آل اسحاق در گفتگوی ویژه خبری:

صادرات در امنیت و توسعه کشور نقش دارد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: موضوع صادرات به مانند یک پازل چند قطعه‌ای است که باید همه قطعات را درست و با هم حرکت داد.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 29 مهر با حضور مجتبی خسروتاج رئیس سازمان تجارت توسعه، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و البرت بنغازیان اقتصاددان درباره موضوع کاهش صادرات و افزایش واردات روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد:  آمار 6 ماهه سال جاری نشان داد برخی اقلام صادراتی کاهش یافته که در مورد آنها بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: کاهش این میزان صادرات حدود 3.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته در برخی کالاها بوده است.

وی تصریح کرد: همزمان با این کاهش صادرات در برخی از اقلام به خاطر تنظیم بازار افزایش واردات وجود داشته که انشالله در 6 ماهه دوم سال با کنترل‌ها کاهش خواهیم داد. یکی از وظایف اصلی ما در وزارتخانه نیز همین است که با اقداماتی چون کنترل اقلام و رصد آمار ثبت سفارش‌ها کار کاهش میزان واردات را انجام دهیم.

خسروتاج با بیان اینکه که در 6 ماهه نخست 3 میلیارد دلار کسری وجود داشته، افزود: با مجموع تدابیری که اتخاذ کرده‌ایم امیدواریم در 6 ماهه دوم سال این کاهش صورت پذیرد اما این موضوع یکی از ویژگی‌های ساختار صادراتی ما را نشان می‌دهد که آن هم این است که وقتی این ساختار به اقلام محدودی متکی شود نتیجه آن می‌شود که هر نوع تحول در سطح بازار جهانی به بازار ما آسیب می‌زند و راه‌حل آن این است که تعداد اقلام را متنوع‌تر کنید تا بشود با نوسانات کالا شاهد کاهش آمار در حجم تجارت نباشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد نوسانات بازار خودرو گفت: اگر به یاد داشته باشید سال گذشته خبرهایی مبنی بر این بود که دولت درصدد تغییر دستورالعمل واردات خودرو برای سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات داخلی است که این موضوع نگرانی را در میان واردکنندگان خودرو ایجاد کرد و شاهد بودیم که در خرداد ماه ثبت سفارش خودرو افزایش یافت.

وی افزود: برای حل این مشکل قرار شد تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید در واردات خودرو کنترل صورت گیرد و در حال حاضر نیز با همان روش سابق ثبت سفارش ادامه دارد به نحوی که در 6 ماهه سال جاری 40 درصد ثبت سفارش واردات خودرو افزایش داشته و رقمی بالغ بر 1.2 میلیارد بوده که نسبت به میزان 850 میلیون گذشته افزایش یافته است.

در ادامه یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بحث میزان حضور ایران در تجارت جهانی قابل مقایسه با آنچه که امروز در دنیا و حتی کشور‌های همسایه می‌گذرد نیست که باید ریشه‌یابی شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با طرح این سوال که این میزان پایین حضور به خاطر عدم شناخت مشکلات است یا راهکار را بلد نیستم، ادامه داد‌‌: اگر با این نگاه به موضوع صادرات بنگریم متوجه می‌شویم که صادرات مانند پازلی است متشکل از چندین قطعه که برای حرکت درست آن باید همه را درست حرکت داد و چسبیدن به یک قطعه کاری را حل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: طی 30 سال گذشته صدها بند در وزارتخانه‌ مصوب شد اما مشکل اصلی ما در حوزه صادرات این است که هنوز این موضوع در حاشیه ذهن تصمیم‌گیران است و به آن به چشم یک ابزار نگاه می‌کنیم نه یک هدف.

آل اسحاق با بیان اینکه که کل نظام آن گونه که باید به صادرات نگاه نمی‌کند، گفت: اگر ما این گونه نگاه کردیم که صادرات در امنیت و توسعه کشور نقش دارد پس نگاهمان به این موضوع تغییر خواهد کرد. متاسفانه ما نمی‌خواهیم برای صادرات هزینه کنیم در حالی برای سایر بخش‌ها هزینه می‌کنیم و تا زمانی که این رویکرد در کشور باشد هیچ چیز تغییر نمی‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه ما باید سیاست‌ها و روش‌های خود را در قبال موضوع صادرات عوض کنیم، ادامه داد: حاکمیت یا به عبارت بهتر دولت، نهادهای پشتیبانی و مردم نقش اساسی در صادرات دارند اما متاسفانه هیچ کدام در مسیر خود حرکت نمی‌کنند، به طور مثال دولت نقش هدایت‌کنندگی را بر عهده گرفته در حالی که باید پشتیبانی هم انجام دهد و نظارت هم داشته باشد و حتی رفع مشکل نماید. من معتقد هستم که اگر دولت به جای این همه سیاست‌گذاری که گاه مانع اصلی است مشکلات را رفع کند صادرکنندگان می‌توانند هدایت‌گر باشند. ما رویکرد رفع مشکل و نه رویکرد هدایت می‌خواهیم.

در ادامه برنامه البرت بنغازیان اقتصاددان در این باره اظهار کرد‌: از نظر مسائل مربوط به بخش صادرات و واردات مطالعات فراوانی صورت گرفته و به شکل سند راهبردی درآمده است، آنچه که امروز مهم است پایبندی به این سندهاست و نباید با تغییر دولت‌ها این خط را گم کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: زمانی که ما نوسانات آمار صادرات و واردات را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که یک رویکرد پشت آن نیست و واردات با تغییر نرخ ارز آنچنان بهم می‌خورد که بازگشت آن به مسیر اصلی زمان می‌برد که نتیجه وجود همیشگی یک شکاف در بحث تجارت خارجی می‌شود.

در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر همه به شعار امروز صادرات توجه کنید این است که صادرات تکرار عزم ملی، چرا که ما همیشه از زبان صادرکنندگان می‌شنویم که در برخورد با نهادهای مربوط عزم ملی برای صادرات را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: ما حدود 20 سال پیش اولین شعار عزم ملی را برای حل موانع صادرات انتخاب کردیم که امروز که نیازمند آن هستیم.

خسروتاج با بیان اینکه که به موضوع صادرات می‌توان از ‌3 بعد نگاه کرد، گفت‌: اولین بعد این است که فکر می‌کنیم صادرات را می‌توان با یک بخشنامه در راس امور قرار داد و عزم ملی را می‌توان از طریق آن ایجاد کرد که هیچ یک از اندیشمندان آن را تایید نکردند اما نگاه دوم این است که دولت مردان باید به موضوع نگاه جدی کند که به عبارتی باید گفت این عزم ملی باید در مجلس شورای اسلامی هم باشد و در اولویت‌های نهاد قانون‌گذاری قرار گیرد و در کنار آن نیز دستگاه قضایی می‌تواند نقش به سزایی در ایجاد فضای کسب و کار داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: نگاه سوم این است که در هر 3 قوه بحث حمایت از صادرات مطرح شود اما آنچه که ما در مرکز توسعه تجارت درباره عزم ملی به آن رسیدیم این است که ببینم در سایر کشورهای جهان چه کاری صورت گرفته بعد در کشور اجرایی کنیم.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره حرکت اتاق بازرگانی در مسیر خود گفت: اتاق یک نهاد در حوزه اقتصاد است و باید در این خصوص تغییر رویکرد دهد یعنی به جای هدایت اتاق بازرگانی باید رفع مشکل کند. امروز صادرکنندگان در حوزه کاری خود به خوبی می‌توانند کارها را هدایت کنند و اتاق بازرگانی باید تمام همت خود را در جهت رفع مشکلات صادرکنندگان در تمامی ابعاد صرف کند.

وی ادامه داد: امروز هم دولت و هم اتاق بازرگانی هدایت و سیاست‌گذاری را گرفته‌اند اما در حوزه نظارت و پشتیبانی کم کار کرده‌ایم.

در ادامه خسروتاج درباره تغییر رویکرد اتاق‌های بازرگانی گفت: به نظر من تغییر رویکرد در عملکرد اتاق و تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی نیاز داریم. امروز برای حضور در بازار یک کشور اتحادیه‌ها باید نقش سازماندهی را ایفا کنند و وظیفه دارند که با توجه به منافع ملی اعضای خود را برای حضور در بازارها پخش کنند.

عباس علی آبادی مدیر عامل شرکت گروه مپنا با اشاره به موانع صادرات در کشور گفت: مهمترین مانع صادرات کشور نظام بانکی است. ما برای صادرات دو میلیارد دلار کالا به عراق حتی نتوانستیم یک پنجم این مبلغ را از نظام بانکی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: دیگر مشکل صادرات کشور؛ فاینانسها هستند. کالاهای تولید داخل به بهانه وجود کالاهای خارجی مشابه در معرض نابودی قرار می‌گیرند و صندوق توسعه ملی نیز به جای حمایت از صادرات با اعمال خود مشوق واردات شده است.

 یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: امروز نقل و انتقالات بانکی کشور با اهداف اقتصادی هم مسیر نیست. ما بسیاری از توافق نامه ها را امضا می‌کنیم، اما به دلیل مشکلات فراوان عملی نمی‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بازار کشور عراق ادامه داد: بازار عراق بازاری متلاطم است. شرکتهای ما امروز در عراق فعالیت می‌کنند ؛ اما پولی دریافت نمی‌کنند؛ حتی حواله ای نیز به آنها داده نمی‌شود تا بتوانند از بیمه ها پولی دریافت کنند. دولت امروز حاضر به هزینه کردن نیست.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: صادرات باید به اقتصاد کشور سر و سامان دهد. کالاهای تولیدی داخل باید طوری باشد که خریدار را ترغیب کند . در کل باید موضوع صادرات از حاشیه به متن بیاید و اگر با همین فرمان جلو برویم موفقیتی حاصل نخواهد شد.

مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت گفت: اقتصادی که مزیت بخش انرژی دارد باید از آن به نحو احسن استفاده کند. کشورهای دنیا مزیتهای نسبی دارند مثل بخش معدن. امروز در سطح جهانی شاهد رقابت در بخشهای جدید مثل صنایع علمی و دانش بنیان هستیم.

وی افزود: اقتصاد ما نیازمند سازمانی است که بتواند حرف آخر را با قدرت بزند. این سازمان باید تمام اختیارات از قبیل سیاست‌گذاری و خطی مشی را داشته باشد. همچنین باید تمام وظایف سازمانها مشخص باشد تا کسی نتواند از وظایف خود تخطی کند.

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: رسیدن به 21/7 درصد رشد صادرات از اهداف ماست که امیدوارم هر چه زودتر به آن برسیم.

 آلبرت بنغازیان کارشناس مسایل اقتصادی اظهار داشت: کشور ما در اجزای نظام صادراتی هیچ چیز کم ندارد. اتاق بازرگانی و ارگانهای مربوطه باید نیازهای کشورهای واردکننده تولیدات ایرانی را مطالعه کنند و با جنس ایرانی اعتمادسازی‌های لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: صادرکننده باید پنجره ورود به کشورهای خارجی را اتاق بازرگانی بداند. امروز وارد کننده ما ترغیب به واردات شده؛ ما نیز باید روندی را در پیش بگیریم که واردکننده خارجی ترغیب به واردات کالا از ایران شود.

انتهای پیام/

باید سیاست‌ها و روش‌های خود را در قبال موضوع صادرات عوض کنیم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
ما می توانیم جزو ده کشور اقتصادی آسیا باشیم
آخرین اخبار