استاندار گلستان:

رفع موانع روادید تجار راهکار ارتباط موثر اقتصادی ایران و قزاقستان است

استاندار گلستان گفت: رفع موانع و چالش های مرتبط با صدور روادید برای تجار و بازرگانان ، یکی از راه های برقراری ارتباط موثر اقتصادی ایران و قزاقستان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ استاندار گلستان در نشست هیات تجاری قزاقستان با فعالان تجاری گلستان با اشاره به مشترکات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان افزود: راه آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان نقطه تقویت مراودات تجاری گلستان و قزل اوردا است و این مسیری است که ارتباطات تجاری ما با آسیای میانه را افزایش می‌دهد.

دکتر سید مناف هاشمی در دیدار با کریم بک کوشربایف، استاندار قزل اوردا قزاقستان، ضمن خیر مقدم به هیات قزاقستانی، ابلاغ سلام دولت جمهوری اسلامی، ریاست محترم جمهوری و مردم استان، تصریح کرد: ما علاقه‌مند به افزایش مناسبات تجاری مشترک هستیم و می‌خواهیم روابط سالیان گذشته خصوصاً ۱۰ سال اخیر تقویت شود.

وی افزود: رفع مختصر چالش‌های فی مابین می‌تواند موجب تقویت روابط اقتصادی دو طرف می‌شود.

وی با بیان ظرفیت‌های دو طرف، خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی، نفت و گاز در دو طرف وجود دارد و تجربیات ما در حوزه آبزیان و میگو و خاویار قابل استفاده است چرا که ما در این زمینه تجریبات خوبی داریم.

دکتر هاشمی، گلستان را دروازه ورودی قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: امیدواریم گلستان بتواند بستر خوبی برای تقویت روابط تجاری باشد.

همچنین در این دیدار استاندار قیزیل اوردا با اشاره به تحریم‌های جهانی علیه ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است علی رغم تحریم‌های بین المللی سر پا بایستد، توسعه یابد و با اجرای اقدامات اساسی، الگویی برای سایر کشور‌ها باشد.

کریم بک کوشربایف با بیان اینکه طی دوهفته گذشته آقای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان دیداری از استان قیزیل اوردا داشتند و سلام گرمی را برای مسئولان و مردم استان گلستان فرستادند، تصریح کرد: قیزیل اوردا به نوعی تمامی عناصر جدول مندلیف را در خود جای داده و ما توانسته ایم در زمینه کشاورزی و سیستم‌های آبیاری به توسعه خوبی دست یابیم.

وی افزود: ایران سالانه ۳ میلیون تن واردات برنج دارد و ما این آمادگی را داریم که برنج مورد علاقه ایرانیان را کشت، تولید و ارسال کنیم.

وی یادآور شد: مردم ما به میوه و سیفی جات شما علاقه‌مند هستند و ما علاقه داریم این محصولات را از شما داشته باشیم.

استاندار قیزیل اوردا ضمن دعوت از استاندار گلستان جهت سفر به قزاقستان، گفت: اولین پایگاه فضایی در بایکونور و واقع در این استان است و ما آثار باستانی بسیار زیبایی داریم و از سفر هیات ایرانی و استان گلستان به استان قیزیل اوردا استقبال می‌کنیم.

گفتنی است در این سفر، بغداد امریف سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت.

همچنین پس از نشست مشترک استانداران و هیات‌های اقتصادی تجاری دو استان گلستان و قیزیل اوردا، تفاهم نامه همکاری امضا شود.

این تفاهم نامه در زمینه‌های دام و طیور، کساورزی، صنعت و گردشگری از سوی بخش‌های دولتی و سرمایه گذاری مسترک بخش خصوصی دو کشور خواهد بود.

هیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور پس از نشست مشترک از شهرک صنعتی آق قلا و گرگان، بیمارستان صیاد گرگان، کشتارگاه طیور و کشتار گاه صنعتی اینچه برون بازید خواهند داشت و پس از آن بعد از ظهر از بافت قدیم گرگان و موزه باستانشناسی بازدید و دیداری با قزاق‌های گرگان در مسجد ابوحنیفه قزاق محله خواهند داشت.

انتهای پیام/پ

نشست هیات تجاری قزاقستان با فعالان تجاری گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.