یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احساس در شعر نباید فدای محتوا شود

خجسته گفت: به باور من احساس و تخیل نباید فدای محتوای سیاه و نهایتاً شعر مشابه حوادث روزنامه شود.

احساس در شعر نباید دستخوش محتوا قرار بگیردفاطمه خجسته شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سبک شعری خود اظهار داشت: معمولاً غزل و شعرهای سپید کوتاه می‌گویم. تا امروز هر آنچه می‌خواستم در قالب احساس بیان کنم، برایم به کمک غزل و سپیدنویسی فراهم شده است. اگر روزی به منظور انتقال احساس و محتوا نیاز به سبک‌های دیگر در من پدید آید، حتماً از آن‌ بهره خواهم برد. به باور من احساس و تخیل نباید فدای محتوای سیاه و نهایتاً شعر مشابه حوادث روزنامه شود. در شعر تحت تأثیر همه چیز هستم و به نوعی هم اثرپذیر نیستم. در هر بازه سنی و با هر سطح از توانایی سعی کردم خودم باشم. فکر می‌کنم، رسالت شعری یعنی آفرینش زیبایی، آنچنان که فراز و نشیب زندگی فردی و اجتماعی با زبان احساس، درک و فهمیده شود.

این شاعر در خصوص فعالیت‌ ادبی خود از آغاز تاکنون گفت: «طلوع مهر» گلچین 30 غزل از میان 200 غزل، اولین کتاب شعر من بود. محتوای اشعار این کتاب عاشقانه، اجتماعی و آیینی است.

وی ادامه داد: «آمدی خانه قلبم بتکانی بروی» عنوان کتاب بعدی من است که 30 غزل دارد. محتوای این اشعار بیش‌تر عاشقانه است. زمانی که به دنبال چاپ کتاب بودم، فراخوانی از نشر چلچله برایم ارسال شد. آن‌طور که در جلسه‌ رونمایی کتابم شنیدم، در این فراخوان از بین حدود ۱۸۰۰ مجموعه ای که از جانب شاعران جوان و گمنام ارسال شده بود، کتابم اول شد. برای همین به موفقیت این کتاب امید بسته بودم که متاسفانه کمتر دیده و خوانده شد.

خجسته تصریح کرد: تجربه‌ چاپ کتاب «آمدی خانه‌ قلبم بتکانی بروی» منجر به این شد که برای چاپ مجموعه‌ سوم اشعارم کمی تأمل کنم. امیدوارم نهایتاً با ناشری همکاری کنم که چاپ کتاب و حواشی ناشی از آن، زمینه‌ پیشرفت و یادگیری را برایم به همراه داشته باشد.

این شاعر جوان اظهار داشت: بسیاری از عزیزان فعال در حوزه‌ نویسندگی و شعر با پیش‌زمینه‌ تحصیلات آکادمیک مرتبط با حوزه‌ علوم انسانی، وارد این عرصه شده‌اند و به نوعی با خط مشی فکری مشخص قلم به دست می‌گیرند. کمی انحصاری شدن ادبیات در مجموعه‌های هنری برای من با تحصیلات غیرمرتبط، دل‌پسند و موافق طبع شعرم نیست‌. بر این باورم که خط مشی ثابت ذهنی، باعث می‌شود توانایی های قلمم محدود شود.

وی درباره کتاب در دست چاپ خود گفت: مجموعه سومی را با نام موقت «او مرد قصه بود» در دست نگارش دارم که شامل 50 تا 70 غزل و احتمالاً چندین شعر کوتاه مرتبط با محتوای کتاب و غزل‌هاست. مضامین این اشعار عاشقانه و اجتماعی خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

شعرهایی که به حوادث روزنامه ها شباهت دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار