در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکنش کارگردان دوران عاشقی به حذف تدریجی شورای پروانه ساخت/ شورای درجه بندی سنی فیلم تشکیل شود

رئيسيان به‌ حذف تدریجی شورای پروانه ساخت که از سوی داروغه زاده مطرح شد، واكنش نشان داد.

رئيسيانبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، با حضور در برنامه تلويزيونی «چشم شب روشن» به تحلیل و بررسی جشنواره فیلم فجر و فضای فعلی سینمای ایران پرداخت.

بخشی از صحبت‌های داروغه‌زاده به حذف تدریجی شورای پروانه ساخت و بررسی فیلمنامه‌ها با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه نویس آن ارتباط داشت. 

در این باره با علیرضا رئیسیان تهیه‌کننده و کارگردان سینما مصاحبه کردیم تا تحلیل و بررسی این سینماگر را نسبت به ديدگاه‌های داروغه زاده بدانیم. 

رئيسيان درباره حذف شورای پروانه ساخت و ارزیابی فیلمنامه با حضور عوامل گفت: ما حدود یک سال پیش در شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران و با کارشناسی مفصل، این موضوع را بررسی کردیم. زمان مدیریت زنده یاد سیف الله داد هم به این جریان پرداخته شد که عمر مدیریت او کفاف عملی شدنش را نداد. باید بگویم سینماگران ما عادت کرده‌اند به دنبال ضریب اطمینان دولتی باشند. چون بیشترین حمایت را از دولت می‌گیرند و از جیب خودشان هزینه نمی کنند، حاضر نیستند مسئولیت کارشان را پس از تولید یک اثر عهده دار شوند!

 کارگردان فيلم سينمايی «دوران عاشقی» ادامه داد: اقدامی که داروغه‌زاده به آن اشاره کرده، درست و سنجیده است. اتفاقی که اگر عمر مدیریت سیف الله داد قد می داد، حتماً عملی می شد.

کارگردان «چهل سالگی» اذعان داشت: به طور قطع اگر داروغه زاده فضا را برای مشورت و گفتگو آزاد بگذارد، سينمای ما خروجی بهتری خواهد داشت و به مرور زمان می توان شورای پروانه ساخت را کنار گذاشت. البته باید آزادی تعریف شده‌ای برای فیلمنامه ‌نويس و تولید یک اثر وجود  داشته باشد اما مسئولیت همه چيز در نهایت بر عهده فیلمساز است.

رئیسیان همچنين درباره حذف شورای پروانه نمايش تصریح کرد: به نظرم شورای پروانه نمایش باید باشد؛ چون قانونی است. البته وجود شورای درجه بندی با شروط سنی تعریف شده نیز الزامی خواهد بود تا در راستای استانداردسازی پیش برویم. آن وقت مخاطب با آگاهی کامل به تماشای فیلم دلخواه خود خواهد رفت.

این کارگردان بیان کرد: این شورای درجه بندی باید با حضور اهالی سینما، جامعه شناسان و روانشناسان آشنا با این هنر و صنعت تشكيل شود. این كار توسعه فارغ از هر نوع سخت‌گیری، اعمال سلیقه و رانت بازی را در پی دارد. اعمال سختگیری‌های بسيار و بی اساس در شورای پروانه ساخت، برای هر کسی که در ساخت،‌ اکران و تماشای یک فیلم دخیل است مشکل ایجاد می‌كند.

 رئیسیان در پايان خاطرنشان کرد: به نظرم اگر فضا برای ساخت فیلم در کشورمان بازتر شود، به طور قطع اتفاق خوبی خواهد افتاد. امیدوارم داروغه زاده با عملی کردن صحبت هایی که مطرح کرد،  قدم بزرگی در سینمای ايران بردارد. ما هم در شورای راهبردی سينما حاضریم با آوردن دلایل محکم، در این مورد بحث و گفتگو کنیم.

 

انتهای پيام/

 

اظهار نظر يك كارگردان درباره حذف احتمالی شورای پروانه ساخت

 

 

  

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار