عصمت اللهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تغییر نگرش درباره حضور نظامیان خارجی، رمز برون رفت از بحران افغانستان است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تغییر نگرش در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان را عمده ترین راه حل برون رفت از این بحران امنیتی عنوان کرد.

تغییر نگرش درباره حضور نظامیان خارجی رمز برون رفت از بحران افغانستان استداکتر «محمد هاشم عصمت اللهی»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: راه حل اوضاع کنونی افغانستان این است که مردم و دولت یکصدا شوند و یک تغییر اساسی در فکر و اندیشه خود مبنی بر استکبار ستیزی به وجود بیاورند.

ناامنی های افغانستان به پروژه انتقال داعش به افغانستان مرتبط است

وی اظهار داشت: یکی از دلایل ناامنی های اخیر افغانستان به پایان رسیدن کار گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق و انتقال این گروه تروریستی به افغانستان است. هرچه در سوریه و عراق به نابودی داعش نزدیک تر می شویم و بقای این گروه تروریستی در این کشورها با خطر مواجه می شود، در افغانستان حضور آنها پر رنگ تر خواهد شد.

عصمت اللهی افزود: طرح اولیه برای داعش این بود که این گروه با کمک قدرت هایی همچون آمریکا و عوامل استکبار به هم متصل شود و اولین گزینه ای که برای حفظ داعش و تدام کار این گروه در نظر گرفته شده است حضور آن در افغانستان است؛ زیرا افغانستان در منطقه ای حساس در آسیای مرکزی و هم مرز با جمهوری اسلامی ایران و بسیاری دیگر از کشورها از جمله چین  قرار دارد، از این جهت آمریکا می خواهد افغانستان به منطقه ای ناامن و مناسب برای حضور گروه های تروریستی تبدیل شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تاکید کرد: ناامنی های افغانستان به صورت مستقیم به انتقال گروه تروریستی داعش به کشور ارتباط دارد؛ هر اندازه داعش به پایان کار خود نزدکی می شود و نفس های این گروه در سوریه و عراق به شماره می افتد، ناامنی در افغانستان بیشتر می شود.

وی با اشاره به پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن و عدم کارایی این پیمان امنیتی گفت: اگر در اصل حضور ناتو و نظامیان خارجی در افغانستان تجدید نطر نکنیم این ناامنی ها ادامه خواد یافت و مردم ما در نتیجه این استراتژی و انتقال داعش به افغانستان قربانی می شوند.

داکتر «محمد هاشم عصمت اللهی» با اشاره به حوادث اخیری که در افغانستان اتفاق افتاده است اضافه کرد: اگر قضایای امنیتی افغانستان را کنار هم بگذاریم متوجه می شویم که دست خارجی ها از جمله آمریکا، انگلیس و عربستان برای ناامنی افغانستان در کار است و این کشورها افغانستان را به عنوان مامنی برای داعش و گروه های تروریستی و تکفیری در نظر گرفته اند.

 از نیروهای مردمی برای تامین امنیت استفاده شود

عصمت اللهی در خصوص طرح تامین امنیت اماکن مذهبی که اخیرا در ایام محرم به اجرا گذاشته شد گفت: در ایام تاسوعا و عاشورا مردم با همت خودشان با وجود امکانات کمی که دولت در اختیارشان قرار داده بود، امنیت را تامین کردند. با این حال متولی امنیت افغانستان دولت و به خصوص وزارت داخله و وزارت دفاع است؛ اما وقتی که آنها توانایی تامین امنیت را ندارند باید امنیت توسط نیروهای مردمی برقرار شود.

وی تصریح کرد: مراکز مذهبی از آنجایی که پایگاه دین و اقتدار مردم و جامعه افغانستان است، دشمن آن را نشانه گرفته است؛ به این جهت من فکر می کنم که مردم باید خودشان برای تامین امنیت دست به کار شوند.

 پروسه صلح زمان کشی و یک مساله تبلیغاتی است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، پروسه صلح و مذاکراتی که اخیرا بار دیگر احیا شده است را یک زمان کشی و مساله تبلیغاتی خواند و اظهار داشت: آمریکا پشت مذاکرات صلح است و تا زمانی که ما به عوامل اصلی که باعث تامین صلح و امنیت می شود توجه نکنیم این مذاکرات نمی تواند دری از ما دوا کند.

داکتر عصمت اللهی افزود: داعش ساخته و پرداخته آمریکا است و تا زمانی که در حضور خاجی ها در کشور تجدید نطر نکنیم، دنبال کردن پروژه های صلح در افغانستان بیهوده است. زیرا برخی کشورها استراتژی بحران را دنبال می کنند و می خواهند افغانستان در آتش جنگ بسوزد و درگیر باشد. پروسه صلح بسیار طولانی شد و نباید به این اقدامات امید بست.

 تغییر نگرش درباره حضور نظامیان خارجی رمز برون رفت از بحران است

وی تغییر نگرش در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان را عمده ترین راه حل برون رفت از این بحران امنیتی عنوان کرد و گفت: بر اساس تجارب تاریخی و آموزه های دینی، رمز برون رفت از این بحران امنیتی تغییر نگرش و تغییر فکر است؛ به این معنا که بدانیم آمریکا به دنبال صلح در افغانستان نیست و برای امنیت افغانستان تلاش نمی کند. نیروهای خارجی این کشور اسلامی را پایگاه همه ناامنی ها قرار داده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در پایان تاکید کرد: راه حل اوضاع کنونی افغانستان این است که مردم و دولت یکصدا شوند و یک تغییر اساسی در فکر و اندیشه خود مبنی بر استکبار ستیزی به وجود بیاورند. تغییر در نگرش تنها راه حلی است که برای مردم ما باقی مانده است، در غیر این صورت ما در باتلاق تروریسم نابود می شویم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار