مدیرکل بهزیستی استان قم:

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قم اجرا می‌شود/ پیشگیری از معلولیت‌ها یکی از اهداف بهزیستی است

رضاسلیقه گفت: طرح غربالگری بینایی از روز دوشنبه اول آبان ماه در قم اجرا می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ رضا سلیقه،مدیرکل بهزیستی استان قم ، ظهر امروز در نشست خبری طرح غربالگری بینایی که در سالن جلسات این اداره کل برگزاری شد، با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم اظهار داشت: این طرح از روز دوشنبه اول آبان ماه در قم اجرا می‌شود.

وی پیشگیری از معلولیت‌ها را یکی از اهداف بهزیستی بیان کرد و گفت: اگر اقدامات پیشگیرانه برای 22 هزار نفر از معلولان استان انجام می‌شد می‌توانستیم از وقوع بیماری جلوگیری کنیم البته 50 درصد بیماری اکتسابی است و براثر بیماری‌ها، تصادفات و مسائلی از این قبیل به وجود می‌آید.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت:با اشاره به اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج بر اساس برنامه ششم توسعه ، در برخی خانواده‌ها 4 معلول دیده می‌شود و امید داریم با اقدامات پیشگیرانه، گشایشی در این رابطه ایجاد شود و آمار معلولیت‌ها به حدود یک درصد یا زیر یک درصد برسد.

سلیقه تصریح کرد: با بیان اینکه 11 درصد معلولیت‌های استان را معلولانی که از نظر بینایی مشکل دارند تشکیل می‌دهند، وقتی کودکی به دنیا می‌آید سیستم بینایی کاملی ندارد و به‌مرور و حداکثر تا سن 12 سالگی سیستم بینایی‌اش تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین سن درمان تنبلی چشم زیر 6 سال است و این بیماری به‌گونه‌ای است که ظاهر چشم هیچ مشکلی ندارد اگر قبل از 6 سال متوجه بیماری شویم می‌توان به درمان آن کمک کرد اما با عبور از مرز 6 سالگی کودک با کم بینایی شدید و یا حتی نابینایی مواجه خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به مراحل طرح غربالگری بینایی ادامه داد: افرادی که مشکوک به بیماری هستند به مراحل بالاتر ارجاع داده می‌شوند هزینه دریافت شده در مرحله اول معاینه 2 هزار تومان است و اگر نیاز به خدمات بالاتری باشد تمام مراحل بعدی رایگان خواهد بود.

سلیقه آمار کودکان رده سنی 3 تا 6 سال استان قم را 78 هزار و 370 نفر اعلام کرد و گفت: 400 پایگاه سلامت بینایی در سطح شهر فعال هستند و در مناطق روستایی نیز طرح کاملاً رایگان انجام می‌شود و حتی مبلغ 2 هزار تومان نیز از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

وی بیان کرد: نزدیک به 52 هزار نفر در سال گذشته معاینه شدند که نزدیک به 2 هزار 100 نفر مشکوک بودند که به اپتومتریست مراجعه کردند که در مجموع 855 نفر از این تعداد مشکل بینایی داشتند البته 420 نفر از آن‌ها از عیوب انکساری برخوردار بودند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: در سال گذشته معاینه شنوایی برای نزدیک به 19 هزار نفر انجام شد که نزدیک به 40 نفر ناشنوا بودند و با انجام طرح معاینه شنوایی می‌توان از ناشنوایی 40 نفر پیشگیری کرد.

انتهای پیام/ح

طرح غربالگری بینایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.