پیشرفت 50 درصدی صنایع دستی استان یزد در شش ماهه نخست سال 96

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پیشرفت 50 درصدی برگزاری کلاس های آموزش صنایع دستی در شش ماهه نخست سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛   محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پیشرفت 50 درصدی برگزاری کلاس های آموزش صنایع دستی در شش ماهه نخست سالجاری در مراکز آموزشی این اداره کل خبر داد.

دهقان مهرجردی گفت: این معاونت طی برنامه ریزی و نیاز سنجی های لازم در حوزه آموزش، توسعه و ترویج سعی نموده تا در راستای خدمت به همت، افکار بالنده، باز زنده سازی و رونق صنایع دستی از یادرفته و یا در حال فراموشی و جهت ارزش گذاری برای دستان هنرمند استان قدم بردارد تا با آموزش و آشنایی نسل جوان بتوان بهتر تصویرگر هنرورزی ‌های هنرمندان استان باشد.

وی افزود: در این راستا در مراکز آموزش صنایع دستی طی شش ماهه اول سالجاری با بهره‌گیری از تخصص و توان مربیان مجرب و با برپایی یکصد و هفده دوره آموزشی در 9 مرکز آموزشی در سطح استان، به آموزش 1442 نفر هنرجوی مشتاق پرداخته شد که از این میان 1271 نفر موفق شدند گواهی تخصصی هنرآموختگی در زمینه رشته‌های صنایع دستی را دریافت کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اضافه کرد: در سال ‎92 تعداد 2 هزار هنرآموز در قالب ‎65 دوره، در سال ‎93 تعداد 2 هزار و 500 هنرآموز در قالب ‎78 دوره، در سال ‎94 تعداد 2 هزار و 800 هنرآموز در قالب ‎100 دوره و در سال ‎95 تعداد سه هزار هنرآموز در قالب ‎125 دوره آموزش های لازم را در مراکز آموزش صنایع دستی استان فراگرفته اند.

دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته از سال 94 تا سال 96 کمیته های تخصصی صنایع دستی برای احیای کارگاه ها و صنایع فراموش شده در این حوزه راه اندازی شده است،اظهار داشت: در این مدت با احیای رشته های زری بافی، ترمه بافی و مخمل بافی و دوره های آموزشی در این رشته ها، بیش از 100 شغل خانگی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: صنایع دستی نماد هنر، فرهنگ و صنعت هر کشوری است و توسعه آن می تواند به تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی کمک کند، چراکه مردمی بودن، دانش محور بودن و درون زا بودن از جمله خصوصیات اقتصاد مقاومتی است که در صنایع دستی به خوبی مشهود است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه نقش و اهمیت صنایع دستی به عنوان هنری مقدس، صنعتی مستقل، بومی و اصیل با جنبه های قوی کاربری از جهات هنری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بر همگان آشکار است، گفت: نکته مهم و شایان توجه آن است که حتی اگر همه تاثیرات مثبت اقتصادی صنایع دستی را به کناری بگذاریم، این هنر ملی ایران بواسطه بازتاب سرشار، اندیشه خلاق و هنرمندان پرمایه ولی بی ادعا باید به صورت جدی و برنامه ریزی شده مورد حمایت قرار گیرد، این درحالی است که صنایع دستی طی سالیان متمادی، چه در دوران رونق و شکوفایی و چه در دوره های رکود، هنگامی که با توسعه صنعت گردشگری همراه بوده سهم شایسته و در خور توجهی در اقتصاد کشور و معرفی هنر ناب و خالص ایرانی و نهایتا زندگی اقتصادی و حیات فرهنگی ما داشته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد شرکت و حضور فعال هنرمندان صنایع دستی استان را در نمایشگاه های مختلف کشوری و بین المللی مفید ارزیابی کرد و اذعان داشت: بدون شک شرکت در نمایشگاه ها فرصت مناسبی برای معرفی فعالیتها و دستاوردهای هنرمندان این حوزه می باشد.

دهقان مهرجردی در پایان گفت: امیدواریم با حضور در عرصه های جهانی شاهد رونق و توسعه صنایع دستی، اشتغال پایدار و در آمدزایی در استان باشیم.

انتهای پیام/ ی

 رونق صنایع دستی از یاد رفته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار