با کمک بخش خصوصی آغاز شد؛

واکسیناسیون دام های ریگان علیه تب برفکی

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت:مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی گاوی در شهرستان ریگان در حال انجام است و پیش بینی می شود تا پایان طرح 5000 راس گاو و گوساله شهرستان با مشارکت بخش خصوصی بر علیه این بیماری واکسینه شوند.

واکسیناسیون دام های ریگان علیه تب برفکیبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  محسن دهقانیان مدیر دامپزشکی ریگان گفت : باتوجه به قرار گرفتن شهرستان در مسیر تردد دام قاچاق واکسیناسیون دامها با اولویت دامداریهای متراکم و روستاههای در مسیر تردد دام ، در حال انجام است .


وی افزود:  تب برفکی يا «بيماری دهان و پا» يک بيماری عفونی و گاهی کشنده ويروسی است که موجب بيمار شدن حيوانات زوج سم، از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: ويروس عامل بيماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد نموده و متعاقبا تاول‌هايی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود.


دهقانیان تاکید کرد: اين بيماری بسيار واگيردار است و انتشار آن از طرق تماس مستقيم با دام آلوده و از طریق هوا و باد امکان پذير است.


وی افزود: ازجمله اقدامات لازم درکنترل وپيشگيری ازاين بيماری انجام واکسيناسيون دامهای منطقه، رعايت اصول و ضوابط قرنطينه ای و کنترل ورود و خروج دام ، ضدعفونی وانجام اصول مديريت بهداشتی جايگاه دام است .


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان از دامداران خواست همکاری دامداران با اکیپهای عملیاتی اعزامی در اجرای هر چه بهتر طرح و پوشش مناسب واکسیناسیون تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دهقانیان اظهار کرد: قاچاق دام و حمل و نقل بی ضابطه آن يکی از عوامل گسترش بيماری و افزايش احتمال درگيری دام‌ها به بيماری تب برفکی است وهمچنين باعث ورود سويه های جديد بيماری و در نتيجه ناکارآمدی اقدامات پيشگيری خواهد شد .

انتهای پیام/ح


واکسیناسیون دام های ریگان علیه تب برفکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار