود: مطالعه یک درس در ساعت‌های معینی از روز، سبب شرطی شدن ذهن نسبت به موضوع آن درس و تفهیم و یادگیری ساده‌تر در آن ساعت خواهد بود که این موضوع فقط با برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت و تأثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت یادگیری، میزان به خاطر‌سپاری و یادآوری مطالب دارد.

فواید تهیه دفتر برنامه‌ریزی چیست؟

پوردستمالچی گفت: اگر ثبت ساعت‌های مطالعه برای‌تان سخت است، دفتر برنامه‌ریزی خود را روی میز خود بگذارید و بعد از اتمام هر ساعت مطالعه بدون درنگ آن را در جدول برنامه‌ی اجرایی هفتگی ثبت کنید و اگر دفتربرنامه ریزی ندارید، خودتان یک برگ کاغذ تهیه کنید و ساعت‌های مطالعه‌ی خود را در آن ثبت کنید.

وی افزود: دفتر برنامه ریزی باعث می‌شود ناخودآگاه ترغیب شوید که در روز‌های بعد بهتر کار کنید و ضعف‌ها را جبران کنید همچنین بازده کارتان را به دست می‌آورید و اطلاع از بازده باعث می‌شود تا در برنامه‌ریزی هفته‌های بعد، از روی حدس و گمان برای مطالعه، زمان در نظر نگیرید.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه ثبت ساعت‌های مطالعه، نشان دهنده میزان دستیابی به اهداف است، یادآور شد: انتهای هفته، با جمع‌بندی ساعت مطالعه‌ی هر روز و هر درس، تصمیمی مناسب برای میزان مطالعه‌ی هفته‌ی آینده اتخاذ نمایید.

حال با وجود این شرایط همین الان یک کاغذ و قلم بردارید و باتوجه به اصول گفته شده، برنامه‌ریزی را شروع کنید و یادتان باشد اگر بخواهید چند دقیقه دیگر شروع کنید، شاید ماه‌ها این‌کار را انجام ندهید.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۲۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
میشه با برنامه ریزی اصولی و دقیق به تمام هدف ها رسید، مهم هم نیست چقدر زمان تا کنکور باقی مونده باشه، مهم تلاس و با برنامه بودن هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
عالیه. ممنون
آخرین اخبار