اجرای آبیاری نوین در3هزارهکتار از زمین های کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های آبیاری نوین قطره ای و بارانی در سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان در حال اجراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این میزان آبیاری نوین در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد با 670 میلیارد ریال اعتبار در حال اجراست.

وی اظهار کرد: برای هرهکتار اجرای طرح نوین آبیاری 100 میلیون ریال اعتبار هزینه شده که 85درصد آن از سوی دولت و به صورت بلاعوض تامین اعتبار شده است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از 29 هزار و 500 هکتار زمین کشاورزی درکهگیلویه و بویراحمد به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی تجهیز شده که بیش از 9 هزار هکتار آن در دولت یازدهم انجام شده است.

گوهرگانی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

گوهرگانی مهمترین مانع اجرای طرح های آبیاری نوین را تامین سهم آورده کشاورزان دانست که به دلیل درآمد کم مردم ،تامین آن برای بهره برداران مشکل است.

وی میزان زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را 270 هزار هکتار برآورد کرد و افزود: از این میزان 82هزار هکتار آبی است.

گوهرگانی از اجرای سه هزار 800 هکتار آبیاری تحت فشار در دولت یازدهم در شهرستان گچساران خبر داد و تصریح کرد: این درحالی است تا قبل از سال 92 ،چهار هزار و 200 هزار هکتار آبیاری نوین در این شهرستان اجرا شده بود.

وی از برنامه ریزی برای تامین آب 40 هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: 20 هزار هکتار از این میزان در شهرستان های گچساران و باشت قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آب مورد نیاز چشم انداز 30 ساله کشاورزی این استان را 2 میلیارد متر مکعب برآورد کرد.

یه گفته مسئولان اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی 120 میلیون متر مکعب آب سفره های زیرزمینی استان شده است.

این استان سالانه افزون بر 10میلیارد متر مکعب از آب های سطحی کشور را تولید می کند .

استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد و جمعیت آن طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.

 

انتهای پیام/ش

آبیاری نوین در3هزارهکتارزمین کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد درحال اجراست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.